Game of Thrones er en av tidenes mest populære og bejublede TV-serier. Den er også en av de dyreste, med innspillinger i flere land samtidig og med tusenvis av folk foran og bak kamera.
Stedet er Belfast i Nord-Irland. Her spilles rundt åtti prosent av innspillingene inn (andre locations er Island, Spania, Marokko og Kroatia). I utkanten av Belfast ligger studioet hvor deler av Titanic ble spilt inn. Det er nå blitt overtatt av Game of Thrones – her er mye eksteriører bygget opp, fra de store salene i King´s Landing til de fjerne rommene der dragedronningen Daenerys planlegger sin maktovertagelse.
Her står også den ekte Jerntronen, det maktsymbolet som alle de stridende klanene er ute etter. Å prøvesitte den og bli tatt bilde av er selvsagt et ”must” for oss besøkende journalister.
En halvtimes biltur utenfor Belfast ligger dessuten Castle Black, den store isveggen, der mennene i The Nightwatch skal forsøke å hindre levende og døde fiender å komme inn i landet. Castle Black er bygget opp på ordentlig – den er ikke en kulisse, men noe jeg kan gå omkring i, gå inn i rommene og føle meg som en i The Nightwatch. Men det kommer vi tilbake til.
Fiktivt land
For den uinnviede kan alt dette kjennes uforståelig. Så før vi går inn i studioet på alvor kan det være på sin plass med en kort oppsummering.
Serien bygger på en serie bøker av forfatteren George R. R. Martin, som heter ”Sagaen om is og ild”. Handlingen utspilles i det fiktive landet Westeros, der flere slekter slåss om makten. Intriger og maktspill hører til dagsordenen, og ingen er trygge (hvilket bekreftes gang på gang da hovedpersoner brutalt er blitt drept).
Hittil er det kommet fem mursteinstykke bøker i serien. Det skal visstnok komme minst to bøker til. TV-seriens produsenter har selvsagt blitt tvunget til å komprimere og stryke karakterer og hendelser – og på flere måter har man allerede tatt igjen handlingen i bøkene og med Martins godkjennelse skrevet nye hendelser og utviklinger.
– Jeg har lest bøkene, men nå vet jeg ikke hva som skjer mer. Vi har jo kommet lenger enn dem, sier Nikolaj Coster Waldau, som spiller Jamie Lannister.
Og det passer jo bra, for de som jobber med Game of Thrones hverken kan eller vil fortelle noe om hva som skjer. Jeg må underskrive en kontrakt på at jeg ikke skal avsløre noe – og siden den scenen som vi spilte inn i dag er med i episode tre eller fire i den nye sesongen kommer jeg ikke til å si mer om den enn at den involverer Arya Stark og en person som vi ikke har sett siden sesong to.
Enormt sett
Innspillingen av sesong fem varte fra 15. juli til midten av desember. Man benyttet flere filmteam samtidig – Wolf Unit, Dragon Unit og Raven Unit. Samtidig avviklet man bl.a. seks uker i Kroatia og seks uker i Spania. Et team består av mellom 250 og 300 personer – og i Irland har de 750 personer som arbeider med showet bak kameraene (syere, våpensmeder mm). Det er ikke for ingenting at Game of Thrones har innebært mange jobbmuligheter for folk i Belfast, og man har også begynt å merke hvordan flere og flere turister spør etter aktiviteter og sightseeing som har med serien å gjøre.
Selv får jeg sightseeing inne i de imponerende studiobyggene, ut og inn av rommene noe som innebærer at jeg også går fra det ene sekundet ha vært i King´s Landing til at det neste stå i et eksotisk rom der det kjennes som om Calisi skulle komme inn når som helst. Det mest imponerende er The Wall, isveggen, og hvor toppen er bygget i et av rommene. Det er laget av fem ton bivoks og smeltet havsalt.
– Enkelte bygg beholder vi, andre rives fordi vi behøver plassen, forteller Greg Spence, en av seriens produsenter.
