Max Schreck, Bela Lugosi, Christopher Lee, Klaus Kinski, Frank Langella, Gary Oldman. Mange er de som har spilt grev Dracula på film siden 1920-tallet. Og nå kan vi legge til et skandinavisk navn: Claes Bang.
(LONDON) Den 52 år gamle dansken spiller rollen i en ny Netflix-serie. Den består av tre spillefilmlange episoder som har premiere 4. januar.
Det var nære at Bang sa nei til rollen:
-Da jeg fikk spørsmålet, var jeg ekstremt nølende. En ny Dracula-film, hva kan man legge til, forteller han Cinema.
-Men da jeg fikk beskjed om at de som skulle produsere var Mark Gatiss og Steven Moffat som gjorde Sherlock med Benedict Cumberbatch – og da jeg hadde lest manuset så var det nærliggende å si ja.
Resultatet har blitt en vampyrhistorie som kan sies å ta sats i Bram Stokers roman «Dracula». Engelskmannen Jonathan Harker kommer til grev Draculas slott i Transylvania for å gi ham en kjøpekontrakt for en eiendom i London – for siden å gå sin egen vei. I tillegg er Dracula hovedpersonen her. I mange tidligere filmatiseringer har det vært andre karakterer som har stått i sentrum, mens vampyren tidvis har sett ut til å sette tennene i et nytt offer for så å bli drept av en påle gjennom hjertet. Hvordan dette kommer til å ende, får vi se – vellykkede TV-serier har en tendens til å ha en fortsettelse.
– Vi gjør noe nytt, sier Claes Bang når Cinema møter ham i forbindelse med at den første episoden blir vist på British Film Institute. -Den gir deg et mer helhetlig bilde av Dracula.
Elsket blodsuger
Dracula-filmer er blitt laget siden G. W. Murnaus (fremdeles skikkelig ekle) Nosferatu i 1922. Siden har vi sett fortellingen tolket av Bela Lugosi, Christopher Lee og Gary Oldman blant andre.
-Hvorfor blir vi aldri blir lei av den blodsugende fortellingen?
-Jeg tror det handler om menneskets evige lengsel etter evig liv. Når han suger blod, får han også all informasjonen om mannen han angriper. All informasjon er i blodet, det er også noe vi tenker på i dag, tenk på at vitenskap kommer opp med noe sånt.
At Claes fikk rollen i Dracula var et direkte resultat av hovedrollen i Ruben Östlunds Gullpalmevinner The Square. Da Steven Moffat fikk tips om den 194 cm lange dansken, så han på The Square og bestemte seg med en gang – dette kunne være en perfekt Dracula.
I Cannes fikk Claes ingen pris. Senere samme år vant han imidlertid prisen som beste skuespiller ved European Film Awards. Han ble også et sexsymbol i tillegg. Da jeg snakket med det kvinnelige jurymedlemmet Agnes Jaoui i Cannes, snakket hun om Claes med ord som ikke bare hyllet hans skuespillertalenter, men også hans utseende.
Han ler.
-Jeg føler meg ikke annerledes enn før. Jeg har ikke endret meg. Hva skal jeg si? Alt som åpner muligheter for meg er stort. Og det er sannsynligvis det som kalles et sexsymbol.
Startet på videregående
For nordmenn er han en relativt ny bekjent.
-I Danmark vet de hvem jeg er. Anna Pihl ble sett av halvannen million seere per episode. Og det var en stor sak at The Square vant på Cannes. Det var første gang en dansk skuespiller hadde hovedrollen i en film som vant Gullpalmen. Så det var en stor interesse for pressen rundt det.
Ideen om å bli skuespiller ble født mens Claes gikk på videregående. Han spilte i et band (musikalsk interesse har alltid vært der, vi kommer tilbake til dette senere) og ble spurt om han ikke ønsket å spille en rolle i en musikal også. Han nølte med det første, så sa ja, «og det gikk bra».
-Det var flere roller, jeg søkte på Teaterskolen, kom ikke inn, søkte igjen og kom inn. I Danmark er det veldig få studenter som blir tatt opp hvert år, det var en luksusutdanning.
Gjennombruddet
Resten er historie. I løpet av årene som har gått har Claes vært involvert i en rekke teaterproduksjoner rundt om i Danmark og spilt små og store roller i TV- og filmproduksjoner.
Nå har det internasjonale gjennombruddet kommet med roller som det i HBO-serien The Affair (han tilbrakte fire måneder i Los Angeles for å gjøre det) og nå Dracula.
-Jeg har aldri investert i å lage en Hollywood-karriere. Jeg har kolleger som har gjort det, de har investert i det fra begynnelsen. Jeg har gjort sakene mine og plutselig har mange dører åpnet seg.
Hvordan ville han reagert hvis det internasjonale gjennombruddet kom tidligere?
– Det er vanskelig å si hva som ville skjedd hvis det hadde gått for ti-femten år siden. Jeg vet ikke om jeg er bedre nå, jeg kan ikke sammenligne. Jeg er et produkt av alt som har skjedd med meg, Ruben trodde jeg var perfekt til The Square og da var det opp til meg å levere. Det er umulig å spekulere i hva som kunne ha skjedd, det er begrensende for yrket.
Problemet med suksess
Familien bor i en leilighet i sentrum av København – familien består av kona Lis-Louise og hennes to barn fra et tidligere forhold. Hun er stylist og fotograf, og de møttes under et teateroppsetning i 2010.
-Problemet med suksessen har vært på reiser. Jeg tror jeg har vært i femten land med The Square. Da jeg var i LA på The Affair hilste hun meg i tre måneder. Du trenger ikke lenger å være der på turistvisum.
Derfor er og vil København være navet for Claes i hans fremtidige karriere. Derfra er det lett å komme seg til forskjellige deler av verden – ikke minst til Tyskland hvor han laget en rekke TV-filmer («Jeg snakker utmerket tysk»).
Det har ikke vært noen nye prosjekter der Claes og Lis-Louise jobber sammen siden de møttes.
-Jeg prøver ikke å få det til, det kan lett bli litt rart.
Musikk er viktig
På de lange reisene vier Claes seg til -å komponere musikk. I mange år har han hatt et enmannsband, som han kaller This is Not America (oppkalt etter David Bowie-sangen som dukket opp i filmen Kodenavn: Falken) – og da han ble kjent med den svenske galleristen og musikeren Marina Schiptjenko under innspillingen av The Square førte det til at den begynte å samarbeide.
Musikken er inspirert av 80-tallets synthmusikk og band som Yazoo, Human League og Depeche Mode.
-Jeg komponerer, spiller piano og synger. Når jeg er ute og reiser har jeg et lite ministudio med meg, sier Claes Bang som no vil bli forbundet med Dracula i fremtiden.