Meningene synes å være noe delte om Fatih Akins (Mot veggen, Den andre siden) nyeste spillefilm, som vant Golden Globe for beste utenlandske film, men likevel ikke nådde opp blant de nominerte til Oscar i samme kategori. Den er da også en modig film, med en eklektisk blanding av stiler og sjangre, samtidig som den tegner et ubehagelig bilde av vår tids Europa.
Diane Kruger er fremragende i hovedrollen, for øvrig den tyske skuespillerens første rolle i en tyskprodusert film, som ble belønnet med prisen for beste kvinnelige skuespiller i Cannes. Tidlig i filmen opplever hennes rollefigur Katja at den harmoniske familielykken i Hamburg tar brått og tragisk slutt i det en bombe går av utenfor hennes kurdiske ektemanns lille bedrift, og dreper både ham og deres seks år gamle sønn. Politiet undersøker koblinger til ulike kriminelle innvandrermiljøer, og viser stor interesse for den avdøde ektemannens forhistorie som domfelt narkotikalanger. Etter hvert peker imidlertid mer eller mindre fellende bevis på et ungt nynazistpar, som stilles for retten i filmen andre del.
Men rettferdigheten skjer ikke nødvendigvis fyllest med alle rettssystemets hensynstagender og vurderinger. Og dermed utvikler Ut av intet seg fra et sorg- og rettsalsdrama til å bli en slags ”vigilante”-thriller.
Denne subsjangeren forfekter ofte en rimelig mørkebrun moral om å ta loven i egne brutale hender, framfor å vente på tregt byråkrati og snillistiske regelverk. Fascinerende nok benytter Akin en slik fortelling til å fremme et ganske annet budskap, hvor han først og fremst advarer mot de høyreekstreme kreftene som eksisterer i Europa og ikke minst hans hjemland Tyskland. Mer tro mot filmens sjangerfrender lar han oss imidlertid også kjenne på trangen til å møte vold med vold, og med dette kommenterer den muligens også ugjerninger utført av andre typer ekstremister.
Til tross for en relativt enkel og presist fortalt historie, er innholdet i Ut av intet både komplekst og tankevekkende. Med denne filmen viser Fatih Akin seg igjen som en av Europas mest relevante, interessante og dyktige filmfortellere.