Orson Welles’ Citizen Kane fra 1941 blir nok en gang løftet frem som det definitive høydepunktet fra 1940-tallet.
Filmbloggen World of Reel har samlet inn over 100 kritikeres topplister for å kåre 1940-tallets beste filmer. Listen toppes av Citizen Kane. Filmen, som Welles regisserte og spilte hovedrollen i som den mystiske mediemogulen Charles Foster Kane, har med tiden blitt synonymt med innovasjon innen filmkunst.
Welles, bare 25 år gammel da han laget filmen, brøt med tidens konvensjoner og introduserte nye fortellerteknikker som ikke-lineær struktur, dybdefokus og innovative kameravinkler i samarbeid med mesterfotograf Gregg Toland. Filmen forteller historien om Kanes liv, sett gjennom tilbakeblikk fra mennesker som kjente ham, med det mystiske ordet «Rosebud» som et symbolsk omdreiningspunkt.
Citizen Kane er ikke bare en teknisk triumf – det er også et dypt menneskelig portrett av maktens korrumperende natur, ambisjonenes pris og den evige jakten på lykke.
Tiårets andre storverk: Fra kjærlighet og tap til neorealisme
På andreplass finner vi det tidløse romantiske dramaet Casablanca (1942), regissert av Michael Curtiz. Med ikoniske skuespillerprestasjoner fra Humphrey Bogart og Ingrid Bergman, utspiller filmen seg i skyggen av andre verdenskrig og byr på en lidenskapelig, men hjerteskjærende kjærlighetshistorie som har stått tidens prøve. Replikkene – som “Here’s looking at you, kid” – er fortsatt blant de mest siterte i filmhistorien.

Tredjeplassen går til det italienske neorealistiske mesterverket Sykkeltyven (Ladri di biciclette, 1948), regissert av Vittorio De Sica. Filmen skildrer en fars desperate søken etter å finne den stjålne sykkelen som er avgjørende for familiens overlevelse. Det enkle, men hjerteskjærende dramaet gir et rått og ekte innblikk i etterkrigstidens Italia og ble en sentral inspirasjonskilde for senere filmskapere over hele verden.
Flere udødelige klassikere på listen
Orson Welles dukker opp igjen på fjerdeplass, denne gangen som skuespiller i Carol Reeds Den tredje mann (The Third Man, 1949). Filmen kombinerer spionthrillerens spenning med etterkrigstidens dystre stemning i Wien. Med sin ikoniske sitar-musikk og slående film noir-estetikk, har Den tredje mann forblitt en av de mest kritikerroste thrillerne i filmhistorien.
På femteplass finner vi Frank Capras varme juleklassiker It’s a Wonderful Life (1946). Med James Stewart i hovedrollen, formidler filmen et tidløst budskap om håp, fellesskap og betydningen av enkeltmenneskers handlinger – en film som år etter år samler familier foran skjermen i juletiden.
En arv som varer evig
Denne listen bekrefter 1940-tallets betydning som et fundamentalt tiår i filmhistorien. Mange av disse filmene definerte sjangre, introduserte tekniske nyvinninger og satte nye standarder for hvordan historier kan fortelles på film.
Over 80 år senere inspirerer de fortsatt både filmskapere og publikum – et vitnesbyrd om disse filmenes tidløse kraft og kunstneriske verdi.
Topp 10-listen: 1940-tallets største filmklassikere
- Citizen Kane (1941) – En revolusjonerende fortelling om maktens forfall.
- Casablanca (1942) – En uforglemmelig kjærlighetshistorie i krigens skygge.
- Sykkeltyven (Ladri di biciclette, 1948) – Et neorealistisk mesterverk fra etterkrigstidens Italia.
- Den tredje mann (The Third Man, 1949) – En mørk og spennende spionthriller.
- It’s a Wonderful Life (1946) – En hjertevarmende fortelling om livets verdi.
- De røde sko (The Red Shoes, 1948) – En visuelt slående ballettfilm om kunstens krav.
- Dobbelt erstatning (Double Indemnity, 1944) – En banebrytende film noir-klassiker.
- Notorious! (1946) – Alfred Hitchcocks intense spiondrama med Ingrid Bergman og Cary Grant.
- De beste årene av vårt liv (The Best Years of Our Lives, 1946) – Et gripende portrett av veteraner som vender hjem fra krigen.
- Malteserfalken (The Maltese Falcon, 1941) – En tidløs detektivfortelling med Humphrey Bogart.