«Hva vil folk si» – så sterk at det gjør vondt

5

Iram Haq er en spennende filmskaper med mye på hjertet. Hva vil folk si er hennes andre spillefilm. Handlingen er inspirert av hennes egen ungdomstid i Oslo. 

I filmen møter vi seksten år gamle Nisha som hjemme hos sine pakistanske foreldre er et dydsmønster, ei jente som innfrir foreldrenes forventinger. Ute blant venner er hun som alle andre norske ungdommer med venner på kryss og tvers av etnisitet og kjønn. Hennes verden utenom hjemmet er fremmed for foreldrene så når faren fersker henne med sin norske kjæreste får det katastrofale følger for Nisha. Familien rammes av folkesnakk og sladder i det pakistanske miljøet. Faren står rett og slett i fare for å miste æren hvis han ikke får  ”skikk” på datteren. Medisinen er den samme som mange unge innvandrerjenter opplever for å få slutt på folkesnakket og gjenopprette æren. Nisha tvangssendes til familien i Pakistan for å få henne inn på rett spor. For unge Nisha blir det møte med en totalt fremmed verden.

Tematikken i Hva vil folk si går rett inn i hverdagen til mange minoritetsungdommer i Norge. Iram Haq har fortalt at hun måtte få den nødvendige avstaden i tid for å kunne skrive dette manuset. Hun evner å se kulturkonflikten ikke bare fra Nishas side, men også fra farens side. Han bringer med seg fra Pakistan æreskodekser som er fremmede i Norge, men som er helt vanlige i det pakistanske miljøet.

Det sterke samspillet mellom far og datter, representert ved Maria Mozhdah og Adil Hussain, gjør dette til en sterk filmopplevelse. Hva vil folk si byr på scener mellom de to som virkelig gjør vondt i hjertet og får det til å knyte seg i brystet. Hovedrolleinnehaver Maria Mozhdah er rett og slett et funn. Sjeldent har jeg sett en så sterk debut. Det er sjeldent man opplever en ung skuespillerinne med et så stort register som hun viser på lerretet.

Iram Haq har spilt inn store deler av filmen på location i India og gjør alle de riktige grepene som regissør. Hun har laget en film som både treffer hjerte og hjerne. Danske Nadim Carlsens glimrende foto er med på å løfte filmen visuelt – det hele understreket av filmmusikken til Martin Pedersen og Lorenz Dangel.

Iram Haq har laget årets viktigste norske film.