Julens skrekkfilm, Black Christmas, har en feministisk vri ifølge regissør Sophia Takal. Hun er lei av at kvinner blir fremstilt som dumme bimboer i skrekkfilmer.
Entertainment Weekly har intervjuet regissør Sophia Takal som nå er klar med sitt første store prosjekt: skrekkfilmen Black Christmas. Tidligere har hun jobbet med små indiefilmer. Black Christmas er en nyinnspilling av kultklassikeren med samme navn fra 1974.
Filmen handler om en gruppe college-jenter som bor sammen. En etter en forsvinner de som ofre for en ukjent forfølger. Men morderen er i ferd med å oppdage at denne generasjonens unge kvinner ikke er villige til å bli hjelpeløse ofre – de tar opp kampen.
I følge EW var det et aktivt valg som ble gjort under manusarbeidet. Filmen skulle ikke først og fremst fokusere på de kvinnelige karakterene som ble myrdet brutalt, men hvordan de aktivt kjemper mot fienden sammen.
Fristiller seg fra originalen
– Jeg ville ikke bare se mange kvinner myrdet. Jeg ønsket å lage en film med tredimensjonale, sterke kvinnelige karakterer. Tegn som kan gjenspeile vår tid. Spørsmålet jeg ville stille om selve filmen og seerne er, hvordan føles det å være kvinne i 2019?, sier Sophia Taka til EW.
Spørsmålet er så hvor langt filmen har havnet fra originalen.
– Historien er en helt annen. Det var mer av følelsen fra den originale filmen som inspirerte meg, det hele med det faktum at hatet mot kvinner og patriarkatet alltid er her og uunngåelig. Jeg vil heller sammenligne visjonen min med hvordan Luca Guadagnino laget Suspiria enn at dette er en ekte nyinnspilling.