«Guddommelig kjærlighet» – Dempet og ekstatisk framtidsvisjon

5

Den nye filmen fra regissøren av Neon Bull er en formsikker, gåtefull og fascinerende fabel satt til nær framtid.

Guddommelig kjærlighet er regissert av den brasilianske filmskaperen Gabriel Mascaro, som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med den prisbelønte Neon Bull. Til tross for at den var til dels stilisert og inneholdt noen lettere surrealistiske elementer, var denne forrige filmen i all hovedsak et lavmælt og realistisk drama fra den brasilianske landsbydga. Et svært sterkt sådan, skal det tilføyes.

Tro og kjærlighet

Mascaros nye film er på sin side en vel så neonfarget og langt mer fabel-lignende fortelling, med handling lagt til en brasiliansk storby i år 2027. Her synes katolisismen å ha fått en gjennomgripende posisjon i hele samfunnet, og det årlige karnevalet er talende nok erstattet med et gedigent rave-party for å feire kjærligheten fra Gud.

Guddommelig kjærlighet (2019) 101min | Drama, Sci-Fi | 25 December 2019 (Norway) Summary: A woman uses her bureaucratic job to convince divorcing couples to stay together is utterly committed to getting pregnant by her husband in a future of dance parties, ritualistic orgies and fundamentalist Christianity.
Countries: Brazil, Uruguay, Denmark, Norway, Chile, SwedenLanguages: Portuguese

Filmens hovedperson Joana (Dira Paes) arbeider på et statlig kontor for administrering av skilsmisser. Hun benytter denne byråkratstillingen til å overtale så mange som mulig av klientene sine til å fortsette å være ektefeller, blant annet ved å invitere dem til en religiøs kjærlighetskult hun og ektemannen (Julio Machado) deltar i.

Hennes egen tro blir imidlertid satt på prøve som en følge av at paret selv strever med å få barn – noe hun stadig minnes på av de mange skannerne med fosterdetektor hun passerer, enten hun skal på jobb eller en tur i butikken. Men miraklenes tid er ikke nødvendigvis forbi.

Sex og befruktning

Guddommelig kjærlighet er en slags «lo-fi» science fiction, satt i en nær framtid og begrenset til nokså få, relativt dagligdagse settinger. Disse tydeliggjør like fullt et samfunn som på mange måter skiller seg fra dagens Brasil og verden for øvrig, som for eksempel «drive-in»-kirken Joana jevnlig besøker.

Befruktning var også et framtredende tema i Neon Bull, men i Guddommelig kjærlighet pares dette med religiøse problemstillinger som utgjør kjernen i historien. For dem som husker sexscenen mot slutten av forrige film, kan det dessuten nevnes at den nye filmen er minst like seksuelt eksplisitt.

Gåtefull og original

Man kan innvende at fortellingen gaper over litt for mye til at alle aspektene føles fullt ut forløst, men regissør Mascaro evner likevel å adressere noen store spørsmål gjennom en langt på vei nedstrippet handlingslinje. Selv om manuset byr på noen betydelige vendepunkter, er Guddommelig kjærlighet kanskje først og fremst en skildring av en tilstand og en søken.

Og der Neon Bull – som riktignok også hadde sine originale sider – befant seg innenfor et mer eller mindre velkjent «arthouse»-segment, er den nye filmen mer gjennomført annerledes. Guddommelig kjærlighet vil heller ikke ha særlig appell hos de mest blockbuster-hungrige sci fi-entusiastene, men den er en formsikker, modig, gåtefull, fascinerende og på sitt dempede vis ekstatisk film.

Filmen er for øvrig co-produsert av det norske selskapet Mer Film, som også distribuerer den på kino her i landet.