Coronaviruset preger i veldig stor grad dagens nyhetsbilde.Det er stor etterspørsel etter informasjon, men det er også behov for å la seg underholde. Virus, epidemier og pandemier er ofte brukt som filmatisk antagonist og her er de ti beste filmene om dette temaet.

Et virus er en mikroorganisme som står bak mange av sykdommene vi kjenner til. En pandemi er en sykdom som rammer mange mennesker over et stort geografisk område. Virus, epidemi og pandemi er derfor unektelig et godt utgangspunkt for å lage fiksjonsfilm innenfor alle mulige sjangere.

På 1980-tallet var trusselen for atomkrig mennesket store frykt. Temaet var velbrukt i litteratur og i filmens verden og det store eposet som skulle skape presedens for den postapokalyptiske filmen var Mad Max 2 (1981). En sivilisasjon i ruin preget av kaos og anarki hvor enkeltindivider streifer målløst i ørkenaktig landskap. Mat, vann, våpen og bensin er det som er verdt å kjempe for.

Katastrofefilmen gjenoppsto på 1990-tallet med påkostede effekter i form av vulkaner, tornadoer, massive ulykker eller forlis samt asteroider på kollisjonskurs mot jorden i Twister (1996), Vulcano (1997) og Armageddon (1998). En motreaksjon i en mindre skala i form av en usynlig trussel preget det nye millenniet. Frykten for virus og sykdommer som SARS, ebola og fugleinfluensa samt biologisk krigføring har tydelig satt sine spor fra infertilitet i Children of Men (2006) til utenomjordisk trussel i The Invasion (2007).

10. Doomsday

Eksempelet som best illustrerer overgangen fra 1980-tallets postapokalyptiske bølge til den moderne æraen er Neil Marshalls Doomsday (2008). Filmen er en herlig og moderne hyllest til en æra regissøren elsket med klassiske filmer som Mad Max, The Warriors og Escape From New York.

I 2008 bryter det ut et dødelig virus i Scotland som tar livet av hundre tusener av mennesker og som truer hele Storbritannia. Den eneste måten å hindre spredningen på er å isolere hele området fra resten av landet. Sperringer, portforbud og all kommunikasjon kuttes av. Som et endelig tiltak bygges en mur fra kyst til kyst, som deler Storbritannia i to. De som forlates på den andre siden av muren blir etterlatt for å dø.

27 år senere oppdages viruset i London. I frykt for en ny epidemi sendes en elitegruppe til den andre siden av muren for å hente en kur mot viruset. Neil Marshall låner elementer fra sine favorittfilmer, ikke ulikt Quentin Tarantino. Her er det gjenkjennelige elementer samtidig som han har laget en forrykende actionfilm på høyt gir.

Marshall har senere laget noen av de mest actionfylte episodene i Game of Thrones samt nytolkningen av Hellboy (2019). Han hadde en oppfølger til Doomsday klar i tankene, men etter at den ikke ble like suksessfull som ønsket var det ikke god nok økonomi til å jobbe videre på den.

9. Blindness

Det mer jordnære og seriøse dramaet knyttet til virus og pandemier finner vi i den mer kunstneriske Blindness (2008). Filmatiseringen av Nobelprisvinneren José Saramagos roman Blindness fra 1995 er regissert av Fernando Meirelles som fikk stor anerkjennelse for City of God (2002) og The Constant Gardner (2005).

En mann mister plutselig synet og verken hans lege eller andre skjønner hva dette skyldes. Andre som har vært i kontakt med ham har også mistet synet og snart aner man konturene av en mystisk epidemi. De smittede sendes til et isolat, en slags interneringsleir, hvor de voktes av bevæpnede soldater. Kun legens kone, spilt av Julianne Moore, har synet i behold.

Nok en gang har en epidemi brutt ut samtidig som samfunnet brytes ned i kaos. Regjeringen varsler krise, verdenssamfunnet prøver å finne en kur. I interneringsleiren gjør enkelte innsatte opprør, tar kontrollen over den livsnødvendige matrasjoneringen og krever tjenester av de andre i bytte mot mat.

