De festivalbesøkende likte også Sarah Polleys «Women Talking» og Rian Johnsons «Glass Onion».

Toronto-festivalen har ikke en jury som deler ut priser, men det er publikumsprisen som er hovedsaken. Men en TIFF-seier er også viktig av en annen grunn – det pleier å være en sterk indikasjon på fremtidig suksess ved Oscar-utdelingen. Når filmfestivalen i Toronto lar publikum stemme frem de beste filmene fra årets utgave, er det Steven Spielberg som tar hjem den ettertraktede prisen.

TIFF 2022 People’s Choice Award går til «The Fabelmans», hans semi-selvbiografiske drama med sterk inspirasjon fra egen oppvekst. I filmen møter vi en ung gutt som får sitt første filmkamera og utvikler en lidenskap og en kreativ strek som hjelper ham med å takle familieproblemer, og tar ham hele veien til Hollywood.

Oscar

Tilfeldigheter eller ikke, tidligere vinnere som  «Belfast», «Nomadland», «Jojo Rabbit» og «Green Book» har alle siden blitt nominert til beste film. Vi spår ikke annet enn stor Oscar-suksess også for Steven Spielbergs nostalgisk skimrende memoarbok.

På andreplass kom Sarah Polleys sterke og lekre drama «Women Talking», basert på boken «Women Talking». Her samles et sterkt kvinnelig ensemble (blant andre Claire Foy, Jessie Buckley, Rooney Mara og Frances McDormand) for å diskutere et alvorlig problem som påvirker deres religiøse koloni.

På tredjeplass setter publikum detektivkomedien «Glass Onion», Rian Johnsons oppfølger til «Knives Out». Daniel Craig er tilbake i rollen som mesterdetektiv Benoit Blanc som må løse et drap.

Publikumsprisen for beste dokumentar går til «Black Ice» av Hubert Davis, en film om rasisme i den kanadiske hockeyverdenen.

Beste film i Midnight Madness-seksjonen gikk til biografien «Weird: The Al Yankovic Story», der Daniel Radcliffe tar på seg rollen som den kjente komikeren og musikeren.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen