Regissør Matt Reeves ønsket å gjøre en film hvor opprinnelseshistorien allerede var et passert kapittel og som i stedet utforsket en hovedperson som ikke helt vet hvordan han skal være Batman. Før innspilling fikk Christopher Nolan, regissøren av forrige Batman-trilogi, forklart at målet denne gangen var å lage den beste Batman-filmen noensinne og at den skulle overgå hans filmer. Dette har filmskaperne bak The Batman (2022) i stor grad lyktes med.
Han omtales som en borgerverner og blir kalt hevneren. Han skaper frykt blant de kriminelle i en dyster Gotham City preget av økt kriminalitet. Da byens ordfører drepes på bestialsk vis trekkes Batman inn gjennom en beskjed fra den kryptiske gjerningsmannen som kaller seg The Riddler. Han er ute etter å drepe fremstående borgere i byen som alle kan knyttes til lederskapets korrupsjon. De gåtefulle sporene leder Batman inn i den kriminelle underverden på jakt etter hovedmannen.
Der Christopher Nolan fornyet Batman-karakteren fortsetter Matt Reeves i et lignende landskap. Det er ingen opprinnelseshistorie, det hoppes elegant over skapelsesberetningen, men fortsetter med en søkende protagonist. Batman er i startfasen, det antydes at han har holdt på i rundt to år med maskert borgervern.
En film for voksne
Det er en voksen film med en mer sorgtung og en sintere Batman enn hva vi har sett tidligere. En slags goth-aktig variant i tråd med Eric i The Crow (1994) selv om det sies i ekstramaterialet at karakteren i stor grad er basert på Kurt Cobain. Han er ingen perfekt helt, men er i stedet introvert og gjør feil både til fots og i kjøretøy.
Både politietterforsker James Gordon (Jeffrey Wright) og Batmans trofaste assistent Alfred (Andy Serkis) fyller godt skoene etter tidligere varianter og skuespillere. Skurkene er jordnære og troverdige og fortsetter linjen lagt av Nolan i motsetning til det Tim Burton-eske. Kampene er koreografert på en likedan jordnær måte, uten å være for overdrevet.
Les også Superman og Batman – livslang rivalisering.
Upåklagelig regi
I filmatisk Batman-sammenheng er det naturlig å sammenligne kommende filmer opp mot Nolans trilogi. Den følger i samme landskap som forrige trilogi og The Batman er en tradisjonell film som tar seg tid til å la historien utfolde seg. Den forhaster seg ikke og står dermed i sterk kontrast til andre superheltfilmer hvor tyggegummiestetikk og spetakkel oftere står i fokus. Det er en film laget for voksne.
Det er et mørkt univers, både i stil og tone. Fargepaletten er gult nattlys i en dunkel by med generelt lite belysning. Det regner konstant og fasadene har et preget utseende. Med sine bestialske drap minner den titt og ofte om David Finchers Se7en (1995). Slik Reeves ga oss to herlige kapitler i den nye gjenopplivede The Planet of the Apes-trilogien er The Batman et svært velkomment tilskudd til dette etablerte universet. The Batman 2 er allerede annonsert og intet er bedre enn hvis Reeves får lov til å lage en trilogi med denne sammensetningen.
Les også Christopher Nolans Batman-filmer sett i lys av hans samlede filmografi
Ekstramaterialet
Selv om det lar seg gjøre å strømme denne filmen er den aktuelle fysiske utgaven svært velkommen blant oss som gjerne fordyper oss i ekstramateriale. En svært god pakkeløsning er fordelt på tre plater. En er viet filmen på 4K, en plate til filmen på Blu-ray samt en separat plate med ekstramateriale. Sistnevnte skyldes nok antageligvis at filmen i seg selv har en spilletid på nær tre timer.
Noe av det mest fascinerende fra bakgrunnsmaterialet er hvordan innspillingen både finner sted i Storbritannia og i USA og hvordan opptakene sømløst kombineres for å skape Gotham City. Hoveddokumentaren Vengeance in the Making er på nærmere en time. Gjennom Matt Reeves introduseres vi til det store bildet, hvordan han fikk regioppdraget, hvordan han tilnærmet seg karakteren og universet, og hvordan han ønsket å skille seg fra tidligere Batman-filmer. Reeves opplyser og informerer fremfor å skryte og dermed blir dette oppriktig interessant.
Det øvrige materialet er ulike sekvenser på nærmere ti minutter hver som er viet til ulike tema. For de med forkjærlighet til gammeldagse praktiske sminkeeffekter guides vi gjennom forvandlingen fra Colin Farrell til underverdens store skurk Oz. Alltid interessant er konstruksjon og gjennomgang av nye Batman-biler. Denne gangen har den en klar referanse til 1970-tallets muskelbiler og er et annerledes og mindre overdrevent kjøretøy. Ellers blir det gått i dybden på kampscener med kampkoreograf, scenen med vingedrakt samt slettede scener. Dette føles som en informativ og godt presentert fysisk utgivelse med det vi trenger av ekstramateriale.