Roar Uthaug viste med
Fritt Vilt at han er en regissør som takler svært så forskjellige sjangere –fra
Fritt Vilt til
Julenatt i Blåfjell. I
Flukt får han vist at han også har en sikker hånd om action-sjangeren i en film som har handlingen lagt til tiden etter Svartedauden.
Halve befolkningen er tatt av pesten og folk er på vandring i landet for å finne et bedre liv. En familie på søk om et bedre liv et annet sted blir overfalt av en bande. Alle blir drept utenom ungjenta Signe (Isabel Christine Andreassen) som blir tatt til fange av banden som styres av en sterke kvinne – Dagmar (Ingrid Bolsø Berdal). Dagmar kan ikke få barn og trenger Signe til å skaffe en søster til Frigg – som hun tidligere har ”tvangsadopert”. Signe skjønner at hun kan vente seg en skjebne verre enn døden. Det finnes kun en mulighet – flukt. Sammen med Frigg stikker hun av – med Dagmar og resten av banden hakk i hæl.
Fra begynnelse til slutt er
Flukt et intenst drama fullt av action og spenning. Roar Uthaug har en egen evne til å holde spenningen på et høyt nivå – uten å måtte ty til overdreven vold og gørr i actionscenene. Spenningen hans ligger like mye på dey psykiske planet som de fysiske actionscenene.
Den som likevel imponerer mest i
Flukt er Magnus Beite. Hans filmmusikk, og det lydbilde som han skaper drar oss rett inn i middelalderen og bygger eminent opp om John Christian Rosenlunds foto. Magnus Beite lagde også musikken til
Fritt Vilt. Her har Roar Uthaug funnet en komponist evner å løfte filmen langt utover det vanlige.