Norsk filminstitutt gir 3,5 milioner kroner til en landsomfattende kampanje som skal få publikum tilbake til kinosalen.
– Kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier NFI-direktør Kjersti Mo.
På grunn av korona-pandemien har norske kinoer vært stengt og deretter gjenåpnet med begrenset kapasitet. Tall fra Film & Kino viser at publikumstall og omsetning faller drastisk med de begrensningene kinoene er pålagt i dag.
Kampanjen skal foregå på de lokale kinoene, i bybildet ute blant folk, på sosiale medier, i trykt presse, radio og tv, og vil gå over en periode på ett år. Film & Kino er mottaker av tilskuddet, og leder kampanjen.
– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum. Denne kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier Kjersti Mo i en pressemelding fra NFI.
Det er en rekke nye norske filmer som er klare for å bli sett på kinolerretet i høst, og som det knyttes store forventninger til. Dianas bryllup hadde premiere forrige uke og fikk gode kritikker, denne helgen kunne publikum gå å se den kritikerroste og prisvinnende dokumentarfilmen til Benjamin Ree, Kunstneren og tyven. Deretter er det store kinopremierer på rekke og rad: Knutsen og Ludvigsen 2 – det store dyret, Børning 3, Den største forbrytelsen og dokumentarfilmen om Aksel Lund Svindal.