I dag annonserte TV 2 Norge, TV4 Sverige og TV 2 Danmark at de inngår samarbeid om å produsere en storstilt dramaserie for Skandinavia.
Det er første gang de tre landene inngår en slik allianse, med ønske om å styrke den lokale dramasatsingen.
Store kutt i mediebransjen fører til kostnadsbesparende tiltak og press på programbudsjetter. Ved å inngå et samarbeid med de kommersielle kringkasterne i Sverige og Danmark vil TV 2 fortsette å sikre ekstraordinært innhold til eget marked.
– Presset på programbudsjettene er stort, og mediehus over hele Norden har annonsert kostnadskutt. Da er det viktig at vi finne nye måter å jobbe på – og at vi sammen kan finansiere drama på nye måter. Slikt samarbeid mellom kanaler på tvers av landegrensene vil bli viktigere og viktigere i tiden som kommer, sier Trygve Rønningen, programredaktør og direktør for innholdsstrategi i TV 2.
Spleiselag
De tre kommersielle kringkasterne initierer et betydelig spleiselag og søker skandinaviske dramaserier av høy produksjonsverdi, med troverdig forankring i de skandinaviske landenes kultur og historie. Ambisjonen er å publisere den første store skandinaviske dramaserien i løpet av 2026.
– Vår felles ambisjon er å styrke skandinavisk drama og løfte historier som engasjerer bredt på tvers av landegrensene. Vi deler mye av den samme historien, men det mangler ikke på rivalisering og kulturelle forskjeller, som danner et godt utgangspunkt for en god historiefortelling, sier Alice Sommer, Dramasjef i TV 2.
Investere stort i skandinavisk drama
– Vi har i flere år distribuert hverandres dramaproduksjoner til egne markeder, så dette er en naturlig videreføring av samarbeidet oss imellom. Vi har en felles interesse og har nå funnet en samarbeidsform som gjør at vi kan investere stort i skandinavisk drama, sier Sommer.
Målet er å øke nedslagsfeltet på store produksjoner, som engasjerer et publikum på tvers av landegrensene. I tillegg ønsker de tre kommersielle kringkasterne å fremheve den lokale kompetansen blant de skandinaviske produsentene og serieskaperne.
– De siste årene har vi sett globale aktører satse mer på lokalt innhold i de nordiske markedene. Det forteller oss at vi har et attraktivt marked, og det blir desto viktigere å styrke TV 2s posisjon i eget territorium, forteller Sommer, og fortsetter:
– Ambisjonen med samarbeidet er å løfte store dramasatsinger med en naturlig forankring i de skandinaviske landene. Her er det mange kreative muligheter. Skulle for eksempel Danskebåten på vei fra Oslo treffe Øresundbroen mellom Sverige og Danmark, har man sporenstreks en trippel forankring, smiler Sommer lurt.
Samarbeidet ble annonsert under Seriedagene 28. september, der de tre kommersielle allmennkringkasterne, representert ved dramasjefene Piodor Gustafsson (TV4), Mette Nelund (TV 2 Danmark) og Alice Sommer (TV 2 Norge), sto sammen på scenen.