Vi ser nærmere på Agnieszka Hollands tre siste filmer som spenner fra en roman av Nobelprisvinner i litteratur til Holocaust og hungersnødkatastrofen kalt Holodmor.
Selv om du kanskje ikke har lagt merke til det mens du har sett på flere av dine favoritt TV-serier, så har flere av episodene blitt regissert av polske Agnieszka Holland. Vi snakker om de beste seriene som The Wire, The Killing, Treme og House of Cards. Hollands filmer har dessuten blitt Oscar-nominert tre ganger med Angry Harvest (1985) for beste fremmedspråklige film, Europa Europa (1990) for beste adapterte manus og In Darkness (2011) for beste fremmedspråklige film.
Holland er en regissør som har gått litt under radaren til de fleste, men hun fortjener stor oppmerksomhet. Hun lager svært gode filmer, ofte med utgangspunkt i krigens mørke avkroker, eller fra svært interessante, men noe mindre kjente romaner. Nå antydes det at Hollands nyeste film Charlatan, som ble vist på Bergen internasjonale filmfestival i høst, kanskje får norsk kinodistribusjon i 2021. I mellomtiden tar vi en nærmere titt på hennes tre siste filmer: In Darkness (2011), Jaktsesong (2017) og Den sorte jord (2019).
In Darkness
Holland har sterke bånd til holocaust. Hennes jødiske far mistet så og si hele familien under holocaust mens hennes mor gjemte jøder under beleiringen av Warszawa.
Etter å ha laget to filmer om andre verdenskrig, Europa Europa (1990) og Angry Harvest (1985), fikk hun stadig tilsendt nye manus. Et av prosjektene hun fant interessant var et manus basert på Robert Marshalls bok «In the Sewers of Lvov» fra 1991. Den tyske okkupasjonen av den polske byen Lvov i 1941 fører til at en getto opprettes for byens 160.000 jøder, deriblant senere nazijeger Simon Wiesnthal. Gettoen renskes i 1943 og jødene som overlever massakren blir enten sendt til utryddelsesleirer eller til den nærliggende konsentrasjonsleiren Janowska. Noen heldige klarte å gjemme seg i byens kloakksystem.
Poldek jobber som oppsynsmann i byen kloakksystem. Han har også et opplegg med partneren Szczepek hvor de gjør innbrudd og gjemmer tyvgodset i kloakken. Nazistene holder byen i et jerngrep og da byens getto skal renskes møter Poldek og Szczepek på en gruppe jøder på flukt i kloakken. De vet at tyskerne betaler gode penger for de som angir jøder, men de ser også en mulighet for økonomisk gevinst og går med på å holde dem i skjul for de tyske okkupantene og ukrainske kollaboratører.
Slik som Schindlers liste (1993) og God aften, herr Wallenberg (1990) befinner In Darkness (2011) seg i kategorien holocaustfilmer om folk som redder grupperinger med jøder. Filmen bygger på en relativt ukjent, men svært interessant historie om massakre, kaos og håp. Vi følger en gruppe med jøder gjennom 14 måneder med frustrasjon i det stinkende, klaustrofobiske og mørke kloakksystemet. Nervene er i høyspenn, det er mangel på mat og vann. Og ikke minst penger for å betale for beskyttelse mot den sikre døden på oversiden. Poldek er ikke noen elskverdig karakter, men gjennomgår en forvandling fra å være skeptisk kyniker og opportunist til å bli en risikofylt helt som omfavner sitt nye bekjentskap med medlidenhet.
Regissør Holland har laget en særegen overlevelseshistorie hvor hun skildrer en vemmelig situasjon med ubarmhjertige og nådeløse tyskere som gjør ekstreme ting. Verken jøder, polakker eller ukrainere blir glorifisert. Her er helten fremstilt som en jødehatene kynisk opportunist og jødene som egoistiske og langt fra elskverdig. Det er rått og ærlig, og det finnes uklare linjer mellom helt og skurk. Det er en svært intens film i en stressende situasjon, innspilt i slitne ruiner av en by. Og det skal gå fra ille til verre da hun gjør et godt dramatisk grep og tar historien videre fra kloakken til konsentrasjonsleiren Janowska rett utenfor Lvov. Til tross for et lavt budsjett er In Darkness en solid og godt laget film! Holland har vunnet kritikerprisen i Cannes og blitt Oscar-nominert for beste fremmedspråklige film to ganger, deriblant for In Darkness. In Darkness er utgitt på DVD av nå nedlagte Atlantic Film og kan oppspores i enkelte nettbutikker. En fin Blu-ray utgivelse kan importeres fra polske nettbutikker. Filmen er dessverre ikke tilgjengelig for strømming på nåværende tidspunkt.
Jaktsesong
Hollands andre film på 2010-tallet er Pokot (2017) som ble satt opp på norske kinoer under tittelen Jaktsesong. Filmen bygger på romanen «Før plogen din over de dødes knokler» av Nobelprisvinner i litteratur, Olga Tokarczuk.
Hun er en av Polens mest anerkjente forfattere og flere av Tokarczuks romaner foreligger for øvrig i norsk utgave. I filmen følger vi den eldre kvinnen Janina gjennom et år og mystiske hendelser.
Engelsklærerinnen Janina Duszejko bor avsides til på en liten gård med sine to hunder. En høstdag forsvinner hundene og i søket etter dem finner hun et ille maltraktert rådyr. En vinternatt finner hun jegernaboen sin død på gulvet i sitt hjem med beinbiter i munnen. Samtidig preges fjellandsbyen av den rike og hensynsløse pelsoppdretteren Jarek som organiserer jakt for rikfolk. De neste månedene skal flere mystiske ting skje i dalen og flere betydningsfulle skikkelser i lokalsamfunnet blir funnet drept på mystisk vis.
