Det er få filmsjangere som kan skape like stor spenning på et begrenset og lukket rom som ubåtfilmen. Den byr på intriger og maktkamper mellom mannskap, katt og mus-lek med andre ubåter eller katastrofal mekanisk svikt.
Ubåtfilmer er hovedsakelig satt til andre verdenskrig eller den kalde krigen, men kan også være moderne drama.
Ubåtfilmer er en egen sjanger hvor handlingen i stor grad utspiller seg i et begrenset område under vann. Denne begrensningen krever et dertil nøye bearbeidet manus for å skape narrativ spenning og fremdrift som slike spenningsfilmer krever. Det lukkede rom skaper også begrensninger for kameraføringer, men fører dermed også til stor kreativitet. Mannskapet om bord leker ofte en katt og mus-lek med en annen ubåt eller et krigsskip. Det lukkede rommet fører ofte til interne krangler, maktkamper eller psykiske utfordringer blant mannskapet. Problemer som kan oppstå er også mekanisk svikt. Vi følger tyskere, amerikanere eller soldater fra Sovjet og sympatien kan ligge hos alle.
Ubåt er det perfekte krigsvåpen som kan gli ubemerket i havet, men som til tider må opp til overflaten. Ubåten som våpen var svært viktig i andre verdenskrig da disse ble nødvendig for å kontrollere havet. Derfor hadde også sjangeren sin første storhetstid under og etter andre verdenskrig. I ettertid har det kommet nye kriger og filmene varierer fra klassikere som Run Silent Run Deep (1958), The Beatles-filmen Yellow Submarine (1968), komedien Down Periscope (1996) blockbusteren Hunter Killer (2018) og mindre kjente filmer som Battle Under Orion (2009) hvor vi lærer at japanerne brukte bemannede kamikazetorpedoer.
Dokumentaren Into the Deep (2020) begynte med at et dokumentarteam fulgte oppfinneren Peter Madsen og hans kollegaer i et år mens de jobbet med en rakett for å komme seg ut i verdensrommet. Så forsvant den svenske journalisten Kim Wall som skulle gjøre et intervju med Madsen om bord på hans ubåt Nautilus. Så fikk dokumentaren en ny true crime-retning, ble lansert på Sundance filmfestival for deretter bli kjøpt opp av Netflix med planlagt premiere i år. Så begynte en konflikt mellom filmskaperne og de medvirkende som førte til at Netflix har satt lanseringsdato på vent.
Som i ubåtfilmen som sjanger handler det om kappløp og en annen serie om samme sak kommer først. Det svært interessante og spennende alternativet er TV-serien Etterforskningen. Københavns drapsavdeling, ledet av Jens Møller, forsøker å løse drapet på den svenske journalisten Kim Wall. Hun gikk om bord i Peter Madsens selvbygde ubåt før den seks timer senere ble meldt savnet. Serien vektlegger politiets etterforskning og har blitt til i tett samarbeid med politietterforsker Jens Møller og Walls foreldre. Serien er regissert av danske Tobias Lindholm som laget det sterke fengselsdramaet R (2010), Kapringen (2012) og krigsdramaet Krigen (2015). Etterforskningen kan sees på Viaplay mandag 28. september, se anmeldelse av serien i separat sak, i mellomtiden ser vi på ubåtfilmens ti beste filmer:
10. Below
Det som gjør ubåtfilmen Below (2002) interessant er at manus er skrevet av Darren Aronofsky i tiden mellom Requiem for a Dream (2000) og The Fountain (2006). Dette var et stort prosjekt produsert av Aronofsky selv i samarbeid med Weinstein-brødrene i deres glansdager. Regissør var David Twohy som tidligere hadde laget sci-fi klassikere som The Arrival (1996) og Pitch Black (2000) og som dessuten hadde skrevet manus til Jaget (1993) og Waterworld (1995).
