Het sex, trassighet og skarpe avsløringer av snusk og bedrag i den brasilianske bygge-bransjen.
Clara er en 65 år gammel enke og pensjonert musikkritiker. Hennes bokhyller er fylt av vinyl, bånd og cd’er, faktisk er dette så spesielt at hun blir intervjuet av byens største avis om sitt forhold til digital formidling og Mp3! Clara er født inn i en velstående og tradisjonsrik familie i Recife, Brasil og er den siste beboeren i Aquarius, en original, toetasjes bygning fra 40-tallet. Alle de andre leilighetene er allerede kjøpt opp av et frynsete entreprenørselskap som har helt andre planer for tomten. Clara har sverget på å bli boende der til hun dør, og hun går inn i en kald krig med selskapet, en konfrontasjon som tar utgangspunkt i både mystiske, skremmende og nervepirrende hendelser. Spenningen forstyrrer Clara og hennes daglige rutiner, og får henne dessuten til å reflektere over forholdet til sine nærmeste, fortiden og fremtiden. Barna hennes forsøker å få henne på andre tanker, men hun stritter imot, i all sin envishet og sjarme.
Vi følger Clara i hennes daglige liv, med morgenbad på stranden under streng bevoktning, selskapsliv og en smule natteliv, forholdet til barn, venner og slektninger. Filmen formidler mye av den kjente og typiske latin-amerikanske stemningen, dansen, sensualiteten og menneskenes langt varmere relasjoner til hverandre enn det vi opplever her oppe i det kalde nord.
Dette er det stikk motsatte av finsk fjernsynsteater, om du skulle være i tvil!
Aquarius og den enestående hovedrolleinnehaveren Sonia Braga fikk stående ovasjoner da filmen hadde premiere i hovedprogrammet i Cannes i fjor. Regissøren Kleber Mendonça Filho har skapt en medrivende karakter-studie og en svært interessant fortelling om hvordan en bolig over tid kan bli en del av ens identitet. Samtidig som filmen har premiere skriver professor Thomas Thiis- Evensen en kronikk i Aftenposten om arkitektur som språk og bygningers sjel og betydning for et langt liv. Bedre timing for et utsøkt film kan knapt oppleves!
Men filmen er også en smule sentimental og dvelende, og samlet sett altfor lang, 2 t 20 min., selv om stoffet inviterer til en grundig fremstilling. Vi skal ikke her røpe slutten, men Claras gode nøyaktige planlegging, sammen med slekt og advokat, gir filmen et morsomt klimaks og en ærefull sorti for den driftige kvinnen.