Dark Universe fant sitt uttrykk i den suksessfulle Den usynlige mannen. Nå kommer en lang rekke monsterfilmer med blant andre Ryan Gosling fra regissører som har laget Rocketman og Ghostbusters.

Vi både elsker og hater de store filmkonseptene. På den ene siden liker vi produktene som er oppskriftsmessig laget for å underholde oss i noen timer. På den andre siden tar deres stadig økende makt over plassen til mindre og mer kreative produksjoner og som på sikt fører til et fattigere filmutvalg.

Rivaliserende univers

I Hollywood har de store studioene lenge kjempet en innbitt kamp for å få tak i og lansere det neste store filmuniverset. Franchiser og oppfølgere er ikke lenger nok, nå er jakten spisset mot det som er enda større. Disney har sitt omfattende Star Wars-univers og leder den rivaliserende superheltkampen mellom Marvel Cinematic Universe og DC Extended Universe. Dagens model stammer etter Disneys oppkjøp av Marvel i 2009 da de fikk samlet rettighetene til alle karakterene under et hus og det ble mulig å lage en ambisiøs og fremtidsrettet plan hvor karakterene først fikk sine egne filmer før de deretter møttes i ensemblefilmer som The Avengers.

Warner Bros.-tilknyttede DC Comics skulle spisse kampen gjennom samme strategi med Superman, Batman og ensemblefilmen Justice League, men har ikke lyktes med dette. Derfor har de nå gått bort fra ensemblefilmer og fokusert på filmer til de hver av karakterene. Warner har dessutten sitt MonsterVerse med kjente giganter og med den kommende Godzilla vs. Kong som en slags ensemblefilm i dette universet. Den klassiske modellen med enkeltstående filmer som vi kjenner gjennom mer enn 100 år med filmhistorie står for fall og det er den langsiktige megafranchisen eller filmuniverset som er i ferd med å overta.

Nytt univers

En tredje aktør som tok opp kampen med disse universene var Universal Pictures. Planen var å relansere de klassiske monsterfilmene fra perioden 1920- til og med 1950-tallet som var med på å gjøre studioet berømt. Det begynte for noen år siden med Dracula Untold (2014) som fortalte forhistorien til Vlad Tepes, mannen som etter hvert ble bedre kjent som Dracula. Det var et effektfylt actioneventyr som ble sett av rundt 50.000 på kino i Norge, men i det store fikk ikke filmen den store gjennomslagskraften den trengte for å relansere et univers.

The Mummy (2017) med Tom Cruise var et påkostet andreforsøk i relanseringen, men sjangermessig var dette en forflytning fra klassisk grøss til mer publikumsrettet eventyraction. Nick Morton (Cruise) overlever en flystyrt uten en eneste skramme og det viser seg at han er i live fordi han har sluppet løs en eldgammel forbannelse. Også denne The Mummy mislyktes i å svare til studioets forventninger og de var tvunget til nok en gang å rykke tilbake til start.

Megafranchise

Den ambisiøse megafranchisen Dark Universe hadde i tillegg til The Mummy allerede blitt markedsført med en rekke tilhørende titler. Bride of Frankenstein av Bill Condon, regissøren bak Disneys Beauty of the Beast, skulle slippes i februar 2019. En annen var Den usynlige mannen med Johnny Depp i hovedrollen samt en film med Javier Bardem i rollen som Frankensteins monster. De hadde til og med skapt et bindeledd mellom filmene med Russell Crowe i rollen som Dr. Henry Jekyll og leder av organisasjonen Prodigium, ikke ulikt Samuel L. Jacksons rolle Nick Fury for Marvel-universet.

Mens Johnny Depp ironisk nok tilbragt tid i rettsalen i forbindelse med sitt turbulente forhold til ekskona Amber Heard, oppsøkte man i stedet Jason Blum og hans Blumhouse kjent for sine suksessfulle grøssere. Nå ble det forsøkt med det som alltid fungerer: En kostnadseffektiv og skummel produksjon i mindre skala som ble markedsført på aggressivt vis. Ulempen var en pandemi som satte en stopper for kinolanseringen. I Norge ble Den usynlige mann (2020) kinolansert samtidig som covid-19 fikk landets første dødsfall.