Året er 1943 og U-båten U.S.S Tiger Shark er på vei hjem etter et farlig oppdrag i tyskkontrollert farvann. Et sykehusskip med et mannskap på 70 og 300 pasienter har gått ned, men U-båten har klart å berge to menn og en overlevende kvinne. Et gammelt uttrykk sier at kvinner om bord i en ubåt bringer ulykke og mystiske hendelser inntreffer etter kort tid. Den intense og maktsyke kapteinen om bord ignorerer tegnene og snart oppdages de av et fiendtlig krigsskip som slipper dypvannsbomber som eksploderer ved U-båten.
Below er i denne sammenhengen interessant i hvordan den sjangermessig skiller seg fra den sedvanlige krigsfilmen. Dette er en psykologisk thriller på grensen til grøsser, eller som en av karakterene i filmen sier «Dette er som en episode av The Twilight Zone». Below er en vri på det klassiske hjemsøkte huset, men hvor handlingen er lagt til en ubåt. Konseptet med et klaustrofobisk sted som var umulig å flykte fra ble godt likt i sin samtid, men den overnaturlige sjangermiksen føles noe datert i dag. Det overnaturlige temaet har blitt videreutviklet og jump scares og brå plutselige lyder føles ikke like velfungerende 20 år senere.
Ubåtens lukkede rom byr derimot i dette tilfellet på særs utspekulerte og vellykkede kameraføringer som stadig er i bevegelse. Som en kuriositet ser vi Zach Galifianakis i en av sine tidligste roller, syv år før han slo gjennom med The Hangover. Below ble sluppet bare noen måneder etter ubåtfilmen K-19 og havnet nok i skyggen av denne. Her hjemme ble den utgitt på DVD av Sandrew Metronome som solgte den inn som Poltegeist møter Das Boot, men den kan være vrien å spore opp i fysisk kopi i dag. Den kan riktignok strømmes på iTunes.
9. Hostile Waters
I 1986 gjennomfører Ronald Reagan og Mikhail Gorbatsjov et toppmøte på Reykjavik hvor tanken om en verden fri for atomvåpen ble lansert. Et av temaene på toppmøtet var den farlige katt og mus-leken mellom sovjetiske og amerikanske ubåter. Noen dager før møtet inntraff en ulykke utenfor østkysten av USA som satte møtet og flere millioner av amerikaner i fare. Filmen Hostile Waters (1997) er basert på intervjuer med de som opplevde ulykken.
Den sovjetiske ubåten K219 ført av Kaptein Britanov (Rutger Hauer) og den amerikanske ubåten USS Aurora ført av (Martin Sheen) kolliderer med hverandre. Det oppstår en brann om bord på K219 som kan føre til en eksplosjon i en av atomreaktorene samt dens mange atomraketter. Et høyt spill mellom to nasjoner begynner like før det fredelige toppmøtet på Reykjavik.
Hostile Waters er en dyktig laget og spennende ubåtfilm laget av HBO for TV-skjermen. Den hadde et svært høyt budsjett for denne typen TV-film, men er litt enklere laget sammenlignet med sjangerens mer påkostede kinofilmer laget i samme tidsperiode. Det er intenst, nervepirrende og høyst dramatisk. Sovjeterne snakker engelsk med en liten aksent og filmen holder på forfriskende nøytral vis verken med sovjetere eller amerikanere.
Historien er basert på en sann historie hvor filmens etterspill kanskje er like interessant. Virkelighetens Kaptein Britanov klaget på filmens gjengivelse av enkelte hendelser og pekte på at han ikke hadde vært konsulent på filmen. Han saksøkte Warner Bros i 2001 og mente de ikke hadde spurt ham om tillatelse til å bruke hans historie og at filmen ikke viste historien slik det hadde skjedd. I 2004 vant han søksmålet. Filmen avsluttes med den dystre epilogen; 51 atomstridshoder og syv atomreaktorer er fortsatt tapt og ligger på havets bunn. Hostile Waters, med Max Von Sydow i en birolle, kan strømmes på HBO Nordic i skrivende stund.
