En idyllisk familietur i Afrika endres til en desperat kamp mot villmarkens blodtørstige beist!
Vi har allerede sett Idris Elba som lege og i kamp mot naturen i overlevelsesthrilleren The Mountain Between Us (2017). Da kjempet han mot kulden i et snøkledd fjellandskap. Nok en gang er han lege i nød, men nå befinner hans karakter seg seg i Afrikas hete. Nå er vannmangel og et beist av en løve hans arge motstander. Beast (2022) har ingen tilknytning til den andre The Mountain Between Us, men likhetene er mange. Nok en gang skal vi underholdes av overlevelse i vill natur med tematikken naturen som hevner seg på mennesket.
Krypskyttere dreper en løveflokk, men den aller største av dem klarer å unnslippe massakren. Samtidig har en amerikansk familie ankommet Sør-Afrika for en idyllisk ferie. Legen Nate (Idris Elba) skal vise sine to døtre Norah og Mare stedet han møtte deres avdøde mor første gang. De treffer farens gamle venn Martin som er viltvokter og som skal gi dem en personlig safari. De reiser ut i et område stengt for offentligheten, men idet de ankommer en liten landsby finner de flere beboere drept. De tror det skyldes et beist av en løve.
Fører familien tettere
Hans døtre Norah og Mare må overleve uten telefoner i et landskap uten dekning. De bebreider sin far for deres mors bortgang, men havner i en situasjon som skal bringe denne noe dysfunksjonell familien tettere. En sekvens hvor de befinner seg fanget i en bil med en truende løve på utsiden kan minne om Jurassic Park (1993), men hvor en dinosaurkoloss er erstattet av en digital løve. Og ikke ulikt nevnte Spielberg-film følger vi voksen mann med to barn gjennom et farlig landskap.
Den islandske regissøren Baltasar Kormákur laget en herlig thriller med Mýrin (2006) før han ble hentet til Hollywood for å lage stjernespekkede actionfilmer som Contraband (2012), 2 Guns (2013) og den intense Everest (2015). Han er en habil regissør og det som er mest påfallende i Beast er de svært lange og sammenhengende kamerakjøringene. Den illuderer tidvis å være gjort i et opptak og tilsynelatende uten klipp. Dette er et fiffig og imponerende grep som gir god flyt og som stadig sørger for å gi filmen en brodd av intensitet.
Velbevandret i Afrika
Britiske Idris Elba har ikke bare spilt i store kassasuksesser, men også i mindre produksjoner lagt til Afrika som Mandela – Veien til frihet (2013) og den fenomenale Netflix-produksjonen Beasts of No Nation (2015). I Beast er det dessverre ikke skuespillet hans, eller spillet til karakterens to døtre, som utmerker seg. Det føles som at han går litt på autopilot. Det kan nok ha en sammenheng med den sammenhengende visuelle stilen og at han ofte må spille mot en ikke-eksisterende digital løve.
Den digitale løven imponerer slik som tigeren i Life of Pi (2012) og er noen vesentlige hakk mer imponerende enn Dick Maas´ Prey (2016) hvor en blodtørstig løve går løs i Amsterdams gater. Beast er i bunn en enkel historie bygget rundt en gimmick, men som samtidig er både seervennlig og fornøyelig underholdning. Den ble aldri noen stor suksess da den ble kinolansert på seinåret 2022, men fungerer derimot godt som tidtrøyte på hjemmets skjerm.
Beast er nå tilgjengelig på DVD og Blu-ray.