2. – 6. april er det klart for Arabiske filmdager i Oslo. Arabiske filmdager har gjennom 15 år vært en viktig plattform for film fra den arabiske verden og har bidratt til å gi innsikt i regionens komplekse virkelighet.
Gjennom årene har Arabiske filmdager presentert et bredt spekter av filmer som reflekterer politiske, sosiale og kulturelle utfordringer i den arabiske verden.
Festivalen fyller 15 år. I tillegg til å vise ny fiksjons- og dokumentsarfilmer er det i år også et , vises retrospektivt program som viser ikke bare festivalens historie, men også filmens evne til å skape forståelse, utfordre perspektiver og gi stemme til historier som ellers sjelden når ut til et bredt publikum.Festivalens retrospektive program inkluderer ikoniske verk som har gjort inntrykk på publikum og kritikere internasjonalt.
Fiksjonsfilmer på Arabiske filmdager 2024
Arabiske filmdager er tilbake med et sterkt program av fiksjonsfilmer som spenner over flere sjangre, temaer og geografiske områder. Årets utvalg viser filmer fra Palestina, Tunisia, Egypt, Marokko og flere andre land, og setter fokus på aktuelle problemstillinger i den arabiske verden og diasporaen. Her er noen av de mest spennende fiksjonsfilmene som vil bli vist under festivalen:
Åpningsfilm: Aïcha
Regissør Mehdi Barsaoui tar oss med til Tunisia i filmen Aïcha, som er årets åpningsfilm. Med en spilletid på litt over to timer, lover filmen en gripende fortelling som utforsker identitet, familie og samfunnets forventninger. Etter visningen blir det en spennende Q&A med filmskaperne.
Sterke historier fra Palestina

Palestinske filmskapere er godt representert under festivalen. Takk for at du venter… av Laila Abbas er en sosial kommentar på hverdagsliv og økonomiske utfordringer i Palestina. To a Land Unknown av Mahdi Fleifel tar for seg migrasjon og eksil, mens Happy Holidays av Scandar Copti lover et unikt blikk på feiringer og familiesammenkomster i en splittet verden.
Nordafrikanske stemmer
Tunisia og Egypt er sterkt representert med flere bemerkelsesverdige filmer. Who Do I Belong To? av Meryam Joobeur er en medrivende fortelling om tilhørighet og identitet, mens The Vanishing av Karim Moussaoui utforsker mysterier og savn i en urolig tid. Fra Egypt kommer Seeking Haven for Mr. Rambo av Khaled Mansour, som gir et skarpt blikk på politiske og personlige kriser.
Internasjonalt samarbeid og nye perspektiver
Flere av filmene er resultat av internasjonale samarbeid, som Ghost Trail av Jonathan Millet, som kombinerer belgiske, franske og tyske krefter for å fortelle en engasjerende historie om flukt og overlevelse. Everybody Loves Touda av Nabil Ayouch samler en rekke europeiske og nordafrikanske land for å utforske kulturelle og sosiale spenninger.
Klassikere og spesialvisninger