8. Phantom
Neste film på listen utspiller seg under den kalde krigen og er også inspirert av en sann historie. Den sovjetisk U-båten K-129 forsvinner i 1968 og blir først funnet av CIA under et hemmelig oppdrag og hentet under skalkeskjulet av en geologisk operasjon utført av den eksentriske forretningsmannen Howard Hughes i 1975. Phantom (2013) dramatiserer det som skjedde før ubåten forsvant.
Ubåtkapteinen Demi (Ed Harris) sendes sammen med sitt mannskap på 86 menn ut på et siste oppdrag før deres gamle dieselubåt K-129 skal selges til kineserne. Rett før avgang melder Bruni (David Duchovny) med sitt mannskap om at de skal utføre forskning om bord. De skal etter hvert teste ut en innretning som skal gjøre ubåten usynlig for fienden, men snart skal den gamle ubåten utsettes for store påkjenninger og mannskapet splittes i to leirer.
Phantom byr på klassiske sjangerelementer som ubåter som jakter på hverandre, maktkamp om bord og ikke minst et høypolitisk og konspiratorisk plot lagt til den kalde krigen mellom Sovjet og USA. Muligheter for atomkrig skaper til tider nervepirrende spenning og at den er basert på sanne hendelser gjør det ekstra interessant. Det anbefales å nøste mer i bakgrunnshistorien, men dessverre har filmen sine svakheter. En oppstramming av fortelling og struktur burde også vært gjort.
Phantom skildrer en tid med paranoia og maktbalanse mellom USA og Sovjet og hvor ingen av de to ønsket å være den siste nasjonen som avfyrte atomraketter. Dette kan anses som en sovjetisk heltehistorie og det er også dens største problem. Skuespillerprestasjonene er gode selv om de som spiller sovjetiske soldater som snakker engelsk. At det omhandler sovjetiske soldater er dessverre også en tematikk som ikke slo an i USA. Med uavhengig distribusjon ble filmen en flopp og raskt glemt. Men nettopp fordi den forteller en ikke-amerikansk historie blir den interessant, selv om jeg tror CIA-versjonen med helter kanskje kunne vært en større økonomisk suksess. Utgitt på DVD og kan sees på SF anytime, Blockbuster og iTunes.
7. Når Ulven Synger
Den franske ubåtfilmen Når ulven synger (Le chant du loup, 2019) ble sluppet på kino i hjemlandet til gode kritikker. Dette var en ambisiøs produksjon, en slags fransk Hollywood-produksjon og en Michael Bay-aktig film. På skuespillersiden kjenner vi Mathieu Kassovitz og Omar Sy fra De urørlige, men det er François Civil som Chanteraide på lytteposten som er filmens stjerne.
Den unge mannen Chanteraide har den sjeldne gaven at han gjenkjenner hver lyd han hører og er militær ekspert på undervannsakustikk. Om bord i en fransk ubåt hviler mye på ham og hans gylne ører. Til tross for sitt ufeilbarlige rykte gjør han likevel en feil som setter sitt mannskap i livsfare. Han ønsker å gjenvinne sine medsoldaters tillitt, men hans søken etter sannheten fører dem inn i en enda mer dramatisk situasjon.
Utgangspunktet for Når ulven synger er svært annerledes og svært interessant. Filmen leker med lydbildet og har et innovativt lyddesign som gjør den til ubåtfilmens svar på The Conversation (1974). Den ble behørig belønnet med César-prisen for beste lyd hos franskmennenes Oscar. Ellers handler det om et høydramatisk spill hvor Frankrike er under angrep, jihadister som prøver å starte atomkrig, stillingskrig mellom ubåter, og ikke minst russiske styrker som går inn i Finland. Det er moderne, høyteknologisk actionscener med intens kamp mellom ubåt og kamphelikopter samt synkeminer.
