Filmatisk selvmord

Ingen steder vokser kinobesøket som i Asia. Ikke rart at Hollywood nå forsøker å få en større del av det markedet. Men
47 Ronin
, med Keanu Reeves i hovedrollen, er neppe rette medisin.

Mye tyder på at noen ikke var helt ved sin fulle fem da de ga regidebutanten Carl Erik Rinch 175 millioner dollar til lage denne filmen. En mann hvis regierfaring hovedsakelig består i et par reklamefilmer for Heineken og BMW.

Historien om de 47 roniner er en av de mest kjent i japansk folklore. I utgangspunktet er det en enkel historie om ære og hevn, men for riktig å forstå historien bør man ha grunnleggende kunnskaper om det japanske klassesystemet på 1700-tallet. Historien begynner med at en føydalherre som tvinges til å begå harakiri -rituelt selvmord. Hans selvmord etterlater hans 47 samuraier uten leder og  gjør at de ender som roniner- en ”kasteløs” gruppe utenfor det etablerte samfunnet. Som svar på sin kollektive lidelse bruker de to år på å planlegge sin hevn over de som presset deres herre til selvmord.

Historien om de 47 er filmet flere ganger i Japan. Hollywoods vri på historien er å introdusere en utenlandsk protagonist –”halvblodsen” Keanu Reeves. Han virker uinspirert og karakteren hans tilfører ikke historien noe annet enn å ødelegge den opprinnelige historien.

47 Ronin gir deg ikke noen god grunn til å forlate godstolen hjemme i stua.