«Følg planen, forutse, ikke improviser. Dette er mantraet til den navnløse leiemorderen i David Finchers neo-noir film, «The Killer».
NETFLIX: The Killer er Finchers første film på tre år etter utgivelsen av «Mank» i 2020, som også ble utgitt på Netflix. Filmen hadde premiere på filmfestivalen i Venezia i september og vil være tilgjengelig i utvalgte kinoer fra 27. oktober, før den kommer på Netflix 10. november.
David Fincher er en filmskaper det alltid er store forventiniger til. I 1995 kom han med det tidløse mesterverket Seven som viser frem Finchers mesterlige regi og historiefortelling. Det er en realistisk skildring av to detektiver som undersøker den grufulle verdenen av mord og de mørkeste rikene i menneskesjelen.
Hans tidligere filmer har ofte vært basert på virkelige hendelser. Zodiac er en gjenfortelling av historien om den beryktede Zodiac-morderen, som forblir uidentifisert til i dag. Mank handler om Citizen Kane-manusforfatteren Herman J. Mankiewicz og utforsker hans demoner, inkludert alkoholisme og spilleavhengighet.
I motsetning til disse filmene er The Killer basert på den franske grafiske romanserien med samme navn, skrevet av Alexis «Matz» Nolent og illustrert av Luc Jacamon. Filmen utforsker samvittigheten til en tidligere kald og kalkulerende leiemorder og de psykologiske belastningene som oppstår når han mislykkes i et oppdrag, og dermed setter sitt eget liv i fare.
Nådeløs
Filmen er delt opp i kapitler og tar oss med til ulike steder, inkludert Paris, Den dominikanske republikk, New Orleans, Florida, Chicago og New York. Michael Fassbenders navnløse karakter spiller en nådeløs, ensom leiemorder med iskald presisjon.
Leiemorderfilmer har blitt en egen undersjanger, med alt fra The Killer av John Woo med Chow Yun-fat og Léon av Luc Besson med Jean Reno til Ghost Dog: The Way of the Samurai av Jim Jarmusch med Forest Whitaker.
Fincher tar hovedpersonens metoder og tvangstanker til ekstreme nivåer, inkludert fysisk og mental trening, ti regler for å utføre arbeidet sitt, måten han kommuniserer på, reiser, kvitter seg med klær og våpen, og til og med hvordan han bekjemper kjedsomhet mens han venter på sitt «bytte.»
Sofistikert og stilisert
Men uansett hvor mye kontroll du har, oppstår alltid uforutsette hendelser, ulykker eller noe som ikke går etter planen. Det er da de antagoniske kreftene slippes løs. Dette skjer også med Fassbenders antihelt, som må bytte sted, navn, kredittkort, bilskilt, etterforske og eliminere trusler. Etter hvert går pendelen fra selvoppholdelsesdrift til hevn.
David Fincher er kjent for sin sofistikerte stilisering, og «The Killer» er intet unntak. Filmen inneholder imponerende slåsskamper krydret med ironisk svart humor, men lider av en overbruk av klisjeer. Akkurat som Fassbenders karakter har også Fincher tatt mantraet «Følg planen, forutse, ikke improviser» til det ytterste i filmen.
The Killer ligger over gjennomsnittet når det gjelder kunstnerisk kvalitet på de fleste strømmetjenester. Det er en solid film, men den når ikke opp til det beste i David Finchers filmografi.