Det er gode tider for grøsserentusiaster, som har kunnet fryde seg (skrekkblandet som det måtte være) med mange sterke og til en viss grad nyskapende tilskudd til sjangeren de siste årene. Ikke minst innen hva noen omtaler som ”arthouse horror”, altså skrekkfilmer som fokuserer på stemning og karakterskildring framfor billige ”jump scares” og for lengst oppbrukte handlingsforløp.
Ari Asters debutfilm kan skilte med en fremragende Toni Collette i hovedrollen som kunstneren Annie Graham, som ikke nødvendigvis føler den forventede sorgen over det nylige tapet av sin mor. Ikke desto mindre hviler morens tilstedeværelse stadig som et spøkelse – muligens også i bokstavelig forstand – over Annies ikke spesielt funksjonelle familie, som inkluderer den sindige ektemannen Steve (Gabriel Byrne), den pot-røykende tenåringssønnen Peter (Alex Wolff) og den tilbaketrukne yngre datteren Charlie (Milly Shapiro).
Hereditary skildrer en komplisert og ambivalent sorgprosess hos en familie med motstridende og til dels manglende følelser overfor hverandre, i en historie som tar noen uventede og svært ubehagelige vendinger (som det vil være ufint å gå inn på her). I all vesentlighet lykkes filmen godt med å kombinere stemningsfulle og opprivende grøss med nyansert, interessant og til dels troverdig mellommenneskelig drama. Tidvis føles imidlertid fortellingen noe ufokusert, med en i overkant lang spilletid som leder opp til en siste akt som ikke er fullt så elegant og sjokkerende som man kunne håpet på.
Med det sagt, har både slutten og filmen for øvrig så avgjort mange skikkelig ”creepy” stunder. Og ujevnhetene forhindrer ikke Hereditary i å holde et bemerkelsesverdig høyt nivå både som velspilt karakterdrama og som klassisk gyser, som forbilledlig nok unngår de mest forslitte sjangerkonvensjonene.