Som en spennings- og actionfilm er dette faktisk imponerende til å komme fra en debutantregissør. Historien tar stadig nye vendinger og det er til tider både underholdende og intenst. Den har alle nødvendige og klassiske ingredienser og det er også forfriskende at en del av handlingen foregår på utsiden av ubåten. Når ulven synger er tilgjengelig på Netflix, men husk å velge det franske lydsporet og ikke den dubbede versjonen på engelsk.
6. Rødt hav (Crimson tide)
Det sies at verdens tre mektigste menn er den amerikanske presidenten, den russiske presidenten og kapteinen om bord på en amerikansk atomubåt. På midten av 1990-tallet var den kalde krigen over, men Russland var fortsatt i Hollywoods øyne en god kandidat for fiender på det store lerretet, her riktignok i form av en opprørsgruppering.
En opprørsgruppe prøver å gjøre et kupp i Russland og frykten er at de skal få kontroll over en atombase med tilhørende atomstridsvåpen. USA sender ubåten USS Alabama med Kaptein Frank Ramsey (Gene Hackman) og hans ferske nestkommanderende Ron Hunter (Denzel Washington) til russisk farvann samtidig som verden er på grensen til en atomkrig.
Rødt hav (1995), som var dens norske tittel, illustrerer maktkampen om bord på en ubåt på mesterlig vis. Gene Hackman spiller den nådeløse kapteinen med lang erfaring og agerer slik militæret alltid har gjort. Washington spiller den skoleflinke teoretikeren uten kamperfaring og som er vag og kortfattet. Om bord på en atomubåt er det viktig for mannskapet å kunne stole på sitt befal og blir det uenighet skaper dette usikkerhet. Når USS Alabama havner i spissen av en ytterst alvorlig og katastrofal hendelse er verden avhengig av en sterk ledelse om bord.
Regissør Tony Scott fikk sitt store gjennombrudd med Top Gun (1986) og sammen med produsentene Don Simpson og Jerry Bruckheimer hadde han lagd en rekke storslagne action og komedier som Beverly Hills Cop II (1987) og Days of Thunder (1990). Rødt hav er først og fremst en solid underholdning- og spenningsfilm fra Hollywoods ypperste maskineri med klassisk katt og mus-lek med en annen ubåt. Den har en spenningskurve av ypperste klasse og pompøs og patriotisk musikk fra Hans Zimmer. Men ser man Rødt hav under ubåtsjangeren som helhet fører dens mangel på historisk autensitet til at den står noe svakere. Rødt hav er utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime, Viaplay og Blockbuster.
5. U-571
Året er 1942, tyske ubåter har senket over 1000 allierte skip, men de allierte klarer ikke å knekke tyskernes kodede kommunikasjon. Da en tysk ubåt nok en gang senker et forsyningsskip blir de oppdaget av en av de alliertes destroyere, blir skadet og må sende ut en nødmelding. Denne plukkes opp av amerikanerne som sender en ubåt med oppdrag å få tak i tyskernes kodemaskin Enigma før deres redningsmenn kommer til unnsetning. Et kappløp er i gang.
U-571 (2000) er en historie med uventede hendelser og utvikling fortalt med intensitet og i et høyt frenetisk tempo. Det går slag i slag som en nonstop berg og dalbane og fungerer ypperlig som en spenning og underholdningsfilm. Tematisk dreier det seg om den klassiske maktkampen hvor en ung nestkommanderende har kaptein-ambisjoner. U-571 byr på klassiske ingredienser som klargjøring av ubåt før den skal ut på hemmelig oppdrag, mistenkelig mannskap som går om bord rett før avgang, synkeminer og en kaotisk operasjon om bord.
