Alma Pöysti opplever travle dager for tiden. De strålende anmeldelsene for hennes rolle i Aki Kaurismäkis «Høstgule blader» har gjort henne svært ettertraktet. Filmen er nå på Oscar-kortlisten. Det vil definitivt ikke minske interessen for den finske stjernen.
Alle ønsker å få en del av henne. Den siste tiden før jul har hovedsakelig bestått av reising. Det er lkikevel en opplagt Alma Pöysti jeg møter på Hotel Guldsmeden i Oslo.
– Jeg kom fra Japan til European Film Awards i Berlin og derfra dro jeg til Paris -og nå Oslo. Four Little Adults hadde premiere i Paris. Den har nå premiere i Finland, etter å ha vært på festivaler over hele året. Vi hadde premiere i Rotterdam, i Gøteborg og på ulike festivaler. På grunn av pandemien hadde alt endret seg mye. Så nå har den premiere i Finland. Men det er en helt annen kjærlighetshistorie fra Finland enn i Akis film.
Hva var ditt første møte med Aki Kaurismäki?
– Det var bare en telefon om jeg ville komme og spise lunsj. Jeg holdt på å falle av stolen. Det var veldig uventet. Det hadde jeg aldri trodd. Så jeg dro til den lunsjen. Der satt Jussi Vatanen, som spiller Holappa i filmen, Aki og en produsent. Jeg husker han hadde maling på hendene fordi han hadde bygget kino. Vi snakket om alt mulig. Om skogen og dyrking av asparges – vi spiste en asparges. Hunder og politikk ganske mye. Og verden. Mot slutten mumlet han litt sjenert. Han hadde en idé til en film og beskrev kort rollene. Og spurte om Jussi og jeg ville være med. Og så holdt jeg på å falle av stolen en gang til. Men slik ble det. Det var veldig hyggelig.
Så det var ingen prøvefilming?
– Det var rett på. Etter aspargesen kom spørsmålet. Ryktene sier at han hadde sett Tove. Men vi snakket egentlig aldri om hvorfor. Det er som med kjærlighet, at du ikke bør spørre. Du liker situasjonen hvis en slik situasjon oppstår. Han er en ganske god filmatisk matchmaker. Verken Jussi eller jeg hadde jobbet sammen før heller. Jussi er en fantastisk skuespiller. Han er så grundig i alt han gjør. Utrolig bredde i det han kan. Han har et kult repertoar. Vi likte å spille disse scenene. Å bare trekke ut disse øyeblikkene når det er vanskelig.
Kampen for de små menneskene
Hva var ditt forhold til Kaurismäki før du fikk rollen?
– Jeg vokste opp med filmene hans, jeg elsker dem. Han er en fantastisk filmskaper, og humoren hans er så spesiell. Men også engasjementet og humanismen i kampen til disse små menneskene i den store kalde verden. Vi kaller ham også «The king of oneliners» fordi hans sans for humor er så unik og fantastisk.
Aki Kaurismäki er kjent for et heftig alkoholforbruk på festivaler. Det kan gå nokså vilt for seg for de som har opplevd ham, men under filminnspilling er han en helt annen, kan Pöysti fortelle:
– Han er krystallklar og utrolig varm og hjertelig. Alt er så presist. Manuset til Høstgule blader er en perle, utrolig rørende. Veldig kort, han er ikke en mann med mange ord. Alt var så presist og fint beskrevet. Å lese manuset hans er nesten som poesi. Og alt var der. Det føltes som om det ikke er noe jeg trenger å legge til, forbedre eller finne på. Det er som en helhet.
Ingen forberedelser
Han tar vel imot skuespillerne, men det er liksom ikke improvisasjon eller noe. Det er veldig presist om at du ser sånn og sånn, og rytmen. På den annen side vil han ikke at vi skal øve i det hele tatt. Det er ingen forberedelser. Han sa «lær deg replikkene», men ikke fortsett å øve, hverken for dere selv eller sammen.
Jeg tenkte at jeg fortsatt må kunne gjøre noe. Så jeg så gjennom alle filmene hans, og så var jeg på en bar og jobbet litt, og i et supermarked, og på den fabrikken. Jeg jobbet med å få livet til Ansa inn i systemet mitt. Det var noe som kunne gjøres, men så sa han også at han vil ta gjøre hele filmen med kun ett opptak av hver scene. Det var skremmende i begynnelsen, for du må lykkes umiddelbart. Du kan ikke gjenta. Men det blir veldig vakkert, for hvis du lykkes, får du et veldig unikt og verdifullt øyeblikk når noe skjer for første og eneste gang med kameraet. Du har ikke slitt deg ut på øving, eller i en retake, for da må du egentlig også fake litt. Men hvis du klarer å få alt riktig i det ene skuddet, så er det en fornøyelse og helt fantastisk. Og det gjelder hele laget med lys og scenografi, alle må få det til å fungere, for det er veldig teknisk også.
