Foto: Kristoffer Sandven

Mannen alle vil ha

Jakob Oftebro kaster ikke bort tiden. Han er nylig ferdig med slavedramaet
Guldkysten i Afrika, har slanket seg etter en fyldig utgave av
Tordenskiold og håper å rekke hjem til premieren på Skammerens datter. For tiden svinger han sverdet og redder kongsbarn på Lillehammer i Birkebeinerne og fyker til Nederland i helgene for å prøve ut kostymene til
Disappearance som skal spilles inn i Tromsø. Mannen er inne i en filmstim og tempoet er halsbrekkende. Hvor mange filmer er det mulig å være med i samtidig?

Jacob Oftebro synes det er deilig å være i gang og mener skuespilleri er litt som idrett, det gjelder å trene jevnt og holde seg i form, dessuten hadde han tre måneders pause mellom Tordenskiold og Birkebeinerne. – Det er jo mer ferie enn folk flest har, så det er ikke helt galskap dette her. Jeg passer godt på å få tid til å rense hjernen og forberede meg skikkelig til den neste rollen. Det er faktisk en liten sorgprosess å bli ferdig med en film og forlate en rollefigur. Man jobber hardt for å skape karakteren og når man endelig får det til er innspillingen ferdig.

Historie og helter

Du har skaffet deg en fyldig portefølje av historiske filmer og heltemodige roller. Hva frister deg når du velger ut et filmprosjekt?

– Først og fremst synes jeg det er utrolig at jeg i det hele tatt kan velge. Det er et privilegium jeg bare har hatt det siste året. Bak meg har jeg 8 års hardt arbeid og hauger av auditions for roller jeg aldri fikk, sier Oftebro. Han er stor fan av Erlend Loe og falt pladask for manuset til Tordenskiold som er en svart komedie om forholdet mellom Tordenskiold og hans tjener. – I filmen er Tordenskiold en selvopptatt superhelt på slutten av karrieren. Han venter på neste krig, lengter etter adrenalinkicket som krigen gir, men det er ingen kruttrøyk i sikte. Da finner han ingen mening lenger med livet, sier Oftebro.

I
Skammerens datter spiller han også en antihelt, en selvopptatt og ganske ufordragelig prins som drukner seg i alkohol og selvmedlidenhet. Det er først når han blir kastet ut i en maktkamp mellom det onde og det gode at han kommer seg ut av egotåken. Her er det kvinnene som står i sentrum og er de handlekraftige. Filmen er Skandinavias første storsatsing på fantasysjangeren og er basert på de bestselgende bøkene til den danske forfatteren Lene Kaaberbøl. Filmen er spekket med drager, trolldom og riddere i middelaldersk setting og tar mål av seg til å bli Nordens utfordrer til
Harry Potter og
Ringenes Herre.

Ambisiøse prosjekter

– Det er spennende å være med i slike ambisiøse prosjekter og spille mot folk som Maria Bonnevie og Søren Malling. I filmen brukes ekte kulisser kombinert med green screen. Jeg har stor sans for det mytologiske universet og har mye moro av å løpe for livet fra en mann med en liten grønn ball og late som det er en drage. Så kommer all magien etterpå med spesialeffektene. Noen ganger blir det helt absurd. Da vi spilte inn Kon-Tiki sto vi og tittet inn på en parkeringsplass hvor en kar spiste pølse. Da glemte vi helt at oppgaven var å stirre betatt på en nydelig blåhval, forteller Oftebro.

Fantasysjangeren har utviklet seg fra
Harry Potter via vampyrfilmer til
The Hunger Games. Hvorfor appellerer den så sterkt til unge voksne?

– Jeg tror de er lettere å engasjere seg i karakterene i et magisk univers med drager og trolldom nettopp fordi det er så fjernt fra egen virkelighet. Den magiske, mystiske fortellingen gir rom for ideen om noe som er mye større enn hverdagen, mener Oftebro.