Morten Tyldums The Imitation Game (2014) er den mesterlige filmen om Enigma-maskinen og her fortelles historien om hvordan den ble anskaffet. Ulempen i dette tilfellet var at dette var en britisk operasjon og ikke amerikansk. Derfor er U-571 en spenningsfilm svært løst basert på virkelige hendelser. Til tross for økonomisk suksess fikk den et frynsete rykte grunnet at den ikke var tro mot historiske fakta. På den positive siden er den som ren fiksjonsfilm både spennende og vellaget.
Det er en pompøs og patriotisk studiofilm som ble Oscar-nominert til to tekniske lydpriser og vant en av dem. Götz Weidner, med erfaring fra Das Boot, var produksjonsdesigner og både kostymer og alt annet ubåtrelatert er av ypperste klasse. Casten er god med Matthew McConaughey, Harvey Keitel og Bill Paxton, og i U-571 snakker dessuten tyskerne tysk! Regissør Mostow hadde tidligere laget thrilleren Breakdown (1997) med Kurt Rusell og skulle siden lage Terminator 3 (2003). U-571 er utgitt på DVD, Blu-ray og kan sees på SF anytime, iTunes, Viaplay og Blockbuster.
4. Kursk
Alt er i utgangspunktet lagt til rette for at Kursk (2018) kan være en av de aller beste ubåtfilmene. Det er en europeisk storproduksjon fra Luc Besson og Europacorp regissert av danske Thomas Vinterberg som sto bak den uhyggelig gode Jakten (2012). Manus er av rutinerte Robert Rodat som skrev Redd menig Ryan (1998) og historien er basert på Robert Moores bok A Time to Die.
Ubåtkapteinen Mikhail, spilt av Matthias Schoenaerts, og hans høygravide kone Tanya, spilt av Léa Seydoux, venter sitt andre barn. De bor i Murmansk, rett ved norskegrensen og sammen med sin besetning på ubåten K-141 Kursk skal han delta i en større øvelse i Barentshavet sammen med flere fartøy i den russiske marinen. Et testmissil ombord i Kursk viser tegn til ustabilitet og en skjebnesvanger katastrofe fører til en påfølgende redningsaksjon.
Kursk er en svært dyktig laget ubåtfilm hvor vi kjenner den klaustrofobiske desperasjonen på kroppen. Etter en lengre introduksjon, med hint til den lange åpningssekvensen i Hjortejegeren (1978), blir vi kjent med mannskapet i den russiske nordflåten. På den ene siden følger vi den nervepirrende situasjonen under vann og på den andre siden soldatenes kjære på land som kjemper mot militærbyråkratiet for å få informasjon om sine ektemenn og sønner. Især interessant fra norsk synsvinkel møter vi også britiske og norsk redningsmannskap hvor Colin Firth spiller en stor rolle.
Thomas Vinterberg har uttalt at han med vilje har latt være å gjøre Kursk til et politisk drama. Filmen er kritisk til det russiske militæret og måten de behandlet hendelsen på. Den er også kritisk til hvordan de har misligholdt nødvendig utstyr samtidig som den er mild mot den sittende presidenten Putin. Selv om vi husker hendelsen og dekningen svært godt er Kursk et solid eksempel i oppbygning av spenning og håp. Det store spørsmålet er i hvor stor grad en fiksjonsfilm basert på sanne hendelser skal holde seg til fakta og hvor mye friheter den kan ta seg? Alt stemmer ikke overens med hendelsen i 2000 og kritikken har vært at unøyaktigheter har gått på bekostning av følelser og drama. Som ubåtfilm er den utvilsomt særs god. Filmen er utgitt på DVD og Blu-ray, men kan dessverre ikke strømmes for øyeblikket.
3. K-19: The Widowmaker
Nok en gang skal vi til en ubåtfilm basert på sanne hendelser fra den kalde krigen. Historien til K-19 (2002) skjedde i 1961, men var ukjent frem til jernteppets fall 30 år senere. Den starter med følgende informasjon; USA har sendt atomubåter med rekkevidde til å nå Moskva og Leningrad. Begge sider mener krig er uunngåelig, spørsmålet er bare når og hvem som skyter første. For nordmenns synsvinkel er dette i aller høyeste grad svært interessant da K-19 befant seg rett ved Jan Mayen da ting gikk galt.
