(BERLIN) Georg Elsers bombe var 13 minutter unna i å ta livet av Føreren den 8. november 1939. Hadde han lykkes hadde han endret verdenshistorien, sier filmskaperen Oliver Hirschbiegel.

– Nazistene forsøkte å femstille ham som engelsk spion og idiot. I etterkrigstiden ble Georg Elsers attentatforsøk glemt i historiebøkene. Først de siste årene har han fått oppreisning og den status han fortjener, forteller Oliver Hirschbiegel.

Under Hitlers årlige tale i Bürgerbraukeller, sammen med toppledelsen i nazistpartiet – blant dem Joseph Göbbels, i München den 8. november 1939 eksploderte en bombe under Hitlers talerstol. Bomben ville garantert ha drept ham, men Hitler og nazitoppene forlot Bürgerbraukeller tidligere en planlagt. Bomben bommet med 13 minutter, men drepte åtte av de tilstedeværende.

Samme dag blir en mann arrestert ved den sveitsiske grensen, mistenkt for å være i besittelse av mistenkelig objekter. Den arresterte er Georg Elser, og på ham finner grensevaktene både tegninger av en bombe og  av Bürgerbraukeller i München. Elser ble sendt til konsentrasjonsleiren Dachau. Her ble han holdt fanget inntil han ble henrettet på ordre fra Hitler den 9. april  1945 – bare dager før Adolf Hitler selv begikk selvmord.

Fascinert av historien

– Hvorfor nok en film om Det tredje riket?

– Jeg tenkte ikke at jeg skulle lage noe mer om Det tredje riket etter Der Untergang. Men jeg har alltid vært fascinert av Georg Elser, jeg har kjent til historien lenge og sånn manuset tok for seg historien var veldig bra, forteller den tyske stjerneregissøren som etter Der Untergang opplevde at hele Hollywood vil ha ham til sine prosjekter.

Georg Elser attentatforsøk er kommet i skyggen for et annet attentatforsøk mot Hitler, kjent som Operasjon Valkyrie, ledet av en gruppe tyske offiserer som ønsket fredsforhandlinger med de allierte, men det er Georg Elsers attentatforsøk som virkelig ville ha endret verdens hvis han hadde lykkes.

– For de fleste er ikke denne historien veldig kjent. Jeg visste om den. Min tolkning er at det har vært pinlig for det tyske samfunnet og for eliten at en mann av arbeiderklassen, fra en liten landsby i sørlige Tyskland, er den eneste i 1938 som ser at denne nazistiske bevegelsen kommer til å føre menneskeheten inn i katastrofe og at noe må gjøres.

Ekstraordinær visjon

Georg Elser hadde ingen kunnskaper om bomber. Gjennom testing og prøving kom han frem til den ideelle konstruksjonen. Han jobbet helt for seg selv.

– Helt alene planla han den perfekte bomben, den er en perfekt konstruksjon. Og helt uten hjelp fikk han bomben inn og fikk plassert den. Stauffenberg og hans gruppe begynte ikke å foreta seg noe før i 1942. Attentatet i 1941 feilet. Du trenger ikke mye fantasi i 1942 for å se at denne galskapen må stoppes. Verden står i flammer. I 1938 derimot, er majoriteten av tyskerne faktisk veldig tilhengere av å feire at de er tyske. Økonomien begynner å gå bra igjen. De har den mektigste armeen i verden. De har fantastiske veier. Og så å stå opp og si at «dette er ikke bra». Dette er verre enn fascisme, verre enn noe annet som har hendt i verden. Det er en ekstraordinær visjon. Det er klart at det er irriterende for folk.

Etter at Elser ble tatt, spredte nazistene at han slett ikke hadde gjort det alene. Men at han var en marionett for engelskmennene.

Tatt til fange

– Elser gjorde selv feilen som sørget for at han ble tatt?

– Han visste ikke engang at det var en grense der han var. Han hadde ikke et pass som var gyldig og han hadde på seg tegningene til planlegge attentatet.

– Hvorfor er han glemt i ettertid?

– Kunnskapen om ham var ikke undertrykt. Men ingen tok vare på ettermælet hans og plassert ham med von Stauffenberg. Kanskje det var en kollektiv ignoranse. Det er en gåte.

Operasjon Valkyrie som ble gjennom ført av von Stauffenberg og noen andre offiserer den 20.juli 1944 er i ettertid blir stående som det mest kjente symbolet på tysk motstand mot Hitler under den andre verdenskrig.

– Hvordan ser du på Bryan Singers Valkyrie med Tom Cruise i hovedrollen?

– Valkyrie er en veldig anglosaksisk måte å se historien på, det er en veldig amerikansk film. Så for meg som tysker, er det ikke så lett å sette ord på den, humrer han.

Ansvar

– Hvordan opplever dagens unge tyskere Hitler-epoken?

– Unge mennesker ønsker ikke å ta ansvar for krigen. Men saken er at vi for evig og alltid vil være forræderne. Vi var og er ansvarlige for de største uhyrligheter som er begått mot andre mennesker. Det er en genetisk sak. Det er som en forferdelig stor familiehemmelighet. Om din familie var ansvarlige for på mest grusomme vis å myrde en annen familie, ville du gått rundt og snakket om hva onkelen din gjorde?

