Martin Scorsese: «Vi kan ikke stole på at filmbransjen vil ta vare på kinoen»

Oscar-vinneren skriver i Harpers Magazine en cover story hvor han «vil gjøre det krystallklart for nåværende juridiske eiere av klassiske filmer» at filmene utgjør mye, mye mer enn bare eiendom som skal utnyttes og deretter låses bort.»

Scorsese skriver: «Vi kan ikke stole på at filmbransjen som den nå er, vil ta vare på kinoen. I filmbransjen, som nå er den store visuelle underholdningsbransjen, er det alltid vekt på ordet business. Verdien bestemmes alltid av hvor mye penger som skal tjenes -som på en hvilken som helst eiendom. I så måte er alt fra Sunrise til La Strada til 2001 nå vridd og tørket plassert i  ‘Art Film’-feltet på en strømmeplattform.»

Kjemper for kinofilmen

I 2019 irriterte Scorsese Marvel-fansens da han hevdet at Marvel superheltfilmer ikke er kinofilmer. Taxi Driver og Goodfellas-regissøren sto ved kommentarene og forsvarte dem da Marvel-regissører, stjerner og fans angrep ham.

På tirsdag gjentok han sin kamp for kinofilmen (selv om han aldri refererer til Marvel ved navn) og skriver i Harpers: «Så sent som for femten år siden ble begrepet «innhold» hørt bare når folk diskuterte kinofilmen på en seriøst nivå, og det som kontrast til og målt mot ‘form’. Så ble den gradvis brukt mer og mer av menneskene som overtok medieselskaper, hvorav de fleste ikke visste noe om kunstformens historie, eller til og med brydde seg nok om å tro at de skulle det.»

Vi kan ikke stole på at filmbransjen som den nå er, vil ta vare på kinoen, skriver Martin Scorsese. (Foto: Geir Kamsvåg)

Scorsese skriver, at etter hans mening, er innholdet nå et «forretningsbegrep for alle bevegelige bilder: en David Lean-film, en kattevideo, en Super Bowl-reklame, en superheltoppfølger, en serieepisode.»

Når vi snakker om kinoopplevelsen, hevder Scorsese at forestillingen om innhold nå er knyttet til strømmeplattformer. «På den ene siden har dette vært bra for filmskapere, inkludert meg selv. På den annen side har det skapt en situasjon der alt blir presentert for betrakteren på like vilkår, som høres demokratisk ut, men ikke er det. Hvis videre visning er «foreslått» av algoritmer basert på det du allerede har sett, og forslagene bare  er basert på emne eller sjanger, hva gjør det da med kinokunsten? «»

I sin avslutning skriver Scorsese at det er opp til de som elsker og respekterer kinofilmen «å gjøre det krystallklart for de nåværende juridiske eierne av disse filmene utgjør mye, mye mer enn bare en eiendom som skal utnyttes og deretter bli låst ned. De er blant de største skattene i vår kultur, og de må behandles deretter. »