Baz Luhrmanns Elvis spankulerte opp den røde løperen på filmfestivalen i Cannes onsdag kveld for filmens verdenspremiere. Etterpå fikk den festivalens lengste ovasjon.
Publikum reiste seg under rulleteksten på og klappet i takt før lysene kom på. De ble 10 minutter stående ovasjon for filmen. Noe lignende har ingen andre fått under årets festival, skriver Deadline.
Strålende kritikker
Kritikerne jubler etter premieren i Cannes. I sin anmeldelse kaller Deadlines Pete Hammond Elvis en «visuell og vokal fest av en film.»
Varietys anmelder skriver: «Baz Luhrmanns Elvis er en sprudlende, delirisk, uvitende energisk, tvangsmessig severdig feberdrøm på 2 timer og 39 minutter – et tøft stjernehjul av en film som forvandler Elvis-sagaen vi alle bærer rundt i hodet til en overdådig iscenesatt biopic-som-pop-opera.»
Gåtefull historie
Historien utforsker Elvis Presleys (Austin Butler) liv og musikk og hans kompliserte forhold til den gåtefulle manageren, oberst Tom Parker (Tom Hanks). Historien fordyper seg i den komplekse dynamikken mellom Presley og Parker som strekker seg over mer enn 20 år.
Luhrmann sa på CinemaCon i Las Vegas i forrige måned at Elvis dekker tre versjoner av King of Rock ‘n’ Roll: som en rebell, som en Hollywood-stjerne og hans skumringstid i Vegas.
Alt utspiller seg på bakgrunn av en tid hvor landet gjennomgår store politiske og kulturelle endringer og tapet av uskyld i Amerika. Sentralt på reisen er også en av de mest betydningsfulle og innflytelsesrike personene i Elvis sitt liv, hans kone gjennom seks år, Priscilla Presley.
På CinemaCon forklarte Luhrmann: «Elvis er en slags original superhelt. Han reiser seg så høyt, finner så Kryptonitten sin og faller dypt – og så følger en vakker, mektig tragedie.»
Elvis har norsk premiere 24. juni.