Hevnens kvinner

Hevn er spilt inn i Sogndals mektige og klaustrofobiske landskap med Siren Jørgensen i hovedrollen.

Hevnens kvinner gumler fredelig på en liten kaférett og forsikrer at de ikke er spesielt hevntørstige i privatlivet. Siren Jørgensen mener hun er for konfliktsky, men i en annen tidsperiode kunne nok hevnen kle henne. Kjersti Steinsbø erklærer seg som lys og lett til sinns og har overasket seg selv med å spillefilmdebutere med et drama som Ingvar Ambjørnsen har karakterisert som sitt aller mørkeste. Hun har brukt 4 år fra idé til ferdigskrevet manus og var lenge i tvil om «Dukken i taket» egnet seg til å bli film. 

Spennende historie

– Ambjørnsen har skrevet en spennende historie, men den er basert på indre tanker og lange monologer, som kan være vanskelig å overføre til film. Men det var noe med hovedpersonen Rebekka som fascinerte og gav meg denne «Lonesome Ranger» følelsen som vi kjenner fra western filmen. En karakter rir inn i et lite samfunn , orkestrer en hevn, ødelegger alt og rir ut med bygda i flammer bak seg, sier Kjersti Steinsbø. Hun har skrevet om historien, har forandret plottet, men beholdt kjernen og atmosfæren i romanen. Hun har også flyttet handlingen fra sør- til vestlandet.  – Jeg var veldig bevisst på å legge handlingen til et fjordlandskap med stupbratte fjell og dype daler. Fjellsidene virker både beskyttende og truende. Atmosfæren innerst i fjordarmen er klaustrofobisk, som en trykk-koker som når som helst kan koke over.

I
Hevn kommer en kvinne (Rebekka) til denne lille bygda for å hevne sin søster for et overgrep begått i fortiden, og som fører til at søsteren tar sitt eget liv mange år senere. Rebekka sjekker inn på bygdas hotell under falsk navn, utgir seg for å være journalist som skal skrive en reisereportasje og tar kontakt med overgriperen og hans familie. Han er nå en aktet og respektert mann i bygda og eier av hotellet. Rebekka innynder seg hos kona, manipulerer sine omgivelser og tar en utspekulert hevn.

Plikt og kjærlighet

– Hva slags hevner er hun egentlig?

– Hun er ingen Kill Bill-karakter som går berserk med et våpen, men en vanlig kvinne som har tatt vare på søsteren sin de siste årene, både av plikt og kjærlighet og satt sitt eget liv på vent. Når søsteren tar sitt eget liv forandrer det henne og utløser  undertrykte, vonde og mørke følelser i Rebekka. For å ta hevn både for seg selv og søsteren bruker hun infame knep, setter feller og utnytter og manipulerer folk rundt seg. Jeg mistenker henne for å bli høy på denne makten som hevnen gir. Samtidig er hun en hevner med kvaler som gripes av tvil om at hun gjør det riktige. Hun er en komplisert person og ikke udelt sympatisk, mener Siren Jørgensen. 

– Rebekka kommer til bygda i affekt, med en kniv, et klart mål om hevn og en mislykket plan om å drepe. Det å kjøre en kniv inn i et annet mennesker er nødvendigvis ikke lett.  Jeg synes det er spennende å utforske hvor langt et vanlig menneske i sorg og sjokk kan gå for å oppnå en hevn som hun mener er rettferdig. Publikum skal kunne tenke; kunne jeg også har gjort dette her? spør Kjersti.

Hevnens vesen

Regissør og skuespiller blir tankefulle over et glass eplemost og diskuterer hevnens vesen. Siren mener hevn sitter dypt i mennesket, de fleste av oss har lekt med hevntørstige tanker om å ødelegge for folk som fortjener det. Derfor elsker vi historier hvor rettferdigheten seirer og drittsekkene blir banket opp. De moralske problemene dukker opp når hevnen også treffer de uskyldige, slik som i denne filmen.  Kjersti tenker på hevnens konsekvenser og siterer filosofen Konfucius; den som tar hevn må grave to graver, en for deg selv og en for den du hevner deg på. For Rebekka i filmen er det for enkelt å drepe overgriperen, hun vil ta fra ham ALT som gjør livet hans verdt å leve!

