I Munken og geværet utforsker Pawo Choyning Dorji etableringen av et av verdens yngste demokratier.
PÅ KINO FRA 25. DESEMBER: Med en skarp, humoristisk tone gir filmen innsikt i hvordan Bhutan – et lite fjelland med sterke tradisjoner – møtte en historisk samfunnsomveltning. Dorji balanserer elegant mellom humor og samfunnskritikk, samtidig som han skildrer Bhutans unike reise til demokrati med et varmt, satirisk blikk.
Fem år etter Skolen ved verdens ende – Bhutans første Oscar-nominerte film – tar Dorji sin kunstneriske visjon et steg videre. Mens Skolen ved verdens ende ble kjent for sin eksotiske sjarm som appellerte til Hollywoods buddhistlobby, er Munken og geværet langt mer ambisiøs. Dorji utforsker her dyptgripende samfunnsendringer, nasjonal identitet og politiske undertoner, samtidig som han viser en genuin kjærlighet til Bhutans tradisjoner.
En visuell hyllest til Himalaya
Filmens visuelle uttrykk, skapt av fotograf Jigme Tenzing, fanger Himalayas prakt i en serie postkortvakre scener. Til tross for denne estetiske hyllesten går ikke bildene bare i turistfellens spor. Dorji bruker de spektakulære omgivelsene til å illustrere spenningen mellom tradisjon og endring. Kontrasten mellom Bhutans egenartede livssyn og vestlige verdier blir stadig tydeligere gjennom det vakre, men samtidig betenksomme bildespråket.
Handlingen er lagt til 2006, året da Bhutan forberedte seg på å bli verdens yngste demokrati. Gjennom de fiktive landsbyboerne i Ura viser Dorji hvordan mange bhutanesere reagerte på kongens beslutning om å abdisere og innføre demokrati. For dem er kongen en garantist for stabilitet – hvorfor skulle de plutselig velge en ny ledelse? Med humoristisk skråblikk og empatisk varme fanger filmen deres forvirring og skepsis overfor det nye politiske systemet.
Satirisk møte mellom øst og vest
Fortellingen får en surrealistisk dimensjon når en eksentrisk amerikansk våpensamler ankommer landsbyen i jakten på en pistol. Gjennom denne karakteren viser Dorji sin skarpe sans for satire. Den utenlandske våpensamlerens motiver står i kontrast til munkens ukonvensjonelle ønske om å skaffe et gevær. Resultatet er både morsomt og tankevekkende.
Dorji benytter enkle, men effektive virkemidler for å vise kontrasten mellom tradisjonell bhutansk kultur og moderne, vestlig påvirkning. Små øyeblikk – som når landsbyboerne ser James Bond på en liten TV-skjerm eller når en munk blar gjennom en våpenkatalog – fremhever denne spenningen. Her skildrer Dorji Bhutans overgang fra en enkel tilværelse til et komplisert, moderne samfunn uten å miste humoren eller varmen av syne.
Demokratiets utfordringer
Filmens kjerne er spørsmålet om demokratiets relevans i et samfunn som lenge har sett kongen som en garantist for stabilitet og enhet. Landsbyboernes skepsis til demokrati kommer ikke fra uvitenhet, men fra en genuin tro på at deres eksisterende levesett er tilstrekkelig. Dorji gir en dypere refleksjon over politiske systemers relevans i ulike kulturelle sammenhenger.
Munken og geværet er mer enn en film om Bhutans reise til demokrati. Den er en studie i hvordan samfunn kan bevare sin identitet midt i politisk omveltning. Dorji formidler en balansert, satirisk og visuelt vakker fortelling som gir oss både innsikt og underholdning. Resultatet er en minneverdig filmopplevelse som beriker forståelsen av Bhutans moderne historie.