En rasistisk general forsøker å hindre en kvinnelig bataljon å utføre sitt oppdrag under andre verdenskrig.
Parallelt med de monumentale Hollywood-produksjonene med amerikanske soldater i kamp med nazistene finner vi også historier om kamper innad i den amerikanske hæren. Ikke alle soldatene ble behandlet likt og især Navajo-indianere og afroamerikanere har vært tema i amerikansk film. Filmen The Six Triple Eight (2024) forteller historien om Postbataljonen 6888 som var operativ i sluttfasen av andre verdenskrig. Dette er nok en historie om segregering og forskjellsbehandling i den amerikanske hæren, men på innovativt vis handler det denne gangen om afroamerikanske kvinners kamp.
Innledningsvis påroper filmen seg å være basert på en sann historie samt vitneskildringer. Manus er skrevet av Tyler Perry basert på artikkelen «Fighting a Two-Front War» av Kevin Hymel. For autensitet avrundes filmen på velkjent vis med arkivklipp fra krigen og nye intervjuer med de som filmens karakterer er basert på. Til tross for at det er en film om andre verdenskrig ligger den nærmere melodramaet og vektlegger romantiske tråder og følelser fremfor kamphandlinger.
Verver seg til hæren
Det begynner i Pennsylvania i 1942. Den fargede 17-åringen Lena Derriecott (Ebony Obsidian) møter og forelsker seg i jødiske Abram David (Gregg Sulkin). Han skal snart reise ut i krigen og kjempe som jagerflypilot. De kommer fra ulike kår i en segregerte by, men Lena lover å vente på sin forlovede. Da hun slutter å høre fra ham, og kvinner oppfordres til å tjenestegjøre for sitt fedreland, verver hun seg til hæren.
I 1944 ankommer hun en treningsleir for kvinner i Georgia. Til tross for at sterke krefter vil at afroamerikanske kvinner skal mislykkes, har de alt å bevise. Dette var en tid med store rasemotsetninger mellom hvite og afroamerikanske som ble ansett som mindreverdige og uegnet for kamp. Mens hvite kvinner sendes til Europa får de fargede i The Six Triple Eight høre at de er dumme, underlegne og late. De ledes dog av den sterke majoren Charity Adams (Kerry Washington) som kjemper hardt for sine menige. Og i 1945 sendes hærens fargede kvinnekorps uventet til Europa.
Kamp mot eget befal
Filmen har sine severdige elementer. Rent teknisk er det en påkostet TV-film finansiert av Netflix. Tidskoloritten er god og historien er interessant. Men regien ved Tyler Perry som lager filmer om og for det afroamerikanske publikummet er svak. Skuespillet er også bare av middels kvalitet med sine arketyper. Innledningsvis har den noen overdrevne kampscener som skal lokke til seg et publikum med interesse for andre verdenskrig. Deretter blir det en søtladen film som prioriterer sin agenda fremfor å fortelle sin sterke historie. Den mangler brodd og blir for enkel og ufarlig til å omhandle krigen.
Dens gjennomgående tema er segregeringen i USA som forfølger kvinnene idet de ankommer Europa. Allerede på toget på vei til treningsleiren i Georgia opplever kvinnene denne forskjellsbehandlingen, nøyaktig slik vi så det The Tuskegee Airmen (1995) om afroamerikanske piloter. The Six Triple Eight gjentar videre elementer vi har sett i Red Tails (2012) og miniserien Masters of the Air (2024). Det er gjentagende konflikter mellom fargede og hvite. I denne filmen blir antagonisten personifisert av den fiktive, men høyst rasistiske general Halt (Dean Norris).
Et uoverkommelig oppdrag
Ved ankomst i Europa blir deres uoverkommelige oppdrag å sortere ufattelig store mengder post som ikke har kommet frem til soldatene på fronten. For å styrke soldatenes moral må kvinnene sørge for at brev og pakker kommer frem til sine mottagere. Dette er deres oppdrag og oppgave, men deres kamp er verre. General Halt og hans menn forsøker å knekke dem og sabotere oppdraget for å bevise at de ikke er i stand til å utføre noen oppgaver. Til tross for at de motarbeides lar de seg ikke kue.
Historien om postbataljon 6888 er et i utgangspunktet interessant tilskudd til en rekke filmer om de afroamerikanske soldatenes vanskelige kamp innad i den amerikanske hæren. Paradoksalt nok var deres kamp mot hvite menn i sin egen hær vanskeligere enn å kjempe mot Nazi-Tyskland. Til tross for en god rolle fra Kerry Washington, velkjente Dean Norris som antagonist og en gjesteopptredener fra Susan Sarandon og Oprah Winfrey, er dessverre Tylor Perrys film ikke noe godt tilskudd til filmer om andre verdenskrig.
Den har seks produsenter og har nok hatt en lang ferd før den fant sin endelige form. Den må heller sees som et melodrama om kampen for rettigheter med et romantisk tilsnitt. Som Spike Lees Miraklet ved St. Anna (Miracle at St. Anna, 2008) om afroamerikanske soldaters kamper i Italia kommer nok heller ikke denne filmen å markere seg i noen stor grad.
The Six Triple Eight er tilgjengelig på Netflix.