Evil Dead-serien har vært favoritt blant skrekkfans i flere tiår, og likevel føles hver film unik – og Evil Dead Rise er den beste av dem.
Dette er ganske uvanlig i sjangerverdenen, fordi oppfølgere og til og med nyinnspillinger er helt like over hele linja. Til tross for fire filmer og en hel TV-serie bak, beviser Evil Dead Rise at serien fortsatt lever opp til den mest unike og kreative franchisen skrekksjangeren har å by på.
Denne gangen er Sam Raimi med som produsent og overlatt registolen til irske Lee Cronin. Han fornyer og gir en personlig versjon av franchisen.
LES OGSÅ: Evil Dead Rise: Historien bak en av de største skrekkfilmseriene
Selv om andre regissører har tatt over Evil Dead-sandkassen siden Raimis klassiske trilogi, har motorsager aldri mistet sin original sjarm og oppfinnsomhet. Det banebrytende kameraarbeidet ligger fortsatt i blodet gjennom øynene til nye filmskapere. Evil Dead-serien, kanskje mer enn noen annen franchise, er fremfor alt en øvelse i kreativt overskudd.
Cronins manus flytter oss bort fra den avsidesliggende hytta til en nedslitt leilighet i Los Angeles. Ellie (Alyssa Sutherland) er en tatovør med tre barn hvis far har stukket. Bygningen skal rives om en måned, og Ellie holder knapt tingene sammen når søsteren Beth (Lily Sullivan) dukker opp på dørstokken med sine egne problemer.
Ondskapen dukker opp
Beth (Lily Sullivan), som Ellie omtaler som en «groupie» – som dukker opp på kvelden før Ellie og familien hennes blir kastet ut av komplekset. Det er allerede umiddelbar spenning ettersom Ellie har trengt Beth i flere måneder, og hun har først nå vist seg etter at Beth potensielt trenger henne.
Omstendighetene går fra onde til verre når et jordskjelv river et hull i fundamentet til parkeringshuset deres, som fjerner Necronomicon, en bok innbundet i menneskekjøtt med mørke besvergelser skrevet i blod. Heldigvis er det noen vinylplater også i nærheten – som Danny elsker å spinne – for å hjelpe med å rope disse trylleformularene direkte inn i eteren. Dette fører selvfølgelig direkte til utløsningen av tittelens Evil Dead; en giftig ånd fast bestemt på å eie, torturere og svelge alles sjel ved daggry. Og ingen, ikke engang barn, vil være trygge.
Regissør Lee Cronins manus gir franchisen en sårt tiltrengt makeover. Ved å omskake handlinern og posisjonere Necronomicon i byen med et heftig fokus på familie, åpner det opp en større verden med flere ofre, mer blod – for alle som elsker disse filmene. Resultatet er en morsom fornyelse av franchisen.
Cronin er som skapt til å lage en Sam Raimi-oppfølger. Raimi må ha sett seg selv i speilet da han møtte iren. Evil Dead Rise er blodig og makaber humor. Mens Fede Alvarez sin Evil Dead fra ti år siden var grusom og dyster (på de aller beste måter), bringer Cronin tilbake den iltre blandingen av stiler som ligner på Evil Dead 2, før han øker trykket i blodbadet i siste akt.
Uendelige strømmer med blod
Prestasjonene er sterke over hele linja, men først og fremst av Alyssa Sutherland og Lily Sullivan. Ellie blir tvunget til å konfrontere demonene sine tidlig, og Sutherland leverer muligens den beste versjonen av Deadites. På samme måte omfavner Beth en overlevendes kamp mens hun kjemper for å redde familien hun har forsømt så lenge. Denne duoen er en stor grunn til at Evil Dead Rise fungerer så bra.
Effektarbeidet er fantastisk, og blodet er tilsynelatende uendelig. Volden her er munter og sadistisk og det er det en Evil Dead-film trenger.
Lee Cronin, rollebesetning og crew har levert en en skrekkfilm som hedrer arven og tradisjonen til Sam Raimis filmer, i tillegg til å stake ut sin egen kurs fremover. Et nytt bakteppe, oppsett og kreativt team har knekt koden til denne franchisen.