Oscar-vinneren Guillermo del Toro: Crimson Peak ble misforstått på grunn av dårlig markedsføring: «Det som vil hjemsøke denne filmen er at den ble solgt som skrekk.»
Guillermo del Toro har en imponerende rekke filmer bak seg, inkludert mesterverk som Pans Labyrinth og The Shape of Water. Men blant hans mange suksesser finnes det én film han mener ble mottatt urettferdig. I et intervju med Vulture uttrykker del Toro sin skuffelse over hvordan Crimson Peak fra 2015 ble misforstått av både kritikere og publikum.
Del Toro forteller:
– «Jeg følte at Crimson Peak ble noe misforstått. Da vi skulle markedsføre filmen, ønsket jeg å fokusere mer på historien, karakterene og romantikken. Men studioet valgte å legge vekt på skrekkelementene, og da visste jeg at det ville føre til feil oppfatning. Filmen min var mye mer enn ren skrekk, men dårlig markedsføring gjorde at folk misforsto den. Det siste du bør gjøre er å markedsføre filmer som ren skrekk.»
En gotisk hyllest
Crimson Peak er en hyllest til de gotiske tradisjonene, med en sterk kvinnelig hovedrolle spilt av Mia Wasikowska. Hennes karakter faller for en mystisk fremmed og blir dratt inn i en bisarr verden når hun besøker et hus som er alt annet enn vanlig. Selv om filmen ikke har oppnådd samme nivå av oppmerksomhet som del Toros andre verk, har den fått en dedikert fanskare og gode anmeldelser. Moviezine ga den for eksempel 4/5 og beskrev den som «en skrekkfarget glede og gotisk romantikk.»
Som del Toro selv påpeker, er det kanskje ikke skremmefaktoren som bør stå i fokus. Crimson Peak er en kunstnerisk og interessant tolkning av gotisk romantikk, med sterke skuespillerprestasjoner. Spørsmålet er om filmen kunne fått mer anerkjennelse med en annerledes markedsføringsstrategi. Selv om det er vanskelig å si med sikkerhet, er det sannsynlig at et mer helhetlig bilde av filmen kunne ha gitt den et bredere publikum.