 -I arbeidet med manuset tenkte jeg at dette er jo en tragedie og da må hevneren gå til grunne. Men hevn kan også være katarsis, en renselse og kanskje kan Rebekka komme ut av det som et bedre menneske? Selv om det ikke er politisk korrekt. Jeg har forsøkt å ikke peke for mange moralske fingere og overlate til publikum om de liker eller hater henne og håper at noen forstår henne.

Første hovedrolle

Hevn er Siren Jørgensens første hovedrolle på film. Hun er mest kjent som teaterskuespiller, har spilt Desdemona mot Hollywood stjernen Bill Pullman i Othello på DNS i Bergen og er snart premiereklar på Folketeateret i «Mary Poppins».  Kjersti og Siren kommer begge fra Stord, har gått på skole, sunget i kor sammen og kjent hverandre i tjuetre og et halvt år.  Da Kjersti gikk på filmskole i Praha lovet hun barndomsvennen en hovedrolle på film. – Jeg husker øyeblikket som en smule vått og beveget og trodde aldri det ville skje. Men det har vært deilig å debutere i en stor filmrolle med en regissør og et prosjekt man kjenner godt. Vi hadde snakket så mye om karakteren på forhånd at det var tydelig hva hun ville og slapp unna diskusjoner om dypt psykologiske ting. Innspillingen gikk som en drøm. Det var ren luksus.

Kjersti skrev manus uten en spesiell skuespiller i tankene og ville først og fremst skape en karakter. – Plutselig skjønte jeg at Siren var helt riktig for rollen, fordi hun har et fantastisk register og en utrolig spennvidde fra det ultrafeminine til det tøffe maskuline, fra det såre og skjøre til det harde. Det er overraskende at ingen har snappet henne opp før i store filmroller, sier Kjersti. Siren blafrer divakokett med øyevippene og erklærer at det er utrolig kjekt for selvfølelsen til en skuespiller å være kompis med Kjersti.

Kvinner foran og bak kamera

Filmen ble spilt inn på ærverdige Mundal hotell i Fjærland i Sogndal kommune og filmcrewet bodde på location i hotellet. Kjersti mener de har satt Norgesrekord i kvinner på sett fra regi og produsent til lyd, scenograf og fotograf.  – Fotografen Anna Myking hadde til og med babyen med på settet, slik at vi måtte legge inn ammepauser, forteller Kjersti og mener at «Hevn» tross feminin overdose bak kamera er ingen utpreget kvinnefilm. – Jeg har problemer med begrepet kvinnefilm, det er et slags Mikke Mus ord som jeg faktisk ikke helt forstår. Filmopplevelsen er subjektiv. Jeg håper å ha laget en spennende og engasjerende film med troverdige karakterer.

 

FAKTA


Siren Jørgensen 38 år fra Stord

– Debuterer på film i en hovedrolle i Hevn

– Utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1999 – 2002)

– 3 år ved Teatret Vårt i Molde

– Flere roller ved Det norske teater i Oslo

– Ansatt på Den Nationale Scene i Bergen

– Aktuell på Folketeatret i Oslo i «Mary Poppins»

 


Kjersti Steinsbø født på Stord i 1976

– Langfilmdebuterer med Hevn. Regi og manus.

– Cand.mag i film/fjernsyn, litteratur og teatervitenskap ved Universitetet i Bergen

– Filmskolen FAMU i Praha

– Flere kortfilmer bl.a. «Liten knute» og «Forlat oss vår skyld»

– Medeier i prod.selskapet MadMonkey