Blindness er en svært poetisk film i all sin grusomhet. Den har et veldig lyst og hvitaktig bilde som forsterker den melkehvitaktige følelsen de blinde har. Blindness var åpningsfilmen under filmfestivalen i Cannes 2008 og holder fortsatt høy kvalitet 12 år senere.

8. It Comes at Night

Hva ville du gjort og hvor ville du dratt om det brøt ut en pandemi? En slags realistisk og troverdig variant av dette finner vi i den svært gode It Comes at Night (2017). Dette er en jordnær, men svært intens versjon på et pandemisk virusutbrudd.

Paul, spilt av Joel Edgerton, har sammen med kone og sønn søkt tilflukt fra en ukontrollerbar pandemi i en avsidesliggende hytte. De har skapt seg et nytt liv med trygghet i en svært voldelig, kaotisk og særs uoversiktlig verden. En dag hører de banking og noen desperate mennesker som prøver å komme seg inn i deres hjem.

It Comes at Night er nok et bidrag i den den nye skrekkfilmbølgen «Elevated horror». En smartere og mer raffinert kvalitetsutgave av skrekkfilmen med kunstneriske tilsnitt. Begynnelsen av bølgen var den innovative og svært vellykkede virusrelaterte grøsseren It Follows (2014).

Fellesnevneren for både It Comes at Night og It Follows er at de ligger nærmere det mer intellektuelle dramaet enn den rendyrkede skrekkfilmen. Samtidig byr de på det stilistiske og mystiske med snikende og underliggende ubehag fremfor billige sjokk.

7. I Am Legend

I 1954 skrev norskamerikaneren Richard Matheson romanen Det siste mennesket og siden skulle boken danne grunnlag for ulike filmatiseringer. I The Omega Man (1971) med Charlton Heston har en bakteriekrig mellom Sovjetunionen og Kina skapte en pest som utryddet USAs befolkning. I denne sammenhengen ser vi på I Am Legend (2007) med Will Smith.

Omtrent 100 personer døde av fugleinfluensa samme år som utgivelsen av I Am Legend. I filmen har forskeren Alice Krippin klart å genmanipulere et virus og gjort det mulig å kurere kreftsyke. I starten virker alt veldig lovende, men etter hvert viser pasienter tegn til rabies. Tre år senere er Robert Neville det eneste mennesket i New York. Han tråler gatene alene etter mat samtidig som han forsker på en mulig reversering av viruset.

I Am Legend er nok den mest dystopiske av virus- og pandemifilmene med kun et gjenlevende menneske. De få som var immune mot viruset har blitt drept av rasende vesen som ikke tåler dagslys og Neville prøver å finne en kur for å gjøre dem til mennesker igjen. Filmen er smart fortalt med stadige tilbakeblikk til utbruddet av viruset og samfunnets kollaps.

Regissør Francis Lawrence skulle lage flere filmer i dystopiens tjeneste med de tre siste i Hunger Games-franchisen. Warner Bros. derimot har i mange år jobbet med å lage en oppfølger til I am Legend og nok en gang kan det være en god tematisk mulighet for dette.

6. World War Z

Blockbusteren World War Z (2013) er den mest påkostede av de virus- og epidemirelaterte filmene på denne listen. Filmen befinner seg i ytterkanten, og på grensen til, zombiefilmsjangeren, og selv om ordet zombie blir brukt og omtalt i filmen, er tematikken i World War Z virus og pandemi med fokus på å finne en kur.

FN-observatøren Gerry (Brad Pitt) kommer seg ut av storbyen med sin kone og to barn akkurat i det en epidemi bryter ut og sprer seg lynraskt. Han rekrutteres av myndighetene og får i oppdrag å finne ut hva som forårsaket det første utbruddet mot at hans familie er i trygghet hos militæret.

Det handler om å finne kilden til epidemien og lage en vaksine. Ulike scenario og årsaker antydes, blant annet fugleinfluensa, men det er ingen konkrete svar. USA og etter hvert verden opplever voldelige utbrudd med svært raseri etter at de har blitt smittet. Plyndring og unntakstilstand med samfunnets påfølgende kollaps illustreres på effektivt vis.