Den usynlige mannen

Den usynlige mannen er nå sluppet på VOD, DVD og Blu-ray og begynner med Cecilia (Elisabeth Moss) som flykter fra sin voldelige og manipulerende samboer, forskeren Adrian Griffin. Hun gjemmer seg i skjul med angst og frykt for at han skal finne henne. Så kommer beskjeden om at han er død. Men hun har fortsatt følelsen av å bli iakttatt og snart starter en rekke skremmende hendelser.

Filmens hovedvekt ligger på skuespiller Moss og det underliggende ubehaget. Dette er en moderne stalker-film med en forstyrret sosiopat som terroriserer en kvinne og filmen følger dessuten oppskriften til slasherfilmen. Den usynlige mann er faktisk en effektiv grøsser som byr på flerfoldige lag med stadig ubehageligheter og som i monsterfilmer som Haisommer (1975) skapes spenningen i fraværet av monsteret.

Innovativ

Regissør Leigh Whannell som har regissert Insidious 3 (2015) og Upgrade (2018) for Blumhouse tidligere har skapt en moderne, men jordnær og realistisk oppgradering med dagsaktuell tematikk. Det er en innovativ og spennende thriller som treffer riktig der The Mummy feilet og den er langt friskere sammenlignet med John Carpenters daterte Den usynlige mannen (1992) og Paul Verhoevens Hollow Man (2000).

Ser man bort fra Covid-19 så klaffer alt med det tredje lanseringsforsøket av Dark Universe. Studioet Universal har innsett at denne oppskriften har lyktes både hos kritikerne og publikum og har derfor satt en rekke filmer i produksjon. Leigh Whannell neste film er Wolf Man med Ryan Gosling i hovedrollen som et nyhetsanker som blir infisert av en mystisk sykdom.

Kommende filmer

Den anerkjent regissøren Karyn Kusama har tidligere bidratt med flere solide sjangerbidrag som The Inviation (2015), Jennifer´s Body (2009) og ikke minst Nicole Kidman-thrilleren Destroyer (2018). Kusamas kommende prosjekt er å lage en ny tolkning av Dracula tro mot Bram Stokers roman og fortalt fra Draculas ståsted.

Et annet prosjekt er Paul Feigs Dark Army. Med bakgrunn i komediene Ghostbusters (2016) og Bridesmaids (2011) skulle Feig sjangermessig være feilaktig ansatt, men han har i flere intervjuer forsikret fansen om sin forkjærlighet til James Whale som regisserte flere av de store klassikerne fra 1930-tallet. Dark Army er annonsert som et nytt konsept med en ny historie.

Familiemonster

Little Monsters av Toy Story 4-regissøren Josh Cooley blir en kjærlighetserklæring til det klassiske Hollywood laget som en familievennlig hybrid mellom live action og animasjon. I tillegg kan vi forvente en Frankenstein-film fra James Wan som har regissert tungvektere som Insidious (2010) og The Conjuring (2013). Dexter Fletcher er best kjent for Rocketman (2019), men interessant nok skal han lage en film om Draculas lakei Renfield. En film om Den usynlige kvinne kommer fra Elizabeth Banks og Monster Mash, en musikal i samme gate som Rocky Horror Picture Show, skal regisseres av debutanten Matt Stawki som har solid bakgrunn i musikkvideoer.

Universals klassiske monsterfilmer var tidlig pionerer gjennom årlig lanseringer og de lekte tidlig med å la karakterer fra to forskjellige filmer møttes. Frankenstein Meets the Wolf Man fra 1945 kan dermed sees som en tidlig inspirasjonskilde til de mer moderne Freddy vs. Jason og Alien vs. Predator eller Batman v Superman: Dawn of Justice (2016). Med så mange titler i anmarsj skal vi ikke se bort fra at flere av disse monsterkarakterne snart møtes i filmer slik som The Avengers eller Godzilla vs. Kong.

Delta i diskusjonen