Det sosiale alpelandskapet

Mens hun i
Home hadde en tragikomisk tilnærming har hun denne valgt å bruke en atskillig mer realistisk vinkling.

Handlingen er lagt til de sveitsiske alper. 12-årige Simon bor alene sammen med sin storesøster Louise..

Ursula Meier lar oss møte velferdssamfunnets skyggesider effektivt fortalt ved å vise rikdommen på skiresortene er fjellheisereise fra den nedslitte kommunale boligblokken hvor Simon og Louise bor. Det er to forskjellige verdener vi opplever; de strålende alpetoppene badet sol, snø  og fine restauranter står i en sterk kontrast til det skyggefull dalsøkket hvor tolv år gamle Simon bor sammen med sin depressive storesøster. Det er han som tar ansvaret for dem begge ved å stjele dyre alpinski oppe i fjellene som han selger i byen.

Oppe blant de rike er ikke Simon bare på jakt etter noe å stjele. Han er også å jakt etter å få oppleve en annen verden, anerkjennelse – ja, en familie – og venner – noen som elsker ham. Han bygger livet sitt på en løgn. Om dagen prøver på alpinsentrene prøver han å fremstå som om han har rike foreldre, men når dagen er over må han stjele og  reise tilbake til den skyggefulle stedet og selge tyvegodset  – og ta vare på sin søster.

De to søsknene lever fra hånd til munn –avhenging av Simons tyverier. De to fremstår som foreldreløse for omgivelsene, men de  Louise bærer på en hemmelighet
.

Ursula Meier har dokumentarfilmbakgrunn. Denne erfaringen kommer helt til sin rette i en film som føles realistisk og troverdig.

Min søster er en helstøpt film. Léa Seydoux gjør sin beste film noensinne, og unge  Kacy Mottet Klein er et funn i rollen som tolvåringen Simon – noe han viste allerede for fire år siden i
Home.  
Min søster er et annerledes møtet med velferdsstaten Sveits  og vider at det sosiale landskapet er mørkt for de som befinner seg nede i dalbunnen og kun av og til får et solglimt av toppene.