Festivalen inkluderer også spesialvisninger av filmer som har hatt stor innvirkning på arabisk filmhistorie. Theeb: Ulven, en kritikerrost jordansk film fra 2014, gir et unikt innblikk i beduinenes liv. I tillegg vises Fornærmelsen (The Insult) fra Libanon, en film som har fått stor anerkjennelse internasjonalt.
Arabiske filmdager 2024 lover et variert og dypt engasjerende program, hvor filmene ikke bare underholder, men også utfordrer, inspirerer og informerer. Publikum får muligheten til å oppleve sterke historier fra den arabiske verden, fortalt av filmskapere med unike stemmer og perspektiver.
Dokumentarene som preger Arabiske filmdager
Arabiske filmdager setter søkelys på historier som ofte blir oversett i vestlige medier. Dokumentarene som vises i år gir oss muligheten til å forstå og føle med menneskene som står midt i noen av verdens mest komplekse konflikter.
Med samtaler, Q&A-er og utstillinger som utfyller filmene, blir festivalen en arena for kunnskap og engasjement. Dette er en unik sjanse til å oppleve sterke historier fortalt av de som lever dem.
Arabiske filmdager er en feiring av den arabiske filmens kraft og betydning. Årets utvalg av dokumentarer gir et sterkt innblikk i politiske, historiske og personlige historier fra ulike deler av den arabiske verden. Her er en oversikt over dokumentarene som vises under festivalen:
Aktuelle dokumentarer og samtaler
Madaniya (Sudan, 2024, Mohamed Subahi, 1t 15m)
En dokumentar som utforsker den politiske situasjonen i Sudan og kampen for et sivilt styre. Filmen følges av en panelsamtale hvor eksperter diskuterer landets nåværende utfordringer og framtid.
Løvene ved elven Tigris (Norge, Irak, Nederland, 2025, Zaradasht Ahmed)
Regissøren Zaradasht Ahmed tar oss med til Irak, der mennesker lever i skyggen av krig og uro. Dokumentaren etterfølges av en panelsamtale og en fagpub hvor tilskuerne kan stille spørsmål til filmskaperen.
From Ground Zero (Del 1 & Del 2) (2024, Palestina, Frankrike, Qatar, De forente arabiske emirater, Sveits, Danmark)
En todelt dokumentarserie laget av et kollektiv av palestinske filmskapere. Filmen tar for seg krigens konsekvenser på bakkenivå, med unike perspektiver fra de som lever i den. Etter visningen blir det en Q&A med noen av filmskaperne.
Heroic Bodies (Sudan, 2022, Sara Suliman)
En visuell og tankevekkende film om kroppens rolle i politiske og sosiale bevegelser i Sudan. Filmen akkompagneres av en utstilling.
My Memory is Full of Ghosts (Syria, 2024, Anas Zawahri)
En personlig reise gjennom minner og traumer fra krigen i Syria. Filmen følges av en panelsamtale der temaet hukommelse og identitet står i fokus.
I Shall Not Hate (Canada, Frankrike, 2024, Tal Barda)
Basert på historien til den palestinske legen Izzeldin Abuelaish, som mistet sine døtre i et israelsk luftangrep. Filmen stiller spørsmål om forsoning og veien videre.
Abo Zaabal 89 (Egypt, Tyskland, 2024, Bassam Mortada)
Filmen gjenforteller hendelsene i det beryktede Abo Zaabal-fengselet i Egypt og gir et innblikk i hvordan politisk undertrykkelse preger individets liv.
Damascus Roof and Tales of Paradise (Syria, Qatar, 2010, Soudade Kaadan)
En poetisk dokumentar om livet i Damaskus før borgerkrigen, hvor takene i den gamle byen blir et symbol på frihet og drømmer.
No Other Land (Palestina, Norge, 2024, Basel Adra, Rachel Szor, Hamdan Balal, Yuval Abraham)
Denne Oscar-vinnende dokumentaren skildrer hverdagslivet under israelsk okkupasjon og samarbeidet mellom israelske og palestinske aktivister.
The Mulberry House (Jemen, Egypt, USA, Syria, Storbritannia, De forente arabiske emirater, 2013, Sara Ishaq)
Filmskaperen Sara Ishaq returnerer til sitt barndomshjem i Jemen og utforsker familiens relasjoner i skyggen av politiske omveltninger. Filmen vises med en tilhørende panelsamtale.
A World Not Ours (Libanon, Storbritannia, De forente arabiske emirater, 2012, Mahdi Fleifel)
En dypt personlig dokumentar om tre generasjoner palestinske flyktninger i Ain el-Helweh-leiren i Libanon, hvor livet preges av håp, frustrasjon og overlevelsesinstinkt.
Høydepunkter fra retrospektivet

Fornærmelsen (The Insult) (2017, Ziad Doueiri) er en intens rettssalsdrama fra Libanon som utforsker konfliktlinjene mellom ulike samfunnsgrupper og hvordan historiske traumer fortsatt preger dagens virkelighet.
As I Open My Eyes (2015, Leyla Bouzid) tar oss med til Tunisia like før den arabiske våren og gir et unikt innblikk i ungdommens frustrasjoner og håp i et samfunn på terskelen til forandring.
The Reports on Sarah and Saleem (2018, Muayad Alayan) er et sterkt drama som skildrer de personlige og politiske konsekvensene av en affære mellom en palestinsk mann og en israelsk kvinne i det delte Jerusalem.
A Son (2019, Mehdi Barsaoui) forteller en gripende historie om et tunisisk pars kamp for å redde sitt barns liv, samtidig som den utforsker temaer som familiebånd, lojalitet og samfunnsforventninger.
Damascus Roof and Tales of Paradise (2010, Soudade Kaadan) er en poetisk dokumentar som gir et nostalgisk bilde av et Damaskus som ikke lenger finnes, før borgerkrigen forandret Syria for alltid.
Inshallah en sønn (Inshallah a Boy) (2023, Amjad Al Rasheed) er en ny, kritikerrost film som setter søkelys på kvinners rettigheter og den juridiske situasjonen i Jordan gjennom en sterk personlig historie.
Tematiske visninger og spesialarrangementer

Festivalen inkluderer også spesialvisninger og arrangementer som setter filmene i kontekst. The Blue Caftan (2022, Maryam Touzani) vises i forbindelse med et moteshow, der Marokkos rike tekstilarv og skiftende sosiale normer blir belyst.
Casablanca Beats (2021, Nabil Ayouch) viser hvordan hip-hop kan være en kanal for ungdom til å uttrykke seg og skape endring.
200 Meters (2020, Ameen Nayfeh) setter søkelys på de fysiske og emosjonelle hindringene skapt av okkupasjon og separasjonsbarrierer i Palestina, og etterfølges av et miniforedrag.
Clash (2016, Mohamed Diab) gir en nervepirrende skildring av Egypts politiske kaos etter revolusjonen, fortalt fra innsiden av en politibil fylt med arresterte demonstranter.
I en panelsamtale vil regissører og eksperter diskutere betydningen av filmene The Mulberry House (2013, Sara Ishaq) og A World Not Ours (2012, Mahdi Fleifel), som begge gir personlige innblikk i eksil, identitet og tilhørighet.
Til slutt vises Hva gjør vi nå? (Where Do We Go Now?) (2011, Nadine Labaki) som en spesialvisning, en humoristisk og rørende skildring av hvordan kvinner i en splittet landsby forsøker å forhindre vold mellom mennene.