Blir det en kinopremiere, strømming eller begge deler? Skjebnen til Black Widow avgjøres i siste sekund. Disneys distribusjonsplaner for Black Widow er ennå ikke klare – seks uker før den lovte kinopremieren.
Verdenspremieren 29. april nærmer seg, og Disney har allerede lovet en kinopremiere. Men spørsmålet gjenstår om Marvel-filmen vil være eksklusiv for kinoer, eller følge i Rayas fotspor og bli utgitt som Premier Access på Disney +.
Disneys administrerende direktør Bob Chapek forteller Deadline at du må være fleksibel i pandemitider:
– Situasjonen er i stadig endring. For bare noen få uker siden hadde kinoene i New York og Los Angeles stengt. Nå er de plutselig åpne, så vi venter og ser hvordan det potensielle kinopublikumet reagerer på det. Vi er fortsatt fleksible. Vi vil trolig ta en siste øyeblikk avgjørelse om hvordan disse filmene skal slippes på markedet, enten det er Black Widow eller en annen tittel.
Flere alternativer
Korona-året 2020 tvang mange filmselskaper til å gi ut store titler direkte på strømming. Disney var tidlig ute for å tilpasse seg. Mulan ble utgitt som Premier Access i USA (filmen kostet rundt 30 dollar å kjøpe, i tillegg til abonnementet). Deres animerte eventyr Raya og den siste dragen er boikottet av de store kinokjedene i Norge og sluppet som Premier Access på Disney+ for 246 kroner.
En Marvel-film som Black Widow trekker vanligvis mye penger i kassa for kinoene, så det er bare fornuftig for Disney å verne om en filmpremiere. Men det er en mulighet for at de vil at kunder hos Disney + også kan velge å se filmen hjemmefra.
– Vi elsker kinovinduet. Dette er viktig for å bygge våre franchiser. Samtidig tror vi ikke det er den eneste måten … Vi får se hva som skjer de neste månedene. Det er vanskelig å forutsi forbrukervaner når verden blir normal, sier Disneys administrerende direktør Bob Chapek.