Ekte vare
Og så er det ekte film, 35 millimeter, som stiller sine egne krav. Og Aki har ikke monitor, han sitter rett ved siden av kameraet og hjelper til med å bygge bildene og flytte rundt på ting. Det skal være slik… der. Hele hans visuelle er så fantastisk og estetisk. Så det var så fint å oppleve det. Og så den biten av gammeldags filmskaping. Teamet som har jobbet så lenge sammen, så de trenger knapt å snakke med hverandre fordi de forstår nøyaktig hva de hvisker. Flytt hvilken som helst lampe. Så det var en utrolig fin konsentrasjon i så måte også. Det blir så verdifullt, alle bryr seg så mye om hver eneste detalj. Det var faktisk veldig vakkert.
Historien i «Høstgule blader» står i sterk kontrast til at Finland hvert år blir kåret til verdens lykkeligste land?
– Ja, vi i Finland er fortsatt veldig overrasket. Det har skjedd snart 20 år på rad, vi er overrasket. Men det har helt klart å gjøre med, som, utdanning og… Men at vi har sosial… en slags sosial rettferdighet uansett, og dette helsevesenet og sånt. Det er slik de måler det. Og demokrati, og ikke korrupsjon og sånt. Men vi har også høy selvmordsstatistikk i Finland, og alkoholproblemer er ganske vanlig. Og dette med nulltimekontrakter er også noe som finnes. Og det er det som kommer frem i filmen her, med alkoholproblemene og hvordan menneskene også blir behandlet av et system som ikke bryr seg om mennesker, men som bryr seg om profitt, eller å vinne.
Og dette forbrukersamfunnet som bare sluker mennesker. Både Ansa og Holappa i filmen har holdt ut og har passert grensen, kan man si. Spesielt på datingmarkedet har de nok begge gitt opp når filmen starter – og så plutselig møtes de.
Ansa kommer fra så tøffe forhold med foreldrenes tragiske kjærlighetshistorie. Så hun har nok litt vanskelig for å tro på kjærligheten. Men hun setter sin ære i å styre livet, selv om hun har dårlige jobber og lever veldig dårlig. Det en slags stolthet i henne over at hun fortsatt klarer å betale husleien og kan klare seg selv og ikke stole på en mann eller et samfunn. At noen andre skal passe på henne. Hun har liksom ryggrad. Og jeg tror det er litt relatert til andre karakterer i andre Kaurismäki-filmer også. At du er som… ja, men du klarer deg.
Lidenskapelig, grundig og ambisiøs
2023 har vært et heftig år for Alma Pöysti, som blant annet har den kvinnelige hovedrollen i Fares Fares sin regidebut En time og en halv på Netflix. I et desperat forsøk på å gjenforenes med datteren sin, bryter en væpnet mann inn på legesenteret der hans fremmedgjorte kone jobber og kidnapper henne.
– De er veldig forskjellige som filmskapere. Men begge er ekstremt lidenskapelige, grundige og ambisiøse i det de gjør og elsker kino. Men så er alle regissører så forskjellige. Men i den filmen er det egentlig følelsene som ligger på overflaten. Hos Aki er det like mye følelser, men de er på en måte inni. Uttrykket er minimalistisk, og det er mye mer stilisert. Det er som en helt annen estetikk. Men de er begge utrolig varme og hyggelige mennesker. Dette var også Fares’ regidebut. Han er så kunnskapsrik, ikke bare som skuespiller, han er strålende. Han visste så mye om film og hva man kan kreve fra forskjellige områder og holdt en god atmosfære på settet. Det var en flott opplevelse. Og vi hadde det veldig gøy. Det er en veldig tøff historie. Og denne rollen min her, det er ikke en dans på roser. Det ble veldig kult da vi laget selve filmen. Så det er egentlig… Der ser man ganske tydelig forskjellen på rollen og skuespilleren.
Den finske stillheten
Det blir som regel ikke sagt mange replikker i løpet av en Kaurismäki-film?
– På en måte utnytter han den finske stillheten maksimalt. Det er nok ingen som er så flink til finsk stillhet som Aki Kaurismäki. Og stillhet i Finland, det er noe som… Hvis du har vært stille med noen andre, så er du ganske god. Det er mye som går først mellom mennesker som ikke har noe med ord å gjøre. Og det er på en eller annen måte hyggelig det vi har i Finland. Men i andre kulturer tror du kan bli ganske ukomfortabel med stillhet.
Folk kan bli skikkelig stresset hvis det er stille. Men ikke i Finland. Men det er en viss karikatur av det finske Kaurismäki lager. Det er en slik eventyrverden. Der det er en egen tid. Der alle tidsepoker er blandet. Det er som om det var 1960-tallet møter 2024. Han kaster sånn logikk ut av vinduet. Det er fint.
Han har sagt at dette blir hans siste film?
– Ja, men det sa han sist også. Nå har han sagt at han vil gjøre en… Og han har en liten forutinntatt mening om at han vil gjøre en slapstick-komedie. Så vi må krysse fingrene.