Noe av det fineste med film er å oppdage en film man vet svært lite om og bli positivt overrasket. Filmen Till (2022) hadde fått merkelappen borgerrettsbevegelse og i den senere tiden har det blitt laget flere amerikanske filmer om dette temaet med både høy kvalitet og dybde.
Till (2022) ble ignorert av Oscar-akademiet og fikk ingen kinolansering i Norge før den nå ble lansert på DVD og Blu-ray. Men den har kinokvaliteter. Det er et solid drama, en kriminalhistorie og en tåreperse som på profesjonelt vis trykker på de riktige emosjonelle knappene.
Viktig historisk hendelse
Mens det er en svært sentral hendelse i amerikansk historie, kjenner vi her hjemme ikke til historien om Emmett Till. Dermed er originaltittelen Till, som også brukes i norsk lansering, noe kryptisk og sier ikke så mye om filmen. I tillegg har filmen en noe nøytral og intetsigende plakat. Men dette bør ikke hindre noen fra å oppsøke filmen som er et noe anonymt, men velproduserte drama.
Les også: « Green Book» – Rørende Oscar-nominert roadmovie – CINEMA
Filmen er lagt til 1950-tallets turbulente periode med rasisme, segregering og borgerrettsbevegelse. Bevegelsens mål var at afroamerikanere skulle bli likestilt på lik linje med de hvite i samfunnet, men det var samtidig sterke krefter som jobbet mot dette.
Rasistiske Mississippi
Chicago 1955. 14 år gamle Emmet Till (Jalyn Hall) går under kallenavnet Bobo og bor sammen med sin Mamie (Danielle Deadwyler) nord i landet. Hans far døde under krigen og nå skal Bobo reise til Mississippi på ferie for å besøke sine søskenbarn. I sør har de andre regler for de fargede enn i Chicago, men storbygutten Emmet klarer ikke å følge disse uskrevne reglene og forsvinner sporløst.
Les også: «Selma» – Den avgjørende marsjen – CINEMA
Det som følger, er en iherdig streben etter rettferdighet fortalt fra mor Mamies synsvinkel. Hun starter en kampanje for å få nasjonal presse interessert i forsvinningen. Filmens tidskoloritt er god, den har et fint visuelt uttrykk og ikke minst et godt øye for rekvisitter og detaljer. Det er både en velprodusert og påkostet produksjon som antagelig hadde mål om å bli Oscar-nominert. Dens største brøler er at alt ser nytt og litt for perfekt ut der man har glemt slitasje på kostymer, møbler og biler.
En tåreperse
Filmen spiller først og fremst på publikums følelsesregister. Det er en sterk historie, en tåreperse, fortalt med innlevelse. Filmen har dessuten en dyktig komponist som treffer de riktige følelsesmessige punktene. Tidvis er den også innom rettssalsfilmen, men uten at dette er dens sterkeste parti.
Les også: VOD, DVD: «Judas and the Black Messiah» – solid, viktig og brennaktuell – CINEMA
Till føyer seg i rekken av, og blir et nytt viktig tilskudd til en rekke av tematisk lignende filmer. In the Heat of the Night (1967) vant Oscar for beste film. I Mississippi Burning (1988) ble FBI-agenten Ward (Willem Dafoe) og hans makker Anderson (Gene Hackman) sendes til et ugjestmildt sted for å etterforske forsvinningen til tre borgerrettighetsarbeidere i 1964. I Ghosts of Mississippi (1996) stilles morderen av en borgerrettighetsforkjemper for retten og i det lunere hjørnet finner vi Spike Lees BlacKkKlansman (2018) som baserte seg på memoarene til den svarte politimannen Ron Stallworth som på finurlig vis lurte seg inn i KKK på 1970-tallet.
George Floyd
Manus til Till var et resultat av drapet på George Floyd i mai 2020 og som ble fulgt av voldelige opptøyer og demonstrasjoner mot rasisme. Dette har bidratt til en rekke aktuelle og kommende filmer som Judas and the Black Messiah (2021) og føyer seg inn blant nyere filmer som også omhandler borgerrettsbevegelse som Selma (2014), Fences (2016) og Green Book (2018).
I motsetning til Green Bok ble det ingen gjev Oscar på den kvinnelig regissøren Chinonye Chukwusom. Hun hadde allerede vunnet Grand Jury Prize på Sundance Film Festival for sin forrige film Clemency (2019) og filmens hovedrolle, spilt av Danielle Deadwyler, ble nominert til BAFTA for beste kvinnelige hovedrolle i Till. Begge to har en lysende fremtid og sannsynligheten for at de blir å se med en pris i hånden i nær fremtid er stor.