Våpensmed
Jeg besøker også den store avdelingen for klær og våpenproduksjon. Michelle Clapton, som sammen med to assistenter overser kostymemakerne, forteller at det meste sys spesielt til både skuespillere og statister.
– Det er jo et fantasy-show, så vi kan ikke gjenbruke sånt som kommer fra andre show. Vi gjør research, vi sjekker i bøker hvordan det kunne ha sett ut. Ofte gjør vi tre-fire eksemplarer av hvert kostyme, og vi sørger for at det i det minste finns ett plagg som har vært viktig for hovedpersonene på lageret, selv til de som er døde.
Inne i det lokalet som er våpensmien og våpenlager møter jeg Stephen Berkeley – som er tredje generasjon våpensmed for film (faren hans lagde våpen til Ben Hur). På hyllene ligger våpen som tilhør seriens ulike slekter og grupper – på skilt står det Lannisters, Nightwatch, Stannis osv.
– Vi lager både ekte våpen og juksevåpen av gummi, sier Berkeley.
– Skuespillerne vil innimellom at våpnene deres skal være ekte, sånn at det syns at de er tunge, men når det etterpå skal slåss må det jo være juksevåpen som ikke er farlige.
Han tar opp et armbrøst.
– Alle armbrøst fungerer på ordentlig, men de har sikkerhetssperrer som gjør at de ikke kan skyte i vei piler ved en feiltagelse.
Forvirrende
Inne i det studioet der man filmer denne dagen – nei, jeg kommer ikke til å avsløre hva som skjer – snakker jeg med Spence. Han sier:
– Vi har jo ulike regissører, alle lager to avsnitt per sesong. Men siden vi ikke filmer i sekvens innebærer det jo at det i blant er flere regissører på innspillingen hver dag og at det kan bli litt forvirrende for skuespillerne, fordi de må spille inn scener til ulike avsnitt samme dag.
Game of Thrones vrimler av karakterer som befinner seg i ulike deler av Westeros og Spence sier at en av de tøffeste jobbene er å holde balansen i hvert avsnitt.
– De er alle fremmede i et fremmed land, og det blir virkelig en balansegang å sørge for at alle får sin plass og tid. Vi utvikler hver persons fortelling for seg, og så blander vi dem.
Spence og de tre andre hovedprodusentene utvikler hver sesongs storyline og presenterer det så for Martin.
– Den nye sesongen ligner den fjerde. Det kommer til å bli avslørt mange store hemmeligheter. Og selvsagt hender det vi går fra det som står i bøkene, men det har vi gjort tidligere også.
I en innspillingspause treffer jeg Maisie Williams som spiller Arya Stark, den unge jenta som har gått fra å være en guttejente til å bli én som kaldblodig kan kjøre sverdet i halsen på en fiende.
– Etter at hun forlot The Hound i sesong fire er hun ikke lenger samme person. Arya er veldig annerledes i den nye sesongen, noe som er moro for meg. Men jeg vet ikke alt som skjer, jeg leser manuset og etterpå forsøker jeg å glemme det.
Game of Thrones er en veldig brutal serie. Maisie Williams:
– Alle vet at døden kan komme når som helst. Allerede i sesong 1 innså vi hvor brutalt det skulle bli. Men at døden kan ramme hvem som helst og når som helst blir jo bra story.
Castle Black
Et av høydepunktene for meg denne dagen er besøket på Castle Black. Der det tidligere var en gammel sementfabrikk har denne trekonstruksjonen blitt bygget opp på ordentlig. Det finns til og med en heis som går omtrent ti meter oppover, så man skal kunne begynne å filme hvordan noen reiser opp mot toppen av The Wall, for senere å kombinere dette med scenene tatt inne i studio der toppen av det av is- og snø-innpakkede fjellet er bygget opp.
Castle Black ble bygget i 2010, et arbeid som tok seksten uker. Før hver sesong tar det omtrent tre uker å ”pynte på” det igjen. En stor scene, som f.eks. den der The Wildlings stormet bygningen, tar rundt tre uker å øve inn før det er på tide å filme.
