Fra åpningen av Evia Film Project på utendørskinoen Apollon i Edipsos

Grønn bransjesamling på Evvia

Klima, miljø og bærekraftig filmproduksjon står i fokus på The Evia Film Project, som denne måneden ble arrangert i sin tredje utgave på den greske øya Evvia.

Sommeren 2021 ble Hellas rammet av svært omfattende og ødeleggende skogbranner under den verste hetebølgen på 30 år. Hardest rammet var landets nest største øy Evvia utenfor Athen, og særlig den nordlige delen av øya, som mistet hele 120-130 000 hektar med skog til brannene. Til sammen utgjorde dette rundt en tredjedel av Evvias totale skogområder, med katastrofale konsekvenser for miljøet og befolkningens livsgrunnlag.

Rundt samme tid året etter oppstod The Evia Film Project som et initiativ for å bidra til gjenoppbyggingen av øya og hjelpe befolkningen tilbake på beina igjen. Bak prosjektet står det samme teamet som arrangerer de to filmfestivalene i Thessaloniki (dokumentarfilmfestivalen i mars og spillefilmfestivalen i november), med støtte fra blant annet det greske kulturdepartementet. I begynnelsen av inneværende måned, mer spesifikt fra 2. til 6. juli, ble den tredje utgaven arrangert av det som nå har blitt en tredje årlig «pilar» for Thessaloniki-festivalen.

Som fraværet av ordet «festival» i navnet tilsier, er ikke The Evia Film Project en filmfestival i konvensjonell forstand. Snarere er det fem dager lange arrangementet ment å være et globalt knutepunkt for bransjen, der klima, miljø og bærekraft (også innen filmproduksjon) settes på dagsordenen. Betimelig nok, da klimaendringene er en sentral del av det forstemmende bakteppet som fortsatt preger øya i form av nedbrente skogområder. Nye branner oppstod også på Evvia i fjor sommer, ikke mange uker etter forrige utgave av The Evia Film Project.

Ikke desto mindre vises det filmer, både nye og eldre, fortrinnsvis om miljø- og klimaspørsmål – i år med vann som hovedtema. Filmvisningene finner sted på utekinoer i pittoreske Edipsos og Limni, hvorav kinoen Apollon i førstnevnte by ble restaurert og gjenåpnet i forbindelse med oppstarten av The Evia Film Project. Med kun visninger på utekinoer foregår ingen av disse på dagtid, men da arrangeres det masterclasser, workshoper, visningsrom for VR-prosjekter og andre aktiviteter for deltakende bransje, filmstudenter og øvrig publikum. Hver utgave har dessuten bydd på en konsert under åpen himmel med profilerte greske artister, i år med Lena Kitsopoulou og Doros Dimosthenous. For at initiativet skal komme flest mulig av lokalbefolkningen til gode, er programmet fordelt mellom tre mindre byer på den nordlige delen av øya: Edipsos, Limni og Agia Anna.

Klart for filmvisning i pittoreske omgivelser i Limni på Evvia (alle foto: Evia Film Project/Thessaloniki Int. Film Festival)

Cousteau-biofilm og mesterklasser

Som en kledelig markering av årets hovedtema åpnet den tredje utgaven av The Evia Film Project med den franske filmen Jacques: Havets erobrer (L’odyssée) av Jérôme Salle fra 2016, som er en biografifilm om undervannspioneren, havforskeren og filmskaperen Jacques-Yves Cousteau, med Lambert Wilson og Audrey Tautou på rollelista. Både passende og stor stas var dessuten utekinovisningen (også på Apollon) av Steven Spielbergs snart femti år gamle klassiker Haisommer (Jaws), som jo i høyeste grad omhandler det fuktige naturelementet som stod i fokus på Evvia.

Blant årets gjester var den tyrkiske regissøren Emin Alper, som var tilstede under visningen av hans siste spillefilm Burning Days (Kurak Günler) fra 2022 – som er vist på Film fra Sør og Bergen internasjonale filmfestival her hjemme. Alper holdt i tillegg en mesterklasse sammen med sin greske co-produsent Yorgos Tsourgiannis, som også har produsert blant annet Yorgos Lanthimos’ Dogtooth (2009). Mesterklassen ble holdt i landsbyen Agia Anna for filmstudenter fra The National and Kapodistrian University i Athen (som også har en avdeling på Evvia), men også for internasjonale journalister og andre publikummere.

I den engasjerende samtalen formidlet Alper og Tsourgiannis flere forbilledlig pragmatiske perspektiver på filmskapning, der de blant annet ga studentene råd om viktigheten av å knytte varige relasjoner med samarbeidspartnere man stoler på – og ikke være for sårbar i møte med motstand og skuffelser som nærmest uunngåelig vil komme.

Om den nokså utfordrende produksjonen av Burning Days fortalte regissør Alper at den ble innspilt i en konservativ mindre by, der de lokale myndighetene reagerte negativt da det ryktes at filmen skulle ha LHBT-tematikk (noe som i så fall kun er å finne i filmens undertekst). Av samme grunn krevde det tyrkiske kulturdepartementet støtten til Burning Days tilbakebetalt etter at filmen hadde hatt premiere på filmfestivalen i Cannes. Som en reaksjon på dette støttet imidlertid mange publikummere opp om filmen da den ble lansert i hjemlandet, og billettinntektene kompenserte dermed for dette tapet – og førte faktisk til at filmskaperne satt igjen med et overskudd.

Regissør Emin Alper (i midten) og produsent Yorgos Tsourgiannis (til venstre) under mesterklassen på Agia Anna (alle foto: Evia Film Project/Thessaloniki Int. Film Festival)

Bærekraftig møtepunkt

Tilstede på Evia Film Project var også den danske dokumentarfilmskaperen Lin Alluna med sin film Twice Colonized (Koloniale arr), som åpnet CPH:DOX i fjor og ble vist på Oslo Pix og BIFF i Norge samme år. Dokumentaren (som nå kan ses på VGTV) er et portrett av den grønlandskfødte advokaten og aktivisten Aaju Peter og hennes mangeårige kamp for arktiske urfolks rettigheter. Også Alluna holdt en mesterklasse, som på sin side var del av Evia Film Projects samarbeid som ble innført i fjor med utviklingsworkshopen CIRCLE Women Doc Accelerator for kvinnelige regissører og produsenter innen dokumentarfilm.

En mesterklasse om manus ble holdt av den greske manusforfatteren Katerina Bei, som blant annet har skrevet spillefilmen Murderess (Fonissa), som vant flere priser på den internasjonale filmfestivalen i Thessaloniki i november. I tillegg holdt regissør, animatør og spesialeffektskaper Fokion Xenos’ forelesning om å kombinere ulike animasjonsteknikker, mens komponist og musiker Kostis Maraveyas ga et foredrag om filmmusikk – for å nevne ytterligere noen av mesterklassene som deltakerne kunne få med seg i løpet av disse fem dagene.

En egen panelsamtale var dessuten viet grønn, bærekraftig filmproduksjon, som på sett og vis utgjør kjernen av initiativet på Evvia.

Forhåpentlig vil The Evia Film Project videreføres som en årlig samling for lokal og tilreisende filmbransje, som sårt trenger arenaer for å diskutere de mange miljø- og klimarelaterte utfordringene vi alle står overfor. Med sine intime og ikke forstyrrende travle møteplasser, sin vakre og mangfoldige natur og sitt høyst alvorspregede bakteppe, synes Evvia å være en ypperlig lokasjon for dette.

The 3rd Evia Film Project ble arrangert i perioden 2.-6. juli 2024.