Polenin (Liam Neeson) er kaptein på Sovjets store stolthet K-19 som har en atomreaktor om bord. Den beste ubåten noensinne laget skal sjøsettes, men Kaptein Vostrikov (Harrison Ford) ankommer og tar over lederskapet rett før avgang. Mannskapet på 120 settes på prøve av Vostrikovs beinharde ledelse og de testes til det ytterste for å være forberedt på krigens nødvendigheter. Så oppstår en lekkasje i atomreaktoren.
Med bakgrunn fra Point Break (1991) hadde regissør Kathryn Bigelow solid erfaring med spenning og action. K-19 byr på intens spenning fra første scene og det dyktig og vellaget med særs aktive og kreative kameraføringer om bord i trange rom. Slik som hennes tidligere ektemann James Cameron bygget Titanic fikk hun bygget en tro og sjødyktig replika av den virkelige K-19 til denne filmen.
K-19 er tredelt, det handler om maktkampen mellom ubåtens opprinnelige og den nyankomme kapteinen. Det handler om mekanisk svikt med en atomreaktor som kan skape en katastrofal hendelse større enn Hiroshima. Det er i tillegg en heltehistorie sett fra sovjetisk side, dog snakker de amerikanske skuespillerne engelsk med en liten russisk aksent. Det var et svært påkostet og dyr uavhengig produksjon som ble en økonomisk katastrofe. Tiden var ikke moden til å lage en Hollywood-film om sovjetisk ubåtmannskap. Kathryn Bigelow skulle ta revansje med sin neste film The Hurt Locker (2008) hvor hun var første kvinnelige regissør til å vinne Oscar for beste regi. K-19 er kun utgitt på DVD i Norge og er dessverre ikke tilgjengelig på strømming i skrivende stund.
2. Jakten på rød oktober
Tom Clancys debutroman fra 1984 var løst basert på et mytteri om bord på en sovjetisk fregatt som sporet ubåter i 1975. Sterkt inspirert av filmen om opprøret på Panserkrysseren Potemkin (1925) og Oktoberrevolusjonen i 1917 ønsket offiseren Valery Sablin å lede en ny revolusjon i kampen mot kommunistpartiet, byråkratiet og korrupsjon og føre landet på rett vei. Etter å ha tatt kontrollen over fregatten krevde lederne i Kreml avhopperne fanget eller senket. Det endte med at Sablin ble henrettet og først etter jernteppets fall ble historien kjent.
1984, like før Gorbatsjov kommer til makten, dukker en russisk ubåt opp like ved kysten i USA. Like etter sank den på grunn av stråling, men enkelte av besetningen ble reddet. Historien er benektet både av sovjetisk og amerikansk regjering, forteller en fortekst. Jack Ryan (Alec Baldwin) ankommer CIAs hovedkontor med etterretning om en ny, teknologisk overlegen sovjetisk atomubåt med navn rød oktober som er på vei til kysten av USA under Kaptein Ramius (Sean Connery) kommando. Ryan frykter det er stridshoder om bord, men de er ikke alene om å søke etter ubåten. Hele den russiske marinen og luftforsvaret prøver nemlig også å finne ubåten som er usynlig for deres sonarer.
The Hunt for Red October (1990) er Paramounts og ubåtfilmens svar på det Top Gun gjorde for jagerfly. Det er en solid og påkostet spenningsfilm med spektakulære, militære scener og som stadig tar nye vendinger. Den presenterer flere tidsriktige tematiske lag og med sin lansering i 1990 kom den til dekket bord når det gjaldt glasnost, en oppmykning av Sovjetunionen og dens oppløsning. Derfor ble det føyd til en tekst i starten hvor det ble poengtert at historien utspilte seg før Gorbatsjov kom til makten og før jernteppets fall.