Nedenfor Castle Black ligger det en sjø der det bygges noe annet. Hva det er som bygges der får jeg ikke vite – det er en av alle hemmeligheter foran sesong fem.
På kvelden treffer jeg Lena Headey, som spiller Cersei Lanmister. Den 41-årige skuespilleren har tidligere spilt i bl.a. Hans Petter Molands Aberdeen (hvor hun spilte datteren til Stellan Skarsgård). Den maktsugne Cersei, som har et seksuelt forhold med sin bror Jaime, hater sin andre bror, Tyrion, og er besatt av tanken på å drepe ham.
– Hun drives av dette, å finne Tyrion og drepe ham. Uten å avsløre noe kan jeg vel si at hun finner seg allierte i denne oppgaven som ikke er så bra.
Headey liker rollefiguren sin.
– Jeg elsker Cersei, jeg elsker å spille henne. Hun har en falsk følelse av å være sterk, hun lever i sin egen paranoia, og hun kan mislykkes. Mange liker henne ikke, men jeg er ikke opptatt av at hun skal bli likt. Jeg spiller henne som jeg ser henne.
Cersei hadde sønnen Joffrey med sin bror Jaime, og det er fordi hun tror att det var Tyrion som fikk myrdet den slemme Joffrey som gjør at hun vil drepe ham. At det var Jaime som i siste avsnittet av sesong fire hjalp Tyrion med å flykte fra King´s Landing er noe som Cersei aner.
– Jaime har jo forandret seg, han holder på å bli et ekte menneske. Og Cersei er ganske klar over at det var hun som hjalp Tyrion. Cersei hater Tyrion, mens Jaime alltid har vært svak for ham. Og dette påvirker selvsagt relasjonen mellom Cersei og Jaime.
Hva er det som gjør Game of Thrones så populær? Headey svarer:
– Det er det mange grunner til. Den er vakker, den er mørk, tilskueren dras inn i noe fantastisk. Og det er briljante manus og alt holder høy standard.
Mørkt, ja. Sesong fire inneholdt en mye omdiskutert scene. Der Jaime voldtok sin søster Cersei nedenfor kisten der dere felles sønn lå død.
– Vi snakket veldig mye om den scenen i forveien.
Overraskende scene
Og det samme sier Nikolaj Coster Waldau, når jeg treffer ham i Riga i desember.
– Det var en overraskende scene og vi var ikke forberedt. Men det er bare å henge med i det som er skrevet.
For Coster Waldau har rollen som Jaime ikke minst innebært muligheten til å utvikle en rolle i løpet av ganske lang tid.
– Det er uvanlig å få mulighet til å gjøre det. Og så har jeg fått mange gode venner i løpet av innspillingen, ikke minst Peter Dinklage fordi vi i løpet av sesong fire hadde mange scener der det bare handlet om oss to.
Peter Dinklage har i rollen som dvergen Tyrion blitt en av seriens hovedpersoner (det finns mange som sier at de kommer til å slutte å se på Game of Thrones hvis Tyrion blir drept). Dinklage gir av prinsipp aldri intervjuer i forbindelse med serien, men jeg treffer ham i New York når han gir intervjuer om den siste X-Men-filmen.
Tyrion har utviklet seg fra i begynnelsen av serien å være en mann som bare drakk og utnyttet kvinner til å nå i stedet bli en som beskytter dem. Og Dinklage liker dette.
– Ja, han har utviklet seg. Og det er sånne roller som er best, der det finnes en tydelig karakterutvikling. Det gjør det jo mer spennende for meg.
De personene som kjennes sympatiske i serien tenderer som bekjent att gå voldsomme og uventede slutt i møte. Men Peter Dinklage har ingen idé om hva som skjer med Tyrion?
– Jeg har lest de bøkene som George Martin hittil har skrevet, men han har jo flere bøker igjen. Og jeg spør ikke. Jeg vil ikke vite noe om min eventuelle død, sier han og ler.