Av og til er bare 70mm nok

Norge var det første landet i verden som gjennomførte en nasjonal digitalisering av kinoene. Ironisk nok er 70mm-festivalen det stedet i verden som viser flest filmer på dette analoge formatet.

BREDFILMFORMATET 70MM ble Hollywoods motsvar til publikums flukt til TV-skjermen på 1950- og 1960-tallet. Det var et svært kostbart format som ble synonymt med de store episke og spektakulære filmene.  Den analoge 70mm-festivalen på Cinemateket i Oslo har holdt det gående siden år 2000 og arrangeres bare annet hvert. Årsaken er at det er krevende å lage et solid program, forteller festivalgeneral Jan Eberholst Olsen.

 



SE HELE PROGRAMMET OG BESTILL BILLETTER HER

– Det har blitt mer vanskelig å få tak i filmkopier til hvert år. Det er en ny interesse hvor flere ønsker å vise 70mm og dermed er det et større trykk på filmkopiene. Det er dessuten ressurskrevende og kostbart. Når vi først lager festival ønsker vi å lage en skikkelig pakke med analog film på sitt beste. Det handler om å få tak i veldig gode kopier og være tro mot filmen.  

 

NY RENESSANSE

70mm har de siste årene fått en renessanse ved at profilerte regissører som Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson og Quentin Tarantino igjen lager filmer på dette formatet. Olsen mener at filmopplevelsen er såpass annerledes at kritikere som så
The Hateful Eight på 70mm inkluderte den på årets toppliste mens de som så den på et ordinært format ikke rangerte den like høyt. Utfordringen etter digitaliseringen og fjerning av gammelt maskinutstyr er at få steder kan vise gamle filmruller.

– Etter digitaliseringen av kinoene er det ikke så enkelt å vise film lenger. Det er ikke hvilken som helst kino som får lov til å vise dette formatet, man må komme gjennom nåløyet. Man må ha kompetanse, og det er kun en håndfull plasser i verden som får tilgang til og lov til å vise 70mm. Vi har bygd oss opp en kompetanse og et rykte som gir oss tilgang til kopier som vanskelig å få tilgang til. Vi er de som viser flest filmer på 70mm i verden.

 

VARER IKKE EVIG

Stadig nye varianter som 3D og 4DX introduseres for å konkurrere med strømmetjenester og andre alternativ til kino. Ulempen med 70mm er at det er et analogt format som ikke varer evig og skal man oppleve det så er tiden knapp.

– Man vet ikke om man får mulighet til å se filmene på 70mm igjen. Det finnes for eksempel ikke lenger noen god nok kopi av
Spartacus og
Exodus. Dette kommer til å ta slutt og man må nyte det mens man kan. Det er som en god flaske vin, etter å ha drukket den så kan man ikke være bitter på at man ikke får tak i en ny. Vi kan riktignok få laget nye kopier til 250 000 kr, men vi har ikke de samme støttemidlene som for eksempel opera og teater.

 

ØST-TYSK SCI-FI

Årets festival arrangeres fra 25. august til 3. september og har 14 filmer på programmet. Billetter er allerede i salg slik at man har mulighet til å planlegge i god tid. Årets program har klassisk sci-fi som Kubricks
2001: En romodyssé (1968), men Olsen har også noe svært obskurt. 

– Det finnes kun en kopi av Østtyske
Signals: A Space Adventure (1970) i de tyske arkivene og det har tatt kjempelang tid å få tak i denne sci-fi filmen. På
Interstellar (2014) var alle forestillinger utsolgt på festivalen i 2015 og mange har etterspurt den. Filmen er vanskelig å komme utenom i sci-fi året 2017. Kopien kommer fra England.

 

KALD KRIG

I årets program har vi tre filmer med temaet den kalde krigen. John Sturges filmatisering av Alistair MacLean-romanen Ice Station Zebra (1968) og Matthew Broderick i
War Games (1983) samt Tom Cruise sitt store gjennombrudd.


Top Gun (1986) har aldri blitt vist på 70mm her. Det er en gammel kopi som er kjempefin med sykt bra lyd. Det er 1980-tallet på sitt beste med farger som du har glemt hvordan ser ut. 

 

WESTERN

Ved å kjøpe inn to spesiallinser fikk de tilfredsstilt Tarantinos strenge krav til å vise The Hateful Eight. I tillegg til dette gjensynet har Olsen to andre western-titler på plakaten.


Chayenne Autumn (1964) er en westernfilm av John Ford som kommer fra det svenske filmarkivet. Sist gang filmen ble vist i 2001 kom det en gammel mann fra USA i ens ærend for å se filmen. Han flydde over fredag og tilbake igjen på søndag. Og da var det i en dårligere kopi.
Paint Your Wagon (1969) er en westernfilm med Clint Eastwood og Lee Marvin. Filmen er utrolig morsom og kommer fra det norske filmarkivet. Marvin var dritings både på og utenfor kamera. 

 

KLASSIKERNE

Et 70mm-program er ikke komplett uten klassikere.

– Det er ingen vits for meg å se
Lawrence of Arabia (1962) på noe annet format. Du har ikke sett den hvis du ikke har sett den på 70mm. I pausen føler du virkelig at du er tørr i munnen. Du blir dratt så inn i filmen. For meg er det den ultimate filmopplevelsen i 70mm og denne vises på restaurert kopi.
Cleopatra (1963) og
The Sound of Music (1965) er begge restaurerte kopier vi har fått fra Los Angeles. Her er lyden mikset i traveling dialogue som betyr at den følger skuespillerne. Fem menn satt og styrte hver sin spak og fadet lyden inn og ut. Traveling dialogue er utrolig kult og det er unaturlig at all lyd kommer fra senterhøytaler slik som i dag.