Ruben Östlund stiller spørsmålet vi all som har vært på Samtidsmuseet undrer på – blir en veske kunst om den plasser på gulvet i et kunstmuseum?

Tidlige har den svenske filmskaperen gitt oss
Gitarmongo, De ufrivillige, Play og
Turist.  Med
The Square setter han søkelyset på menneskelige dilemma. Vi møter den skilte danske kuratoren Christian (Claes Bang) som jobber på en fint kunstmuseum rett ved det kongelige slottet i Stockholm. Han er en mann med suksess, men som også har moralske prinsipper som han prøver på å følge – og når han feiler vil han gjerne gjøre opp for seg.

Privat kommer han i knipe når han blir ranet og frastjålet mobilen og lommeboken. Hans grep for å få det hele tilbake setter ham i vansker. Det får fokus fremfor jobben hvor han svikter når et par unge reklamefyrer lager en Youtube-video som er sluppet utenfor hans kontroll og setter museet i vanry. Ruben Östlund stiller også spørsmålet om hvor grensen går for ytringsfriheten pressekonferansen hvor Christian offentliggjør sin avgang. Det er den viktigste debatten filmen tar opp i tillegg til den setter søkelyset på et segregert samfunn. 

Regissøren viser oss et kaldt samfunn der ingen stiller opp for de svake. Ruben Östlund forteller det hele med absurd humor og kan minne om Lars von Triers
Direktøren for det hele. Danske Claes Bang briljerer i rollen som Christian i en film som ellers byr på en rekke solide skuespillerprestasjoner. 

The Square er en helstøpt film på alle måter. Ruben Östlunds regi, Fredrik Wenzels glimrende foto sammen med filmmusikken som underbygger både humor og angst, gjør dette til en helstøpt filmopplevelse.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen