Den indiske indie-filmen Sir er et ømt romantisk drama om kjærlighet på tvers av klasse og kaste.
Dokumentarfilmskaperen Rohena Geras indiefilm har et estetiske uttrykk står i motsetning til det Bollywood produserer. I sin spillefilmdebut har hun valgt å jobbe med bare to karakterer. Det handler om deres drømmer, skuffelser, følelser og motiver. Hun lar det meste av fortellingen foregå inne i en skyskraper i Mumbai.
Bryter med det patriarkalske samfunnet
Tillotama Shome leverer en fantasisk rolle som den nittenårige landsbykvinnen Ratna, som blir giftet bort og så blir enke etter to måneder. Etter landsbyen skikker er egentlig livet hennes over når du blir enke – livet hennes skal brukes til sorg. Hun trosser det patriarkalske samfunnet for å stå på egne bein i metropolen Mumbai. I stedet tar hun seg en jobb i Mumbai og unnslipper granskingen av landsbyen.
Hun har fått huspost hos Ashwin (Vivek Gomber), en ung rik mann. På fritiden bruker Ratna hvert ledige øyeblikk for å lære seg skreddersøm, i håp om å satse på en karriere innen motedesign. Ratnas daglige liv dreier seg om arbeid: tilberede måltider, husarbeid, handle matvarer … Hun sover på en liten plass i leiligheten og sparer lønnen sin for å hjelpe lillesøsteren med utdanning slik at hun slipper unna et arrangert ekteskapet, akkurat som det hun opplevde.
Klassedrama
Mellom Ratna og Ashwin utspiller det seg et ømt klassedrama. Filmen viser hvordan det indiske klasse- og kastesystemet er så opplagt at få mennesker stiller spørsmål ved det – i samfunnets struktur og verdier har alle sine roller som ikke blir stilt spørsmål ved hverken av de fattige eller de rike. Du kjenner din plass i samfunnet, og det blir som et mønster du ikke bryter.
Ratnas sjef , «Sir» – Ashwin, har det vanskelig: Han har gjort slutt med forloveden i forkant av det planlagte bryllupet deres, etter å ha innsett at hun hadde en affære mens hun reiste til utlandet. Ashwin jobber nå for sin far i han store entreprenørfirma. Litt etter litt begynner de to å snakke sammen. Med hans hjelp oppfyller Ratna drømmen om å bli syerske. Det oppstår følelser mellom dem, men de dype kaste- og klasseskillene virker uoverstigelige. At de omgås er brudd på alle regler i det indiske samfunnet. Er det mulig å komme forbi alt dette, elske hverandre og «leve etter dine egne regler»?
Dette er på mange måter en Askepott-fortelling – en slags indisk versjon av Pretty Woman.Selv om historien er nokså forutsigbar, sørger Tillotama Shomes i rollen som Ratna for at dette er en riktig så hyggelig filmopplevelse og en film som gir håp om at den ungen generasjonen kanskje kan bryte inngrodde normer.