Solgte over 9,3 millioner kinobilletter i 2023

Det ble solgt 9 352 107 kinobilletter i Norge i 2023. Det viser de ferske tallene til bransjeorganisasjonen Film & Kino. Oppgangen var på nær 600 000 billetter fra 2022.

Veksten i kino-Norge fortsetter etter en dramatisk nedtur i 2020 og 2021 på grunn av pandemien. Nå er kinomarkedet på vei opp mot et tosifret millionbeløp igjen. Veksten fra 2022 til 2023 var på 7 prosent.

– Dette er tall som gleder oss – og som viser at vi er på god vei opp etter pandemien med stengte kinolokaler og store begrensninger. Det norske folk er på vei tilbake for fullt til norske kinoer. Vi har litt igjen, men oppgangen gir optimisme, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

I 2022 ble det solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge, mens det ble solgt 5,7 millioner billetter i pandemiåret 2021. I 2020, som også var et pandemi-år, ble det solgt 4,8 millioner kinobilletter her til lands. I 2019 var salgstallet på 11,3 millioner.

Barbenheimer-effekten

Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino ser tilbake på et pent løft i antall solgte kinobilletter. Ikke minst var sommeren og tidlig høst svært god, men også avslutningen på året har vært bra.

– Vi fikk et veldig godt løft med premierene til «Barbie» og «Oppenheimer» i juli måned. Også «Mission Impossible Dead Reckoning – Part One» bet godt fra seg i sommermånedene. Vi har hatt flere internasjonale filmer som har gjort det bra. Vi mangler fremdeles den store bredden i toppen av attraktive filmer. Det kommer etter hvert, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen.

– Vi fikk et veldig godt løft med premierene til «Barbie» og «Oppenheimer» i juli måned, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino. (Foto: Kristoffer Sandven)

Norske filmer selger

Men Lundberg Pedersen skulle gjerne ha sett flere norske filmer i den ypperste toppen.

– Ja, vi skulle hatt en større bredde av norske titler i toppen. Vi har stor tro på at det skal skje igjen. Nordmenn vil gjerne ha en sterk meny av norske filmer på kino. I 2023 hadde vi fire norske filmer inne på topp 10. Det er ikke dårlig, men vi vil jo gjerne at det skal være enda litt bedre, sier Espen Lundberg Pedersen.

«Barbie» ble den mest sette kino-filmen i Norge i 2023 med 662 419 solgte billetter. Det ble andreplass på «Oppenheimer» med 519 218 billetter. Begge disse filmene hadde premiere 21. juli.

«Super Mario Bros.filmen» ble treer i 2023 med 421 792 solgte billetter. På fjerdeplass finner vi den mest sette norske filmen på kino i 2023, «Den første julen i Skomakergata» med 404 553 solgte billetter. Denne hadde premiere 10. november.

Nå i romjulen har «Bukkene Bruse på Badeland» gått for fulle kinosaler i hele landet. Filmen har etter kun en uke innatt tiendeplassen over de mest sette filmene på norske kinoer i 2023 med 172 205 solgte billetter.

I romjulen har 3 av 4 kinobilletter vært solgt på en norsk film, og totalt for året er 25% av kinobillettene på norske kinoer vært til en norsk film.(Foto: Fantefilm/ Nordisk Film Distribusjon)

Storfilmer på nyåret

– Det er først og fremst tilbudet av innhold og filmer som påvirker kinobesøket, men det er også andre faktorer som spiller inn. Det er blitt investert mye i comfort i norske kinosaler de siste årene. Lyd og bilde er blitt betraktelig bedre. Det samme er stoler og miljøet i kinosalene, sier Espen Lundberg Pedersen.

Lundberg Pedersen har tro på at mange filmer kommer til å samle masser av folk også i 2024, selv om Hollywood-streiken i 2023 vil påvirke hvilke filmer som kommer på kino det kommende året. Blant filmer som står på dagsorden i 2024, er «Poor Things» (januar) «DUNE Part Two» (februar), «Kung Fu Panda 4» (mars), «Godzilla x Kong: The new empire» (april), «Pusurfilmen» (mai), med flere.

Poor Things kommer på kino allerede 12. januar.

– Vi har masse å by på i år. Alle målgrupper skal få sitt. Her er det masse for barna og familiene, men også for ungdom og de litt mer voksne, konkluderer Lundberg Pedersen