Billy (Vince Vaughn) og Nick (Owen Wilson) er to selgere som i alle år har jobbet på gammelmåten, med oppsøkende virksomhet og produktet i kofferten. Og det til tross for at de så vidt har fylt 40. Når sjefen bestemmer seg for å pensjonere seg, treffer virkeligheten dem brutalt. Gutta har ingen digitale ferdigheter, og opplever at de er dinosaurer i sin egen bransje.
Billy, som alltid har vært den mest høyttravende av de to, finner ut at de skal teste sine egne grenser og søker om at praksisplasser i Google. Her møter de det ypperste av collegegenier, ikke minst i data.
Men gutta, som er 20 år eldre enn sine konkurrenter, har et annet kort i ermet. De er menneskelige, de kan snakke med folk, og de synes at lagånden er viktigere for fremdrift enn individets genistreker.
The Internship er ikke rakettforskning, og det er et nærmest skamløst samarbeid med Google, som må ha betalt for hele filmens budsjett alene. Men Vince Vaughn, som har kommet opp med historien og er filmens medprodusent, har tydeligvis et og annet å si om å vokse opp i en tid uten smarttelefoner og googling, noe han helt klar mener gir andre og bedre menneskelige egenskaper enn man finner hos dagens 20-åringer.
Premisset er enkelt, veldig ”vi har sett det før”, og bare sånn passe morsomt av sistnevnte grunn. Det er heller ikke lagt ned store ressurser i foto eller en litt mer finurlig dialog.
Men det skal sies at det gamle radarparet Wilson/Vaughn, godt støttet opp av unge, friske ansikter, gjør
The Internship til helt grei sommerunderholdning. En anelse hvassere penn kunne imidlertid gjort den hakket skarpere og dermed enda morsommere.
Vibeke Johnsen (Nettavisen)
Terningkast 3