Eirik Svensson er en særegen stemme i det norske filmmiljøet. Han imponerte allerede med eksamensfilmen
Fredag da han gikk ut fra Den norske filmskolen i 2010.
Hans forrige film, Natt til 17., var en sterk ungdomsskildring hvor vi møtte to skoletrøtte og småkriminelle femtenårige kammerater i Oslo og fulgte dem gjennom natten til 17. mai.
Spor 19 på Oslo S
Denne gangen tar han oss med til et annet av hovedstadens ungdomsmiljøer – de som samles ved Spor 19 på Oslo S.
Harajuku er historien om tenåringsjenta Vilde (Ines Høysæter Asserson) som er en del av miljøet. Det er et broket miljø som finner trygghet i fellesskapet.
Vilde tilhører en gruppe som fascineres av ungdomsmiljøet i Harajuku i Tokyo. Hun er på søken etter identitet og tilhørighet. De kler og sminker seg som japanske tegneseriefigur, slik mange gjør i bydelen Harajuku i Tokyo. Harjuku påvirker ungdomsmiljøer over hele verden og er blitt et senter for ungdomsmote. Ungdommer drar dit utkledd som rollefigurer fra spill, serier eller bøker i det som kalles cosplay, andre etterligner artister eller kjendiser, eller kler seg i en spesiell stil. Vilde er en del av et ungdomsmiljø som digger dette.
Ensom i storbymyldret
Når vi treffer henne er det lillejulaften. Fellesskapet ved Spor 19 brytes opp i høytiden hvor de alle søker hjem til familien. Vilde blir igjen og er rådløs. Moren har akkurat dødd i en ulykke og hun har ingen nær familie. Hun har en far (Nicolai Cleve Broch) som hun aldri har hatt kontakt med. Han startet en ny familie da hun var nyfødt. Vilde vil bare vekk. Hun kjøper hun enveisbillett til Tokyo for å flykte, men ”tvinges” av barnevernet og utekontakten til å ta opp kontakten med faren. De to skal møtes på Oslo S.
Eirik Svensson er en mester i å skape troverdige ungdomsmiljøer.
Harajuku vitner om en regissør som evner å dra oss inn i Vildes liv og forestillelsesverden. Langsomt bygger han opp handlingen – til møtet mellom Vilde og faren på Oslo S.
Imponerende hovedrolle
Mye av filmens kvaliteter skyldes hovedrolleinnehaver Ines Høysæter Asserson. Hun bærer store deler av filmen. Mange vil huske henne som Thea i Skam. I Harajuku får hun virkelig vist sitt store talent. Hennes Vilde er til å tro på og hun evner på forbilledligvis å formidle Vildes følelser og ensomhet i myldret på Oslo S. Nicolai Cleve Broch er som alltid solid i rollen som faren som har fortrngt datteren til fordel for sin nye familie.
Harajuku er en sår og særegen film. Den kryper under huden og griper tak i sjelen – og slipper ikke taket.