Sicilia 1958. L’Ora – ink against bullets er historien om avisen og dens sjefredaktør som endrer historien på Sicilia når den tar et oppgjør med mafiaen som ligger som en klam hånd over øya. Serien kan strømmes på Disney+.
I oktober 1958 setter den sicilianske avisen L’Ora begrepet «Mafia» på forsiden av en avis for første gang. Avisa fordømmer den endemiske organiserte kriminaliteten i regionen. Kort tid etter detonerer en bombe foran inngangen. Bare to dager seinere er avisa ute igjen med overskriften: ‘Mafiaen kan true oss, etterforskningen vår fortsetter.’ Serien er inspirert av virkelige hendelser i Palermo på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 1960-tallet.
En ny sjefredaktør har ankommet fra Roma for å redde avisa som er på konkursens rand. Avisa har frem til nå mest fungert som et menighetsblad med langhalm fra kommunistpartiet. Sammen med journalisten, som ikke har mottat lønn på flere måneder, bestemmer han og redaksjonen seg for å lage en moderne avis som går i strupen på urett og korrupsjon som styres av den unevnelige mafiaen. Journalister fokuserer etterforskningen sin på organisert kriminalitet og dens rekkevidde inn i hvert hjørne av samfunnet – både i kirken, politikken og forretningslivet.
Sanne hendelser
L’Ora er den nest største avisa på Sicilia og eies av kommunistpartiet. De røde tallene i regnskapet er en stadig trussel for avisas eksistens. Likevel blir L’Ora en milepæl i dette landets nyere historie. Dette er en serie som forteller en historie som ikke bare er journalistisk, men fremfor alt menneskelig. Det er et epos om motet til en gjeng journalister, alle veldig unge og ivrige etter å forandre livene sine og livet i Sicilia.
Historien om L’Ora handler om undersøkende journalistikk i en liten kraftfull redaksjon bestående av kvinner og menn som til og med setter livet på spill for å bringe kunnskap om sannheten til offentligheten.
Solid rollebesetning
Claudio Santamaria er Antonio Nicastro – den nye redaktøren fra Roma. Som resten av redaksjonen kjederøyer han. Et liv med overforbruk av kaffe, sigaretter og sprit har påført hamkronisk magesår. Lidenskapelig, seig, sta og med teften til en stor journalist. Han vet at vis han ikke får snudd utviklingen går avisa konkurs. Han har ansvaret for en døende avis. Han må øke inntektene og opplaget, motivere en redaksjon som ikke har fått lønn på lenge.
Med seg i omorganiseringen av avisen har Nicastro den betrodde redkajonssjefen og tildligere partisanen Marcello Grisanti (Maurizio Lombardi).
Nicastro forstår umiddelbart at leserne trenger mye mer enn de lange og retoriske partiavisartiklene. Når den aspirerende reporteren Domenico Sciamma (Giovanni Alfieri) kommer fra Corleone, får han bekreftet det. Gutten forteller om en savnet fagforeningsmann som mest sannsynlig er drept av mafiaen.
Med livet som innsats
Redaksjonen ble snart halvert og de partilojale forlater avisa og gir plass til de mer modige og motiverte kollegene. Journalistene kaster seg hodestups inn i en etterforskning for å koble fakta og ugjerninger som skjer i Palermo og Corleone, hvis gjerningsmenn er knyttet til Dr. Michele Navarra (Fabrizio Ferracane), en kirurg og svært innflytelsesrik gudfar.
Bak den gamle gudfaren lurer imidlertid en ny mafia som er enda grådigere og mer hensynsløs,representert av Luciano Liggio (Lino Musella), håndlangeren til Navarra som nå jobber med å bygge sitt eget revir.
L’ora – ink against bullets er historien om journalistene i L’Ora som blir tvunget til å sette ikke bare egne liv på spill, men også livet til sine nærmeste når de som første avis setter ordet mafia på forsiden og angriper mafiaens blyregn med blekk.
Gjennom filmhistorien har mafiaen og pressen vært et hyppig gjenstand for filmer. Fra den klassiske Gudfaren-trilogien til den nyere The Irishman hvor har filmskapere utforsket en verden av organisert kriminalitet og innvirkningen den har på samfunnet. Et tilbakevendende tema i disse filmene er pressens rolle i å avdekke mafiaens operasjoner og stille dem for retten. Denne italienske serien viser oss at pressens makt kan slå ned selv de mektigste kriminelle organisasjonene.
Den ti episoder lange minserien byr på solid skuespill. Manuset er skrevet av Suburra-manusforatter Ezio Abbate som har gitt de tre regisssørene et glimende matriale å jobbe med. Det hele er imponerende fanget inn gjennom linsene til Federico Annicchiarico og Fabrizio La Palombara.