Etter krigen har tyskerne på mange måter skammet seg, de har lagt historien på bordet, men Oliver Hirschbiegel mener at det ikke var noen andre måter å gjøre det på.

– Vi måtte bare se det ansikt til ansikt. Vi måtte jobbe med det, det gjør vi fortsatt. Vi kommer aldri til å bli ferdig med det. Vi må se bak spørsmålene, det er veldig mye å lære fra det.

Der Untergang-sketsjer

Scener fra Der Untergang  er populære som utgangspunkt for parodier på You tube?

– Jeg er veldig klar over dem. Jeg får stadig tilsendt lenker over nye parodier. Og jeg må si de fleste av dem er veldig morsomme. Og hva kan vel være bedre enn at folk ler av Hitler? Det første og beste vi lærte av jødene er å bruke humor som et våpen. Og selvfølgelig som et forsvar. Det er en god medisin mot alt det grufulle.

– Christian Friedel gjør en imponerende rolle som Georg Elser. Hvorfor tenkte du at han måtte være rett mann for rollen?

– Jeg så ham i Det hvite båndet av Michael Haneke. Jeg var veldig imponert over arbeidet hans. Jeg tenkte; Han vil jeg jobbe med. Han var dog litt for lubben, og vanskelig for meg å caste. Han har et veldig spesielt ansikt. Men det gikk jo noen år til jeg skulle caste Elser, og da kom han til audition og han hadde jo gått ned så mye i vekt! Han så jo ut som Elser.

– Mange ville spille ham for det er en rolle som er med i omtrent alle scenene. Men Christian var eksepsjonell. Det virket som om Elser var inni ham. Det måtte bare bli ham.

Ville ha endret historien

– Hva tror du hadde skjedd hvis Georg Elser hadde lyktes?

– Det var ingen som kunne erstatte Hitler. Det er viktig å forstå at det ikke var én eneste politisk leder i hele Europa, eller verden, kanskje med unntak av den japanske keiseren, som hadde en slik makt, energi og karisma som Hitler hadde. Det er veldig vanskelig for oss å forstå i dag. Men han var den mektigste personligheten i sin tid i Europa. Samtidig så er det viktig at de fleste av de fremste nazistiske lederne, hans nærmeste rådgivere, var med ham til møtet i München. Det hele hadde kollapset som et korthus om de alle hadde dødd, mener Hirschbiegel.

– Jeg tviler på at angrepet på Frankrike hadde blitt gjennomført. De hadde nok istedenfor forhandlet. Og hele Holocaust hadde aldri, aldri blitt gjennomført fordi samme dato som Elser forsøkte å ta knekken på Hitler og nazieliten, var samme dato som Krystallnatten.

Tilbake til tysk film

Etter Diana, som fikk svært blandede kritikker, følte Oliver Hirschbiegel at han hadde behov for å komme tilbake til tysk film etter å ha arbeidet i Hollywood og England.

– Jeg vil reise hvor som helst. Jeg kan dra til Frankrike, til Polen – jeg kan filme på polsk, bare jeg har et tema som fascinerer meg. Elser er en universell film. Etter Diana, som du vet ble kraftig kritisert av britene, virker det som om tyskerne har gjenoppdaget meg. Jeg begynte å få mange flere manus tilsendt og flere tilbud. Tyskerne likte Diana, men den gjorde det ikke så bra. Den vil alltid refereres til som «filmen engelskmennene ikke likte». Jeg leser kritikker for å se om det er noe de skriver som jeg faktisk burde tenke over. Jeg leser kun intelligente anmeldelser. Da er det ikke viktig om de slakter den eller liker den. Men generelt leser jeg ikke kritikker. Og nei, jeg angrer ikke på at jeg lagde Diana, man tar ikke på seg en slik film uten å vite at det kan gå virkelig rett vest.

Vold

– I Elser er den noen usedvanlig grusomme torturscener – er du redd for at de kan virke frastøtende på kinopublikummet?

– Det følger et ansvar for enhver regissør når det kommer til voldsscener. Og jeg kan ikke la vær å hvordan Gestapo var. Jeg trenger å vise det for å gi publikum et klart inntrykk av hvordan det var. Spesielt i dag kanskje, hva betyr det å bli torturert. Hvordan man blir som et dyr i enkelte situasjoner. Fordi man snakker om at tortur «i noen sammenhenger» er ok. Da har de allerede tråkket over denne grensen som jeg vokste opp med. Voldtekt er ikke ok, tortur er ikke ok. Fysisk ydmykelse av en annen person er ikke ok. Å drepe et annet menneske er ikke ok. Jeg lever nå i en verden der det er ok å ta knekken på en terrorist. Men det er fremdeles et liv.

– Vi trenger mennesker som Georg Elser. Vi trenger mennesker som Edward Snowden – folk som har mot til å stå opp mot den uretten som begås, sier Oliver Hirschbiegel.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen