– «Oslo» er mer aktuell en noensinne, sier Bartlett Sher

Få filmer har følt seg like relevante som HBO-filmen Oslo. Samtidig som den hadde premiere, har volden eksplodert igjen i Midtøsten, fredsavtalen som filmen handler om har igjen forsvunnet i glemmeboka.

– At filmen skulle være så aktuell var ikke direkte vårt mål, sa regissør Bartlett Sher til Cinema via telefon fra hjemmet sitt i New York.
-Det er utrolig opprørende. Men vi sier ikke at historien vi forteller har konsekvenser for det som skjer nå. Jeg er kunstner, jeg gjør jobben min, hvem vet hva som er mulig. Men å prøve å få en dialog ville være bra.

Den skjulte historien

Oslo er Bartlett Sher’s debut som spillefilmregissør. Han er en av USAs mest anerkjente teater- og operaregissører. New York Times beskriver ham som en av landets mest innovative og innovative regissører.
Filmen handler om fredsforhandlingene mellom Israel og Palestina i 1993, hva som skjedde i det skjulte og som førte til det berømte håndtrykket i Washington mellom Yassir Arafat og Yithzak Rabin, med en smilende Bill Clinton i bakgrunnen.

– At filmen skulle være så aktuell var ikke direkte vårt mål, sa regissør Bartlett Sher.

Forhandlingene var et initiativ fra det norske ekteparet Mona Juul og Terje Rød-Larsen, og skjedde utenfor Oslo i størst hemmelighold. Bartlett Sher sier:
-Dette skjedde i en tid da folk mer enn i dag trodde at verden kunne endre seg. Det var forskjellige ting som fikk dem til å handle. Han hadde vært i Gaza, hun i Egypt. De lurte på om det var muligheter for å få de stridende partene til å snakke om at dette skjedde uten at noen visste om det, og at det skjedde på et sted hvor de også kunne omgås, spise middag, snakke med hverandre.
-Det er vanlig i politikken at mye skjer i det skjulte, bak kulissene. Da disse samtalene fant sted, var begge sider klar over at det før eller siden ville lekke ut noe, som visste noe, som ikke visste noe.

-Jeg tror ikke at Mona noen gang fikk den anerkjennelsen hun burde ha fått. Da det gikk høyere opp, da det havnet i Paris og deretter i Washington, var de utenfor bildet.
Siden det skjedde i det skjulte, hvordan vet du hva som blir sagt i huset langt utenfor Oslo?
-Dette er et portrett, ikke et fotografi. I det store og hele er alle enige om hva som skjedde, jeg tror vi er ganske nær det som skjedde. Men alt er selvfølgelig komprimert, som det er når du skildrer noe som virkelig skjedde i et teaterstykke.

Fra teatersuksess til film

I utgangspunktet er Oslo et skuespill, skrevet av J T Rogers. Den hadde premiere i 2016 på Broadway, var en kjempesuksess og ble tildelt en Tony-pris. Hvem regisserte teaterversjonen? Bartlett Sher.
-Stykket var nesten tre timer lang. Vi kuttet bort en time, vi restrukturerte den, vi ønsket å lage en film, ikke et filmet skuespill. Og vi ønsket at historien skulle fortelles fra Monas synspunkt, den var ekstremt viktig.

Mona spilles av Ruth Wilson, kjent fra TV-serier som Luther og, ikke minst, The Affair. Sher sier:
-Hun var utrolig hjelpsom. Hun er veldig intelligent og støttet meg på alle måter.

Ja, for Sher var dette, som han uttrykker det, «et eventyr.» Etter en serie vellykkede teaterproduksjoner var det nå på tide å vise at han også kan regissere spillefilmer.
-Jeg hadde også enorm hjelp av at fotografen min var Janusz Kaminski, som blant annet kontinuerlig jobber med Steven Spielberg. Jeg er veldig fornøyd med filmen min, det er den mest utfordrende jobben jeg noensinne har gjort. På teatret lærer du mekanikken, når du lager en film kan alt skje.
Nå gjenstår et viktig spørsmål: Siden filmen heter Oslo, hvor mye ble filmet i Norge? Svaret er: ikke mye.
-Det var begrenset til dronebilder som skildrer hvordan biler kjører på snødekte veier. Resten filmet i et studio i Praha.