Der andre ubåtfilmer har tatt feil valg gjør regissør John McTiernan riktige valg. Skuespillerne som portretterer sovjetere snakker russisk, før de riktignok går over til engelsk når karakterene er etablert. McTiernan hadde revolusjonert actionfilmen med Die Hard to år tidligere, men måtte avslå oppfølgeren grunnet innspilling av Jakten på rød oktober. Valget skulle vise seg å være riktig da Jakten på rød oktober ble den femte største suksessen i USA i 1990 mens Die Hard 2 var den syvende mest sett. Karakteren Jack Ryan skulle bli en av 1990-tallets største suksessfranchiser gestalert av Harrison Ford i Patriot Games (1992) og Clear and Present Danger (1994). I dagens moderne drakt er han mindre relevant. Filmen er utgitt på DVD, Blu-ray og kan sees på Netflix, iTunes og Blockbuster.
1. Das Boot
Den utvilsomt beste ubåtfilmen er den tyske klassikeren Das Boot (1981) som også er en av de beste krigsfilmene som er laget. Den er basert på en roman av Lothar-Günther Buchheim som var krigsjournalist ombord i en ubåt under andre verdenskrig. Filmen ble sluppet på kino i 1981 og deretter ble den lansert som en 3 t 30 min director´s cut i 1997. Den finnes også som en miniserie laget for fjernsynet med ytterligere flere scener. I 2018 skrev Buchheim en oppfølgerroman Die Festung som ble TV-serie på åtte episoder, vist på NRK. Denne fortsetter ca. 9 måneder etter hendelsene i originalfilmen.
1941, vi følger en ubåtkaptein og en krigskorrespondent som gjør seg klar til tokt med ubåten U-96. På ubåten møter vi også et ungt mannskap på 43 eventyrlystne soldater inkludert lytteposten, sjefen i maskinrommet, nestkommanderende og den malplasserte jyplingen. De har alle som mål å senke konvoiene i krigen mot England. Den vågale kapteinen med lang fartstid styrer ubåten gjennom en katt og mus-lek med en britisk destroyer og manøvrerer dem gjennom hevnende dypvannsbomber.
Das Boot begynner med et fyllekalas og fortsetter med en elegant presentasjon av de sentrale karakterene som leder til hovedkarakteren ubåten. De får utfolde seg i et rolig tempo gjennom hverdagslivet før den utålmodige ventingen er over og jakten er i gang. Den dristige og fandenivoldske kapteinen fører rutinert ubåten i kamp og gjør elegant unnamanøver da fienden gjør motsvar. På sjøens slagmark er U-96 den råeste og Wolfgang Petersen er en mester i å lage nervepirrende spenning i kun ansiktsuttrykk og tynnslitte nerver i et trang og hektisk lukket rom. I tillegg har filmen en fenomenal og karakteristisk filmmusikk komponert av Klaus Doldinger som fikk ytterligere ikonisk status gjennom techno-versjoner av gruppen U96.
Das Boot ble laget kun 35 år etter krigen og dette var den første gangen det ble laget en tysk storproduksjon lagt til andre verdenskrig sett fra tysk perspektiv. Det var svært vågalt å lage en film hvor vi har empati med tyske soldater. Vi blir kjent med dem, vi føler med dem og vi liker dem som våre helter. Det ble gått i dybden for å gjøre alt riktig, den virkelige kapteinen på U-96 ble hyret som konsulent og skuespillerne ble hindret, slik som sine karakterer, i å se dagslys de 63 dagene innspillingen varte. Resultatet var svært gode kritikker og seks Oscar-nominasjoner, deriblant beste regi. Filmen kan strømmes i sin 149 minutter kinoversjon på Netflix mens du må ty til DVD og Blu-ray for å se den lengre director´s cut.