Netflix tjente milliarder på «Squid Game» – skaperen bak hitserien fikk ikke en krone

Mannen bak hitserien fikk ikke ta del i selskapets store overskudd. Dette er en av grunnene til at manusforfatterne i Hollywood streiker.

Sør-koreanske «Squid Game» slo gjennom høsten 2021 som lyn fra klar himmel. Det ble serien alle snakket om, og raskt også Netflix største seersuksess noensinne.

Ifølge en rapport fra LA Times økte verdien på strømmetjenesten med 900 millioner dollar (nærmere 10 milliarder kroner) takket være «Squid Game». Men seriens skaper, Hwang Dong-hyuk, fikk ikke se en krone av gevinsten.

I 2019 presenterte Hwang Dong-hyuk for Netflix et manus til en dystopisk thriller om samfunnets utstøtte som konkurrerer i koreanske barnespill om en pengepremie.
Historien hans hadde blitt avvist av lokale produsenter 10 år tidligere for å være for merkelig, men Netflix tok sjansen på det.

Røverkjøp av Netflix

Squid Game viste seg å være et røverkjøp uten sammenligning. Den nidelte serien, som kostet rundt 2,4 millioner dollar per episode, omtrent en fjerdedel av prisen for Stranger Things, vant seks Emmy-priser, satte en Netflix-rekord på 1,65 milliarder seertimer i løpet av de første 28 dagene av utgivelsen og – ifølge til interne Netflix-dokumenter — øke verdien av selskapet verdi med anslagsvis 900 millioner dollar.

Serien gjorde også Hwang berømt – men ikke rik.

Selvfølgelig fikk Hwang betalt for arbeidet sitt og tjente penger på salget av serien. Men i henhold til kontrakten måtte han gi avkall på sine immaterielle rettigheter, og han fikk heller ingen residuals  – altså andeler av eventuell fortjeneste.

Residuals har blitt en brennende het sak i Hollywood der manusforfatterne har vært i streik siden begynnelsen av mai. Hvis serien hadde blitt vist på en vanlig TV-kanal ville skaperne fått en viss prosentandel av inntektene hver gang den ble sendt i reprise. En suksesserie som brakte inn penger til TV-gigantene kan bety stadig nye sjekker i postkassene til forfattere, regissører og skuespillere.

Men i strømmetiden har de store selskapene klart å komme rundt dette, og de kreative menneskene bak alle hitene får ikke del av disse inntektene.