I forbindelse med relanseringen av Apokalypse nå har vi sett hvordan Vietnamkrigen har blitt skildret på 1970- og 1980-tallet. En tredje tematiske oppsvingning kom på 2000-tallet hvor vi fikk en ny tilnærming til sjangeren som ikke nødvendigvis var antikrigsfilmer.
Det nye millenniet skulle bli preget av det som var før og etter terrorangrepet 11. september 2001. Man ser også at denne hendelsen fører til at det blir laget en ny type krigsfilm som omhandler en ny konflikt og annen tematikk. Vietnamkrigens filmæra nærmer seg slutten.
Les også om første del Vietnamkrigens beste filmer: 1970-tallet og andre del Vietnamkrigens beste filmer: 1980-tallet.
Tigerland
Året er 1971, den munnrappe og vanskelige rekrutten Roland Bozz motarbeider systemet som skal forberede unge menn før de skal ut i krigen. En treningsleir kalt Tigerland, et slags Vietnam i miniatyr på amerikansk jord, er siste stopp før de sendes til Vietnamkrigen. Det handler om å bryte ned individet og bygge det opp igjen gjennom samhold, men Bozz er ikke med på denne leken. Det oppstår gnisninger innad blant rekruttene, hvor alle arketyper er representert, og en særs plagsom drillinstruktør forverrer situasjonen.
Tigerland (2000) var den første i den tredje bølgen av filmer om Vietnamkrigen. Her presenteres krigen på en smart og metaforisk måte gjennom to rivaliserende tropper i en treningsleir. En konflikt eskalerer og kommer ut av kontroll, og på en komprimert måte fortelles det hvor fandenivoldsk og brutal soldater kan være.
Tigerland er basert på erfaringene en reel soldat hadde i en treningsleir og er laget på en halvdokumentarisk, upolert og røff måte, filmet med håndholdt kamera. Colin Farrell som spiller Bozz får sitt gjennombrudd som skuespiller og dette er en av regissør Joel Schumachers bedre filmer. Den fikk en begrenset lansering da den kom, men har siden opparbeidet seg solid status på DVD og Blu-ray.
We Were Soldiers
Etter en nødvendig forberedelse ankommer helikopteravdelingen Ia Drang-dalen i Vietnam hvor de plutselig befinner seg omringet av 2000 nord-vietnamesiske soldater. Oberstløytnant Moore, spilt av Mel Gibson, leder soldatene mot horder av fiender og amerikanerne lider store tap. I hjemlandet USA følger vi de hjemmeværende konene som snart skal få sine nedslående nyheter om deres menn som kjemper i krigen.
Historien er basert på Vietnamkrigens første store slag og er filmatisering av Moores egne førstehåndsskildringer. Både regissøren og forfatterens mål var å lage en riktig film om krigen da de følte tidligere filmer ikke var gjort riktig. Krigen og krigsscener er i fokus. Dette er en påkostet Hollywood-produksjon med store sett og scener.
Den skiller seg fra 1970-tallets antikrigsfilmer og i stedet hyller den soldatene som kjemper. Den er svært patriotisk samtidig som den viser respekt for fienden. Den er også svært religiøs og vier tid til det emosjonelle og familielivet. Samtidig er den aggressiv i stilen med intense og kaotiske actionsekvenser. Den lar aldri seeren, som blir en slags deltager i kampene, få tid til å slappe av og puste. We Were Soldiers (2002) kom kort tid etter terrorangrepet 11. september 2001 og var med sin patriotisme riktig film til riktig tid.
Rescue Dawn
Jagerpiloten Dieter Dengler, spilt av Christian Bale, flyr ut på sitt første angrep over Laos på grensen til Vietnam i 1966. Hans fly blir skutt ned og han blir tatt til fange. Dieter gjennomgår hard behandling, tortur og havner etter hvert i en fangeleir hvor han møter fem andre fengslede soldater. Så begynner han å planlegge en flukt.
Nok en gang får vi en sann historie fra Vietnamkrigen som ikke føles som noen antikrigsfilm, men heller som en slags overlevelseshistorie og fluktfilm. Mens Hjortejegeren (1977) fortalte en oppdiktet historie fra en fangeleir er Rescue Dawn (2002) den ene store filmen basert på reelle hendelser og den er neddempet i forhold til tortur og grusomheter vi har sett i andre filmer.
Med sin tematikk var det nok en gang nødvendig for Christian Bale, som igjen gir en solid rolleprestasjon, å ta av seg mange kilo for rollen. Werner Herzog hadde allerede fortalt historien i dokumentaren Little Dieter Needs to Fly (1997) og har en behersket og rolig regi, og hvor filmen føles mer som et drama enn en actionfilm. Publikum er likestilt med hovedpersonen og forstår ikke det som fangevokterne sier.
Vietnamkrigen fortalt
Rescue Dawn er på mange måter den siste filmen om Vietnamkrigen. Med sin tematikk trekker den linjer tilbake til 1970-tallets Hjortejegeren og ikke minst Rambo: First Blood Part II (1985) hvor tema var å hente ut soldater som fortsatt satt i vietnamesiske fangeleirer.
Vietnamkrigen på film har blitt en fullendt sirkel. Gjennom tre store perioder har man fortalt krigen på forskjellige måter og mens nye kriger har funnet sted har filmer om andre temaer blitt laget. Med lanseringen av Apokalypse nå: Final Cut er det igjen vekket en interesse for krigen, men vil det føre til en ny stor filmproduksjon?