World War Z (2013) er slag på slag med intense sekvenser og har spilt inn over 540 millioner dollar på verdensbasis. En oppfølger har lenge vært i anmarsj. Manus ble skrevet i 2014 og lansering skulle være i 2017. David Fincher var senere knyttet til oppfølgeren, men også han kansellerte oppdraget etter hvert. Siste forklaring på forsinkelsen har vært Kinas forbud mot zombiefilmer, men at det stadig jobbes med en mulig oppfølger.

5. Andromeda-trusselen

Filmen som ansees som mest vitenskapelig korrekt, og som også lenge var prototypen på filmer om virus, epidemi og pandemier, er The Andromeda Stain (1971). Michael Crichton skrev ikke bare romaner som Jurassic Park og Sphere, men han var også utdannet lege. Derfor var romanen The Andromeda Strain svært nøyaktig i sin fremstilling av forskning, identifisering av og hvordan noen kunne være immun mot virus.

Et virus ankommer en liten landsby i Nevada-ørkenen gjennom en styrtet satellitt og tar livet av de fleste av dens 68 innbygger. Satellitten blir tatt med til en forskningsstasjon samtidig som forskere på ulike felt blir plukket opp og ført til basen. Nå begynner et kappløp mot tiden før viruset kan spre seg til resten av landet og utslette hele den amerikanske befolkningen.

Filmen mikser elegant flere temaer som romkappløpet, den kalde krigen og ikke minst virus og en utslettende pandemi. Har det amerikanske forsvaret forsøkt å få tak i biologiske prøver fra verdensrommet for å bruke i biologisk krigføring på jorda? Og er dette et biologisk forsøk som går galt og som kan utslette hele landets befolkning?

The Andromeda Stain var svært høyteknologisk for sin samtid med påkostede effekter og kulisser. Den kan nok føles mindre imponerende ut i dag og er noe datert. Den handler mye om forskere som ser på dataskjermer, men på en annen side så er det vel nettopp dette som skjer i jakten på et dødelig virus. Regissør Robert Wise hadde vunnet Oscar for beste regi og beste film med West Side Story ti år tidligere og gjentatt bragden med The Sound of Music (1965). Ikke uventet ble The Andromeda Stain også en god suksess da den kom på kino.

4. 28 Dager senere

I starten på det nye millenniet kom en ny type virusfilmer hvor de infiserte beveget seg svært raskt og hadde et enormt raseri. Danny Boyle uttalte at hans 28 Days Later (2002) hadde røtter i George A. Romeros The Crazies (1973) istedenfor hans zombiefilmer. Interessant nok ble samme tilnærming også brukt i Zack Snyderss nytolkning av Romero i Dawn of the Dead (2004).

Det er 28 dager siden dyrevernsaktivister frigjorde aper fra et laboratorium hvor det foregikk biologiske eksperimenter. Når Jim (Cillian Murphy) våkner fra koma, har viruset spredt seg til hele Storbritannia og forvandlet størsteparten av befolkningen til rasende og raske individer.

Filmen ble sluppet nøyaktig samtidig som SARS-utbruddet i 2002 hvor over 8000 infiserte og 774 dødsfall skulle forsterke fiksjonsuniversets frykter. Til tross for at Boyle selv mente 28 Days Later ikke var noen zombiefilm ble han hyllet for å revitalisere den svært forslitte sjangeren. Viruset smitter gjennom en enkelt liten bloddråpe og de som blir smittet får et permanent morderisk raseri.

Den habile oppfølgeren 28 Uker senere (2007) tar opp tråden seks måneder senere og det ordinære livet i Storbritannia er fortsatt på et minimum. Det har vært snakket om en tredje film i mange år, men uten at den har materialisert seg. Med dagens situasjon skulle en tredjefilm nok en gang være aktuell.

3. Outbreak

Viruseksperten Sam Daniels (Dustin Hoffman) sendes til den afrikanske regnskogen i Zaire for å undersøke utbruddet av et virus kalt Motaba. En ape som bærer viruset havnet på et skip på vei til USA og snart blir hundretusener av innbyggere i California smittet av viruset. Viruset er svært farlig, svært smittsomt og brer seg med lynets hastighet.

