Anmeldelse av filmen «The Red Sky» (2024)

Nok et godt eksempel på europeisk auteur-film slippes. Dette er filmen «Red Sky» av den tyske regissøren Christian Petzold. Ved første øyekast ser det ut som et lett og solfylt eventyr som faktisk utforsker dype følelser og evige lidenskaper. Filmen hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin for over et år siden. Christian Petzold er en tysk regissør, manusforfatter og teaterregissør, en viktig representant for Berlin School of Cinema. Filmene hans er faste deltakere i hovedprogrammet til filmfestivalen i Berlin, der han ble tildelt prisen for beste regissør.

Forresten, i dag blir heltene i filmene til denne regissøren ofte karakterer av gambling. Du kan finne de beste nettcasinoene på https://verifisertekasinoer.com/bingo/. Dette er en uavhengig vurdering utarbeidet av et team av eksperter.

Plott

Hendelsene på båndet finner sted en varm sommer i et avsidesliggende hus som ligger midt i en skog ved bredden av Østersjøen. En kort ferie i naturen fletter for alltid sammen skjebnene til forfatteren Leon, fotografen Felix, studenten Nadia og den lokale strandvakten David. Det kunne ha vært en rolig sommerkomedie, men et sted i bakgrunnen herjer en forferdelig skogbrann som maler himmelen i flammende farger, og hver av de unge menneskene har sine egne skjulte problemer.

Stil

Filmfotografiet, både Berlin-skolens og Christian Petzolds eget, er preget av en kontemplativ og avmålt utvikling av handlingen. Det er et ønske om ikke så mye å fortelle en historie som å leve den, å se den i minste detalj. Det er få dialoger og enda færre actionscener, men mellom linjene skjuler det seg mange følelser og betydninger. Maleriene som tilhører denne kulturstrømningen, er fulle av poesi, mild underdrivelse og elegante undertoner.

Del av en trilogi

Regissørens to siste verk, som vant hver sin pris på Berlinalen, er en del av en uferdig «trilogi av elementer». «Undine», som symboliserer vann, ble tildelt prisen fra International Federation of Film Critics, mens ‘Red Sky’, som viser ildens ødeleggende kraft, vant Grand Prix. Elementenes kraft og tragedie, subtile følelser, delikat musikk og den unge tyske Paula Behrs sensuelle opptreden forener disse filmene til en virkelig helhetsopplevelse.

Elementenes symbolikk

Petzold tilfører ild til vannelementet, som i form av havet ble overført hit fra den forrige filmen. Forfatteren sammenligner metaforisk dets destruktive kraft med lidenskapen og besettelsen som fyller hver av karakterene. Leon er opptatt av tvil og bekymring for sin nye bok. Felix og David er besatt av sine brennende begjær og følelser. Alle karakterene er så oppslukt av sine personlige dramaer at de knapt legger merke til at den virkelige trusselen nærmer seg.

Verdict

Filmen gjengir sommerferiens letthet på en dyktig måte. Det er som om den sender seeren på en liten ferie og gir dem muligheten til å nyte en daglig svømmetur i havet, nye bekjentskaper, turer i skogen og uteservering. Men samtidig dykker hun ned i selve essensen av de menneskelige følelsene. Reflektere over drivkraften og den tragiske faren ved ilden som brenner i hver og en av oss. Kreativitetens ild, kjærlighetens ild og livets ild.