(TORONTO) Som vanlig finnes det blant disse både høyst forventede premièrer av noen av pris-sesongens favoritter, men også mange filmer av kjente regissører og mange godbiter fra alle verdenshjørner.
Åper med futuristisk thriller
Festivalen åpner med Rian Johnsons futuristiske thriller
Looper som allerede får ros for sin suksessfulle genreblanding. Store forventninger også møter nye filmer fra Scott McGhee og David Siegel
What Maisie Knew, David O. Russell
Silver Linings Playbook,
Derek Cianfrances gjenforening med hans
Blue Valentine-stjerne Ryan Gosling i thrilleren
Place Beyond The Pines, Joe Wrights teatralske adaptasjon av Tolstoj-klassikeren
Ana Karenina, Dustin Hoffmans regidebut
Quartet, og ikke minst den ambisiøse filmatiseringen av David Mitchells «ufilmbare» tidsreisende og filosofiske epos
Cloud Atlas medregissert av Tom Tykwer og Andy og Lana Wachowski, med Tom Hanks, Halle Berry og Jim Broadbent i hovedrollene
.
Verdenspremierer
To kjente franske regissører kommer også med verdenspremièrer av sine nye filmer. Eklektiske Francois Ozon gir Kristin Scott Thomas enda en sjanse til å vise at hun også er like hjemme i fransk film; i familiedrama
Dans la maison, mens tidligere Cannes-vinner Lauren Cantet fortsetter å undersøke tenåringstross og opprør i sin første film på engelsk,
Foxfire: Confessions of a Girl Gang. Det er også verdt å nevne at den 79-årige legendariske regissøren Costa Gavras også kommer med sitt syn på moderne økonomiske problemer i
Le Capital.
Arthouse-opplevelser
De som liker «arthouse» filmopplevelser, får næring fra Sally Potters
Ginger and Rosa, Noah Baumbachs
Frances Ha, Baltasar Kormakurs
The Deep, Bahman Ghobadis rystende film basert på en sann historie
Rhino Season, Harmony Korines provoserende
Spring Breakers og Michel Gondrys halvdokumentariske
The We and the I.
Det er også et par kanadiske filmer som må nevnes. Deepa Mehta og Salman Rushdie har samarbeidet på den episke adaptasjonen av Rushdies roman
Midnight’s Children og slik er den sannsynligvis en av de sentrale filmer av årets festival. Sarah Polleys modige og glimrende dokumentar
Stories We Tell har allerede vakt opp stor oppmerksomhet med sin litt utradisjonelle fortellerstruktur, og måten hun står ansikt til ansikt med noen smertefulle familiehemmeligheter.
Som meldt tidligere skal norsk film skal ha sin største representasjon på mange år med hele fire filmer:
Thale, internasjonal premiere på
Kon-Tiki og verdenspremièrer av
90 minutter og
Uskyld.