Daniels´ tidligere kone Robby, spilt av Rene Russo, jobber med å hindre epidemier å spre seg. Målet er å finne en vaksine som kan stanse epidemien, som i verste fall kan drepe hele den amerikanske befolkningen.

Samtidig som Outbreak (1995) ble lansert på kinoer rundt om i verden startet et virkelig Ebola-utbrudd i Zaire som førte til 254 dødsfall. Om denne dommedagsprofetiens oppfyllelse var med på å trekke ytterligere folk til kinoene er uvisst, men Outbreak ble en fenomenal suksess og spilte inn nærmere 200 millioner dollar på verdensbasis.

Outbreak er først og fremst en underholdningsfilm, men er samtidig en av de viktigste blant virus- og pandemifilmer. Den er ganske korrekt i fremstillingen av hvordan et virus sprer seg, men har samtidig en litt mindre troverdig underhistorie om hvordan militæret ønsker å bruke viruset som våpen.

2. Twelve Monkeys

Et lite år etter Outbreak kom nok en film hvor aper, virus og dødelig pandemi var tematikken. Terry Gilliam hadde blitt inspirert av den franske kortfilmen La Jetée (1962) som omhandlet mennesker som lever under jorden etter andre verdenskrig og som leker med tidsreise. Med 12 Monkeys (1995) skapte Gilliam et særegent dystopisk filmunivers hvor 5 milliarder dør av et virus.

Året er 2035. James Cole, spilt av Bruce Willis, får kortet ned sin dom ved å jobbe på overflaten i et øde postapokalyptisk landskap. De som bor i undergrunnen, har en plan om å befolke overflaten ved å sende Cole tilbake til 1990 for å spore opp hvor det dødelige viruset kommer fra. En gruppering kalt 12 monkeys har det rene viruset og planen er å finne det før det muteres slik at det kan lages en kur. Men ting går galt og Cole havner på et sinnssykehus på grunn av sine spådommer om verdens skjebne.

Gilliam har laget en slags sci-fi perle hvor Outbreak møter The Terminator. Paradokset med tidsreise-filmer er hvordan man kan tukle med framtiden og hvilke konsekvenser dette har. Det antydes at det ikke finnes noen kur, og det store spørsmålet er hva som er virkelig? Er viruset og pandemien ekte eller har Cole vrangforestillinger?

12 Monkeys ansees i dag som en av de virkelig store sci-fi klassikerne og ikke minst svært sentral blant virus og pandemi-sjangeren. Den spilte inn nærmere 170 millioner dollar på verdensbasis, ble nominert til Gullbjørnen ved Filmfestivalen i Berlin, Brad Pitt vant beste birolle ved Golden Globes og han ble også Oscar-nominert for sin rolle.

1. Contagion

Det er en god grunn til at Contagion har toppet VOD-lister rundt om i verden etter Coronavirusets utbrudd. Dette er filmen som ligger nærmest et realistisk globalt utbrudd slik som det vi nå følger i nyhetsmediene. På samme måte som dagens virkelige pandemi følger vi utbruddet fra starten av med det første offeret helt til vi får en slags løsning.

Folk er på reise rundt om i verden i Hong Kong, USA og i Europa. En slags influensa sprer seg raskt over hele verden med flere dødelige utfall. Forskere og helsearbeidere ser på sammenhengen mellom tilfellene og hvordan de kan være knyttet til hverandre. Helsedepartementet har ingen behandling eller vaksine. En epidemiolog sendes til Hong Kong, det handler om å finne en kur samtidig som stadig flere blir syke og dør. Panikken brer seg, opptøyer, kaos, unntakstilstand og samfunnet kollapser.

Contagion er den mest realistiske av alle virus- og epidemifilmene og har en jordnær, undersøkende og ikke-sensasjonell vri på temaet. Det er en gradvis føljetong fra utbrudd til mulig løsning hvor klokken stadig tikker ned.

Contagion er troverdig, den har et godt driv og tempo og er intenst redigert. Regissør Steven Soderbergh fikk mye skryt for sin faktasjekking og for å ha laget et virkelighetsnært og realistisk portrett av denne vitenskapen.

Delta i diskusjonen