«Raw» -fra vegetar til kannibal

5

Den franske kannibalfilmen Raw, i en regi av den franske spillefilmdebutanten Julia Ducournau, var en snakkis på fjorårets Cannes-festival.

Den sjokkerte og enkelte forlot salen i vemmelse. Det er det ingen grunn til, selv om et par scener nok kan gjøre at du setter maten i vrangstrupen.
Raw er absolutt ekkel, men det er strategisk og sparsomt. Dette er ikke en film som forsøker å sjokkere for sjokkets egen skyld. Filmen handler om en ung jentes reise for å finne seg selv og bli voksen.

Justine (Garance Marillier) er tenåringsdatter til en familie av vegetare veterinærer og skal nå selv ta familietradisjonen videre ved å begynne på veterinærhøyskolen. Innvielsen til studentlivet er en uke med fest og ritualer i en gjennomgående fornedrelseskultur. Justine er heldig nok til å ha sin eldre søster Alexia (Ella Rumpf) der allerede som kan lede henne gjennom ritualene. Justine bryter et helt liv som vegetarianer når hun tvinges til å spise en rå kanin-nyre. Nyren overfører en slags sykdom –som vekker et appetitt for rått kjøtt og aller helst menneskekjøtt. Smaken av kjøtt forandrer henne og hun utvikler en umettelig appetitt for rått kjøtt. Justine forsøker å undertrykket begjæret, men det er nytteløst- hennes indre demoner styrer viljen.

Smaken av menneske

Hun forsøker å holde sin nyvunne smak for rått kjøtt skjult ved hjelp av sin storesøster Alexia –som også har fått smaken på menneskekjøtt. Justine går stadig lenge for å tilfredsstille sin sult, samtidig som hun forsøker å eksperimentere med sminke, gutter og alkohol.

Manusforfatter og regissør Julia Ducournau kunne lett laget Raw som en vampyrhistorie; Dens temaer av sex og familiære hemmeligheter slår rett inn i folkloren.

Raw skille seg fra de klassiske kannibalfilmene. Regissør Julia Ducournau unngår sjangerens klisjeer. Dette er først og fremst fortellingen om søskenskap og et usedvanlig mørkt begjær, men også noe mer – spiseforstyrrelser: Det handler om kjøtt og bein, den biologiske handlingen med å spise og tygge og svelge, og hvordan det grunnleggende menneskelige behovet har blitt et problematisk område for mange unge kvinner. Det hele er iscenesatt med unge og ukjente skuespillere som virkelig imponerer i sine roller.

Julia Ducournau har laget en stilsikker og annerledes film – som nok mange vil ha problemer med å svelge.