Sammenlignet med flere av hennes mer alvorlige filmer er Jaktsesong laget med finurlig mørk humor på innovativt og kreativt vis. Og ikke minst et herlig rikt rollegalleri. Gradvis avdekkes de dødes tidligere handlinger med ulovlig jakt samtidig som Janina har en klar agenda. Hun er stor motstander av jakt generelt og prøver å stanse all form for jakt. Landsbyens innbyggere er svært religiøse og da hun kjefter opp presten, får hun som tilsvar at man ikke skal behandle dyr som mennesker, de har ingen sjel. Det mystiske er at bare dyrespor fører til enkelte av likene og man kan spørre seg om det er ville dyr som står bak dødsfallene?
Det første som slår oss med Jaktsesong er nydelig landskapsbilder og en fantastisk natur. Filmen er fotografert på utmerket vis. På tilsvarende vis hører vi en fantastisk og stemningsfull filmmusikk. Dette er en mørk komedie og en økologisk thriller som tar opp temaer som miljøvern og dyrs rettigheter. Det er et paradoks at man kan jakte på enkelte dyr en dag mens det er strengt ulovlig neste måned. Den tar også opp den urettferdige forskjellen mellom fattig og rik samt maktfordeling. Sjangermessig ligger den tett opp mot naturens hevn og i filmen dukker det opp en svært dagsaktuell teori om at pandemier er en konsekvens av at naturen hevner seg på mennesker fordi vi dreper og utnytter dyr. Jaktsesong vant Alfred Bauer-Sølvbjørnen under Berlinalen 2017 og er utgitt på DVD i Norge. Filmen kan kjøpes på Blu-ray fra Polen eller kan strømmes på SF anytime og iTunes.
Den sorte jord
Med den mindre fengende originaltittelen Mr. Jones (2019) demonstrerer Holland nok en gang at hun kan fortelle viktige historier om svake og undertrykte folkegrupper.
Hun forflytter seg fra holocaust i In Darkness til hungersnød og folkemord i Den sorte jord, som er dens norske tittel. Holdomor er mindre kjent enn holocaust, men er en like ille og sann historie. I årene 1932–1933 iverksetter Stalin kollektivisering av jordbruket i industrialiseringen av Sovjetunionen. Byråkrater i Kreml henter korn fra store landbruksområder til storbyens folk eller brukes for å finansiere utbyggingen av industrien. Resultatet ble en hungersnød som i denne filmens tilfelle fører til over fire millioner antatte døde i Ukraina alene. Holland har laget en mer påkostet og større internasjonal film med kjente skuespillere på mange innspillingsteder.
Waliseren Gareth Jones (James Norton) jobber som utenriksrådgiver for den britiske statsministeren Lloyd George. Han har nylig intervjuet Hitler og mener at en krig er i anmarsj. Han trenger derfor Stalins hjelp til å stå imot tyskerne og ønsker derfor å reise til Sovjetunionen for å intervjue Stalin. Under strenge kår får han kun lov til å oppholde seg i Moskva hvor han via sin journalistvenn får nys i at noe skjer i Ukraina. Da vennen blir drept får han tak i hans notater og med journalistisk teft reiser han dypt inn i det Sovjetiske riket for å avdekke en skjult tragedie.
Gareth Jones sjokkerende reise til den kornproduserende landsbygden i Ukraina skal vise seg å by på en like redselsfull opplevelse for filmens publikum. Gradvis ser vi resultatet av Moskvas femårsplan med kollektivisering av jordbruket hvor bønder måtte levere sine produkter og sikre matforsyning til storbyer. Folket sulter og dør som fluer. Det er en reise i et ubarmhjertig og grusomt landskap som gir assosiasjoner til holocaust. Det er et forblåst, kaldt og nådeløst vinterlandskap. De få menneskene vi ser er døde forfrosne kropper eller de som plukker opp stive lik. De andre levende er desperate og gjør hva som helst for en matbit. Også Gareth Jones skal oppleve kulden og sultens konsekvenser.
Den norske tittelen Den sorte jord utdypes gjennom en ukrainsk kvinne i matkø; «Den sorte jord, alt kunne gro, men de kom og tok alt, millioner døde». Filmens store tema er Gareths journalistiske dilemma; å rapportere de grusomme hemmelighetene han har avdekket til vestlige medier og sørge for å redde millioner eller la være av politiske årsaker. Tema er revolusjon, journalistikk, høypolitisk spill og konflikter mellom stormakter. Filmens svakhet er at den tar det for gitt at publikum har stor viten om holdomor og holder igjen informasjon. Etter sin uavhengighet i 1991 har ukrainske myndigheter kjempet for å få anerkjent holdomor som et folkemord mot det ukrainske folket. Som et finurlig sidespor kan det nevnes at Vidkun Quisling med sin overordnede rolle i Nansenhjelpen og besøk til Ukraina bidro til å gjøre hungersnøden i 1922 kjent i resten av Europa. Flere hundre tusen mennesker ble reddet fra sultedøden i området under Quislings administrasjon og gjorde Nansen og Quisling svært populære i Ukraina. Kinolanseringen av Den sorte jord gikk litt under radaren til mange grunnet pandemien, men er nå utgitt på DVD fra Another World Entertainment og kan strømmes på Viaplay og iTunes.