I fotsporene til «Haisommer» fulgte forfatter Peter Benchley opp med nok en undervannsthriller og Steven Spielberg var ønsket som regissør. Dypet (The Deep, 1977) er en skattejakt, et dykkeeventyr og en spenningsthriller med livsfarlige skurker.
Etter sin suksessfulle roman «Haisommer» undret forfatter Peter Benchley på hva han skulle skrive om i neste bok. Filmen Haisommer (Jaws, 1975) var banebrytende der den startet blockbuster-fenomenet og redefinerte hva som var mulig å få til. Filmen om en kjempemessig menneskeetende hai hadde blitt tidenes største suksess. Baksiden var tomme badestrender og en angst for havet.
Nå ventet alle på Benchleys neste bok. Ideen til «Dypet» fikk han da han gjorde forhåndsarbeid til en sak for National Geographic. Et skip med militært utstyr hadde sunket i Bermuda under andre verdenskrig, men det oppsiktsvekkende var at vraket lå på toppen av to andre skipsvrak. En ide var født og den ble forsterket da forfatteren møtte skattedykkeren Teddy Tucker. I ham fant han inspirasjon til karakteren Romer Treece.
Steven Spielberg var ønsket
Da det ryktes at boken var i ferd med å bli ferdigskrevet i 1975 var alle de store aktørene i Hollywood ute etter filmrettighetene. Visepresident i filmselskapet Columbia og aspirerende produsent Peter Guber sikret seg rettighetene før romanen ble publisert. Summen var en million dollar og avtalen var at Benchley selv skulle skrive filmmanuset. Steven Spielberg var ønsket. John Frankenheimer og John Boorman ble også vurdert som regissør, men de var opptatt med andre prosjekter. Til slutt ble Peter Yates hyret som regissør og skattejeger Teddy Tucker ble ansatt som konsulent.
Nok en parallell til Haisommer finner vi med Robert Shaw som hadde spilt haijeger Quint. Hovedrollen spilles av Nick Nolte som var et relativt ferskt ansikt. Han hadde nylig spilt i TV-serien Rich Man, Poor Man og ble castet som David selv om få hadde troen på ham. Jacqueline Bisset hadde spilt i Yates´ store suksess Bullitt (1968) og skulle i forbindelse med lanseringen av The Deep bli omtalt som tidenes vakreste filmskuespillerinne. Et bilde med henne i våt t-skjorte ble på utspekulert vis brukt i markedsføring av filmen i magasinene Playboy og Penthouse.
Koblinger til Haisommer
Det unge amerikansk paret Gaile (Jacqueline Bisset) og David (Nick Nolte) tilbringer en romantisk ferie på Bermuda. Under en dykketur utenfor Bermuda-kysten oppdager de et sunket forsyningsskip fra andre verdenskrig. De plukker med seg gamle interessante gjenstandene, deriblant en medaljong og en morfinampulle som skulle brukes til sårede under krigen. De oppsøker den legendariske skattejegeren Romer Treece (Robert Shaw) for å vite mer. Det viser seg at fem personer har dødd ved dette vraket de siste årene på jakt etter noe. Og før de vet ordet av det, blir de jaktet på av den mystiske Henri (Louis Gossett Jr.) og hans bande.
Dypet er en eksotisk og spennende eventyrfilm med sine mange koblinger til Haisommer. Hint av dette kommer allerede i starten da den kvinnelige hovedrolleinnehaveren nesten blir revet i stykker av noe mystisk under vann. Totalt sett klarer den dog ikke å nå opp til dens nivå. Til tider er det en noe oppkonstruert historie og et usannsynlig plot. Samtidig har den høy underholdningsverdi med herlig undervannsfoto og en spennende thrillerhistorie.
Slåsskamp med båtmotor
Treece rigger stadig ting med sprengstoff og er imot dop. Slik blir filmen en slags kommentar til datidens eskalerende heroinbølge i New York. Det er en sidehistorie med haitisk voodoo og umiskjennelige trekk fra narkobaron og voodoo i James Bond-filmen Å leve og la dø (Live and Let Die, 1973). En nervepirrende bil- og mopedjakt tilføyer spenning. En ål-lignende murene med sylskarpe tenner fungerer som erstatning for antagonisten i Haisommer. Forfatteren gjenbruker og krydrer dessuten historien med store mengder hai. Det hele toppes av en slåsskamp med båtmotor.
Utgangspunkt er en romantisk ferie som utvikler seg til en spennende jakt på en kongelig spansk skatt og etter hvert et livsfarlig eventyr. Til sammenligning er den langt bedre enn Kampen om den grønne diamant (Romancing the Stone, 1984) som har et lignende plot dog på land. Og man skal ikke se bort fra at den også fungerte som inspirasjon til spill og senere filmatisering Uncharted (2022). Havet er nok en gang arenaen. Nær halvparten av filmen utspiller seg under vann og oftest uten dialog. Dette ble gjort ved hjelp av den gang nye spesialbygde kamera og verdens største undervannstank som ble bygget til filmen på Bermuda.
Columbias største suksess i 1977
Rent tilfeldig har jeg sett flere Peter Yates-filmer i det siste og han har en svært variert filmografi. Det spenner fra velkjente Bullitt (1968) med Steve McQueen i heftig biljakt i San Franciscos gater til den uvanlig andre verdenskrigfilmen Murphys krig (Murphy’s War, 1971). Kuppfilmen Fire smarte kjeltringer (The Hot Rock, 1972) med Robert Redford er svært undervurdert mens sci-fi filmen Krull (1983) også har blitt en noe glemt tittel. Boken «The Deep» ble en bestselger etter lansering. Filmatiseringen The Deep fikk premiere sommeren 1977, to år etter Haisommer, og ble Columbias største suksess i 1977.
Jeg kjøpte The Deep da den ble utgitt på Blu-ray i USA. Jeg synes den var hakket bedre ved nytt gjensyn i denne identiske utgaven som nå er lansert for det europeiske markedet. Ekstramaterialet består av promoteringsmaterialet The Making Of The Deep og utvalgte scener fra en 3 timer lang TV-versjon. Blant det mest interessante er et lengre anslag som ble innspilt som en alternativ start på filmen, men som ble skrotet før lansering. Totalt anser jeg The Deep å være blant Yates´ topp tre filmer. Og den er en perfekt sommerfilm!
Filmen er utgitt på DVD og Blu-ray i Norge.