Til Afrika

Hans tøffeste innspilling var det historiske dramaet
Guldkysten som ble spilt inn i Ghana og regissert av Daniel Derict. Der spiller han botanikeren Joseph Wulff som i 1836 fikk i oppdrag av den danske kongen å plante kaffetrær i Danmarks afrikanske kolonier. Slavehandelen var offisielt avskaffet, nå skulle jorden blomstre og gi inntekter. Men Wulff oppdager at slaveriet fortsatt er brutalt aktivt.

– Det var både en krevende rolle og ekstremt vanskelige arbeidsforhold i Ghana. Vi fikk aldri de riktige statistene, måtte løse alle problemene ved å improvisere og filme det vi hadde for hånden. I filmen blir vi kolonister syke av «klimafeberen» en sekkebetegnelse for tropesykdommer fra malaria til gulsott. Jeg måtte slanke meg 18 kilo, kunne ikke spise gjennom lange, varme arbeidsdager og så riktig syk og radmager ut. Men det ble en ekstra effekt at min karakter så ut som han var på randen hele tiden. En måned senere skulle jeg spille Tordenskiold som var en velfødd adelsmann på toppen av sin karriere. Da måtte jeg spise meg opp 26 kilo for å få dobbelthaken og magemålet vi ser på bildene av ham. Den gangen skulle man være god og rund for å vise at man var rik. Jeg synes det var viktig at han så riktig ut.

Arven

Som sønn av skuespiller Nils Ole Oftebro er Jakob arvelig belastet og bruker faren flittig som rådgiver. – Han har støttet meg hele veien og vært min sparringspartner i vanskelige valg og situasjoner. Det er godt å ha noen i nærheten som vet hvor nådeløst skuespilleryrket kan være og har tråkket i de samme sporene, sier Jakob. Han drømte om å bli skuespiller allerede som 11-12 åring, kom inn på Statens teaterhøgskole som tidenes nest yngste elev og videreutdannet seg på Teaterskolen i København. Der ble han ansatt på teatret Mungo Park utenfor København og har også spilt på Rogaland teater.

– Det er et privilegium å få lov til å fortelle historier både på film og teater. Men filmlaging er en ekstrem prosess som krever et vanvittig maskineri. Det er den dyreste kunstformen som bruker de største ressursene. Prosessen fra manus til klipping kan ta årevis. Så kommer dagen da det står hundre mennesker rundt et kamera og man klarer å fange 30 sekunder på film. Så er det lunsjpause og man står igjen med smaken av et bittelite øyeblikk. Det er ren gastronomi. I teateret strekker man hele buen og formidler magien sammen med publikum. Teatret er den store gryteretten og film er gourmetrestauranten. Begge deler smaker godt.

Etter snøføyka på Lillehammer med sverd og brynje skal Jakob Oftebro forvandle seg fra barsk birkebeiner til myk barnefar. Han skal spille i den nederlandske filmen
Disapearance til regi av Oscarnominerte Boudewijn Koole som laget
Beyond Sleep i Norge i fjor. Det er som kjent deilig å være norsk skuespiller i Danmark.

 

INFO

– Jakob Oftebro født 12.01 1986 i Oslo

– Bakgrunn: Statens teaterhøgskole, Statens Teaterskole i København

– Aktualitet: Spiller Nico i
Skammerens datter med norsk premiere 1.mai 2015

– Foreldre: Skuespiller Nils Ole Oftebro og journalist Kaja Korsvold.

 

Filmografi:

2016 Birkebeinerne

2016 Tordenskiold

2015 Skammerens datter

2015 Guldkysten

2014 1864

2013 Tyskerungen

2013 Victoria

2012 Kon-Tiki

2012 Reisen til julestjernen

2011 Varg Veum – Svarte får

2008 Max Manus

2004 Bare Bea

TV serier:

Erobreren, Broen, Lillyhammer

Priser: Nordens språkpris 2014

      Shooting Star i Berlin 2014